La UdG tutela universitats de zones rurals de Cambodja
projecte
Es vol impulsar la formació i l'educació de qualitat del sistema universitari cambodjà
S'assessora en màsters dedicats a l'agricultura sostenible
La Universitat de Girona (UdG) coordina des d'aquesta mateixa setmana un projecte europeu Erasmus+ dedicat a la formació de qualitat a quatre universitats joves de zones rurals de Cambodja. L'objectiu del projecte, que té una durada de tres anys, i que ja té un equip treballant sobre el terreny a Cambodja, és implementar la formació i l'educació de qualitat en el desenvolupament d'un programa de màsters dedicats a l'agricultura sostenible, ja que aquesta és l'eix central de l'economia cambodjana. El projecte té la participació de les universitats de Battambang, Svay Rieng, Meanchey i Chea Sim of Kamchaymear.
Aquest és una programa de desenvolupament dels estudis superiors d'enorme rellevància, donada l'herència a què ha de fer front el país després de la purga del règim comunista durant els anys setanta del segle passat, que va devastar el sistema educatiu superior –vegeu peça–. Segons la coordinadora del projecte i investigadora del Grup de Recerca en Ecologia Aquàtica Continental (Greco), la doctora Helena Guasch, la tasca és realment urgent: “Cal conrear noves generacions d'acadèmics altament formats”, explica Guasch des de Cambodja, i hi afegeix que “vol ser una eina per contribuir a assolir aquest objectiu essencial de millorar la qualitat dels programes de formació d'aquests centres”.
Guasch fa aquestes declaracions des de Battambang, la segona ciutat del país en importància econòmica i comercial, donada la seva proximitat amb Tailàndia. La coordinadora remarca que l'agricultura, a banda de ser un dels motors econòmics, és la principal activitat domèstica, de la qual depenen la majoria de les llars de les zones rurals del país. Actualment Cambodja també està creixent en els sectors de la indústria de la confecció, la construcció i el turisme.
Agricultura sostenible
Però l'agricultura és la que centra aquest projecte que tindrà una durada de tres anys. La primera sessió de treball té lloc, precisament, aquesta setmana a Battambang, per iniciar el procés per impulsar els màsters en agricultura i sostenibilitat. La coordinadora destaca que el seu treball consisteix a desenvolupar i revisar els nous plans d'estudis aportant-hi el seu coneixement i la seva expertesa. D'altra banda, la UdG també és la seu dels estudiants cambodjans i, d'aquesta manera, el personal d'Unicam contribueix a la seva formació científica i acadèmica, i els dóna suport acadèmic i a nivell de recerca.
En l'àmbit europeu, la Universitat de Girona està acompanyada per diversos socis, com ara la Université Paul Sabatier, Toulouse III (França), la Università degli Studi dell'Aquila (Itàlia) i la Ghent University (Bèlgica). A banda dels vuit socis del projecte, Unicam també té la col·laboració governamental del Ministeri d'Educació, Joventut i Esport de Cambodja, el Région Midi-Pyrénées de França, la Nagao National Environment Foundation del Japó, a nivell no governamental, i la Universitat pública Ubon Rachathani (UBU) de Tailàndia.
LES XIFRES
“Una part de la població viu de l'agricultura”
La doctora Helena Guasch, investigadora del Grup de Recerca en Ecologia Aquàtica Continental (Greco) i coordinadora del projecte, analitza la situació del país i valora el projecte.
Un genocidi que va destruir el sistema educatiu
En els últims anys a Cambodja s'han creat noves universitats. La de Battambang, on aquesta setmana es troba l'equip d'Unicam, té menys de deu anys, té uns 300 estudiants i molts pocs professors amb el doctorat (al voltant del 10%). Malgrat això, ja tenen en marxa un gran nombre de projectes de recerca i de millora docent.
Aquesta situació és hereva del règim polític que va viure el país als anys setanta del segle passat, que va comportar la destrucció del sistema educatiu superior per qüestions polítiques.
Kamputxea Democràtica va ser el nom oficial de Cambodja sota el govern comunista de Pol Pot i el seu partit, els khmers vermells, que va dominar el país entre 1975 i 1979. Les xifres són esfereïdores: la repressió va causar 1.700.000 víctimes, i es calcula que més d'una quarta part de la població va morir durant el que es coneix com el genocidi cambodjà.
Els edificis i les instal·lacions educatives van ser destruïdes, i s'estima que el 75% dels docents i el 96% dels estudiants universitaris van ser assassinats. L'any 1980 va començar la reconstrucció del sistema educatiu a Cambodja.
Durant l'última dècada, el nombre total d'alumnes matriculats en institucions d'educació superior ha augmentat considerablement. No obstant això, la majoria de les universitats estan ubicades a la capital, Phnom Penh, tot i que recentment d'altres s'han establert en zones rurals per tal d'acostar i proporcionar la formació a les persones que hi viuen.