‘La Barcelona francesa' enceta un nou grup de rutes turístiques
Es posa en marxa la col·lecció Barcelona Cosmopolis per vincular emocionalment els turistes amb la ciutat
La guia, amb el suport de l'Ajuntament, permet descobrir la capital catalana a partir del llegat francès
Descobrir la ciutat a partir del llegat francès. Aquest és l'objectiu de La Barcelona francesa, un llibre que permet recórrer els carrers i places de la Barcelone d'una manera molt diferent dels recorreguts turístics habituals: seguint el rastre cultural que van deixar els nostres veïns europeus per les rues i palais de la capital catalana.
El volum forma part del projecte Barcelona Cosmopolis, una col·lecció de llibres guia en què es busca “l'empatia” amb el visitant. “És un projecte innovador que pretén concebre la visita a una ciutat a partir del coneixement previ dels ciutadans”, explica Josep Huguet, de CatEmocions, empresa impulsora de la iniciativa, en què també participen els serveis editorials de l'Ajuntament de Barcelona i Cossetània Edicions.
El llibre, escrit per Josep Montoya després d'un estudi minuciós de la ciutat, ja es pot trobar a les llibreries en català. També es traduirà al francès, tot i que encara no hi ha data. “El llibre interessa també a un públic local amb inquietuds culturals, ja que [...] descobreix alguns aspectes força desconeguts de l'empremta francesa a la ciutat”, assegura Montoya, que presentarà el volum aquest dijous, dia 17 de desembre, a Barcelona.
Sense desvelar res del que apareix en el llibre, aquestes són dues de les conclusions que es poden extreure del volum: la primera és que “formalment som més francesos que espanyols”, afirma amb rotunditat Huguet. I la segona dada a tenir en compte és que Ciutat Vella és, amb diferència, el districte que acumula més llegat i patrimoni material francès.
Jueva i italiana
Després de La Barcelona francesa, arribarà a les llibreries La Barcelona jueva i La Barcelona italiana. El primer volum, el jueu –amb traducció a l'anglès ja confirmada–, està previst que es publiqui entre els mesos de març i abril. I, uns mesos més tard, cap a finals d'any, es publicarà el recorregut italià per la capital catalana. En tots dos casos, la filosofia dels llibres serà la mateixa. “Es tracta de fer sentir al turista que, pels carrers mil·lenaris de Barcelona, hi han passat molts compatriotes seus, potser fins i tot avantpassats, i que tots ells han contribuït a construir la Barcelona que veiem avui”, afegeix Josep Montoya.
Està previst que la col·lecció Barcelona Cosmopolis estigui formada per deu llibres, que s'aniran publicant a un ritme de dos per any. La temàtica s'anirà pactant anualment entre les tres parts que formen el projecte, que aspira a revolucionar –o, almenys, a donar alternatives– la visita turística que s'ofereix majoritàriament a Barcelona. “Tot el que crea empatia i coneixement mutu amb altres països és essencial, sobretot en els moments actuals”, reflexiona Josep Huguet. “Hem detectat una tendència mundial de turistes que no cerquen el que els resulta més exòtic, sinó allò que els resulta més proper i fins i tot allò que pugui ser un element d'autoidentificació”, esgrimeix l'autor del llibre.
N'és un clar exemple el turisme jueu, molt interessat per raons històriques
a trobar les arrels de la seva pròpia cultura. També existeix un sector del turisme anglosaxó interessat en el turisme genealògic. L'empatia és clau per entendre el món actual.