Societat

Una nova llei gravarà els vehicles més contaminants

La norma de canvi climàtic preveu establir una taxa a turismes i furgonetes que emetin més de 160 grams de CO2 per quilòmetre

L'objectiu és reduir les emissions de carboni d'aquí a quatre anys

El projecte de llei de canvi climàtic de Catalunya aprovat ahir en el Consell Executiu estableix un impost per als vehicles més contaminants (160 grams de CO2 per quilometre) que circulin per les carreteres catalanes d'aquí a dos anys. Aquesta mesura, que també inclourà progressivament límits més baixos de contaminació (entre 120 i 130 grams de CO2 per quilòmetre) a partir del 2020, tindrà una recaptació prevista de 75 milions d'euros quan s'hagi desplegat del tot, diners que es destinaran a fomentar la renovació del parc de vehicles català. L'impost serà progressiu, per la qual cosa els vehicles de consum mitjà pagaran un màxim de 5,5 euros anualment, i els nivells inferiors a 120 grams restaran exclosos de la taxa. El conseller de Sostenibilitat i Territori, Josep Rull, va explicar ahir a la conferència de premsa que aquest impost ha de desaparèixer en el futur: “Haurem estat capaços de fer una reducció de la flota de vehicles més contaminants de Catalunya.”

La llei també conté una disposició final que inclou la garantia d'accés universal de la població als recursos bàsics d'energia i aigua, i inclou una reducció impositiva als col·lectius en risc d'exclusió social per tal d'assegurar-los un mínim vital i combatre la pobresa energètica.

El conseller va remarcar que la nova llei segueix les normatives ambientals internacionals més avançades en preservació de la qualitat de vida d'estats com França i el Regne Unit i adopta les bases derivades de la legislació comunitària mitjançant el paquet legislatiu d'energia i clima (2013-2020). En aquest sentit, la llei estableix que l'any 2020 s'han d'haver reduït un 25% les emissions de CO2, i que amb vista al 2050 la disminució ha d'haver arribat a un 80% o fins i tot a més.

Per tal de complir la norma es crearà el fons climàtic, que es finançarà amb aquesta taxa ambiental als vehicles i també amb els recursos de territorialització del fons de carboni obtinguts del govern estatal, que segons el conseller no es compleixen.

Aquesta mesura entra en consonància amb el full de ruta que s'ha marcat l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) a partir del 2018, la qual dilluns passat va proposar prohibir a la gran regió de Barcelona la circulació dels vehicles més contaminants fabricats abans del 1996 i també preveu augmentar la prohibició progressivament als vehicles més nous.

Pel que fa a aquesta proposta, Rull va dir que el govern no en coneix els detalls i va demanar a l'AMB que porti aquesta proposta a la Taula sobre la Qualitat de l'Aire, l'òrgan que coordina la feina de les administracions públiques en el camp ambiental.

Primera llei

Aquesta és la primera llei aprovada per l'executiu català, que de fet ja havia estat dissenyada pel govern anterior. Rull va remarcar que “assenyala un camí cap a una societat menys depenent del carboni” i “demostra el compromís de Catalunya amb el planeta”.

Catalunya va fer part de la passada cimera de París de manera activa, liderant el grup regional d'energia per a un desenvolupament durable. En el marc de la cimera, el secretari de Medi Ambient i Sostenibilitat, Josep Enric Llebot, va declarar que “Catalunya està més ben preparada que l'estat” per afrontar en canvi climàtic i que durant anys han afrontat les polítiques climàtiques “en soledat”.

LA FRASE

Hem de ser capaços de reduir la flota dels vehicles que més contaminen
Josep Rull
conseller de territori i sostenibilitat

LA DATA

2020
És l'any límit per implantar l'impost als vehicles més contaminants.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia