Societat

La resignació per la vaga al metro s'imposa al col·lapse

L'ampliació dels serveis mínims va portar més usuaris al transport subterrani que van suportar aglomeracions i demores

El trànsit a la superfície va ser “l'habitual” en un dia de congrés a la ciutat

Tot arriba en aquesta vida. També la cara d'estoïcisme dels usuaris del metro de Barcelona un dia de vaga i de serveis mínims. Andanes plenes esperant uns trens que triguen més del normal a arribar a l'estació, vagons encara més plens per la reducció del nombre de combois i cares de resignació, sobretot molta resignació, van ser els trets definitoris de la segona jornada de vaga dels treballadors del metro, coincidint amb la celebració del Congrés Mundial del Mòbil, que es va viure ahir a Barcelona.

El reforç dels serveis mínims decretat per la Generalitat, amb un increment del nombre de trens en hora punta, va ser suficient per invertir la situació de caos que es va viure dilluns als carrers a causa de l'increment de l'ús del vehicle privat. Ahir al matí, era evident que molts ciutadans havien decidit tornar al metro acceptant de viatjar amb més incomoditats que un dia normal, per la congestió a l'interior dels vagons i l'allargament de les parades a les estacions, però amb el resignat convenciment d'haver optat pel mal menor.

La comparativa de les dades entre dilluns i ahir dimecres explica de forma clara aquest fenomen. El dia de l'estrena del Congrés Mundial del Mòbil, el metro va registrar una disminució d'usuaris del 40%, mentre que ahir aquesta reducció va ser només del 20%. Pel que fa al trànsit, el canvi de tendència també va ser evident, ja que mentre dilluns es va registrar un increment de fins al 9% de volum de circulació, ahir només es va arribar a superar en un 4% en alguns accessos del nus del Llobregat i de la Gran Via, a les proximitats del recinte firal de l'Hospitalet. A la zona del nus del Llobregat, les retencions s'hi van començar a formar a les set del matí i a quarts de nou ja hi havia consolidat un tap que superava els 11 quilòmetres

Els serveis mínims del metro no només van ser l'elecció de molts barcelonins, sinó que també va ser la fórmula de transport utilitzada per un nombre creixent de congressistes. A les nou del matí, per exemple, als passadissos de l'intercanviador de Plaça Catalunya hi desfilava un nombre significatiu de persones amb la credencial del congrés penjada al coll.

L'ampliació dels serveis mínims va facilitar el trasllat de barcelonins i congressistes, però va provocar la indignació dels sindicats, que van acusar la Generalitat de voler sabotejar el dret de vaga. Els treballadors es van manifestar al matí a la plaça Sant Jaume.

La persistència del conflicte ha fet que aquests dies molts barcelonins que no han acabat de confiar en l'eficiència dels serveis mínims hagin buscat mitjans de transport públic
alternatius. D'aquesta manera, el servei del Bicing es va incrementar un 18% dilluns i un 13% dimarts. Per la seva part, el nombre d'usuaris dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va créixer ahir un 154%.

LES FRASES

Si no canvia l'actitud de l'empresa hi haurà més protestes i potser més dies de vaga
Óscar Sánchez
President comitè empresa
La situació del trànsit a la ciutat ha anat millorant cada dia
Adrià Gomila
Director de mobilitat de l'ajunTament de barcelona
Els principals perjudicats per la vaga són els ciutadans de l'àrea metropolitana
Josep Rull
Conseller de territori i sostenibilitat

Colau: “Cal revisar l'estructura directiva de TMB”

La vaga dels treballadors del metro ha suposat per a Ada Colau afrontar el primer repte important des que va assumir l'alcaldia de Barcelona amb l'objectiu de fer efectiva una política més social i més propera als ciutadans, també als treballadors de les empreses públiques. Aquesta preocupació la va deixar patent la mateixa alcaldessa en una carta publicada ahir al seu perfil de Facebook, on reconeix que “no ha estat una setmana fàcil”. En l'escrit, Colau assegura que ha fet “tot el possible” per evitar la vaga, i assenyala la necessitat de “revisar l'estructura directiva de Transports Metropolitans de Barcelona”.

Colau replica les crítiques dels que diuen que ha abandonat el seu tarannà d'activista compromesa amb el treballar “pel bé comú i la millorar de la vida de la gent”. L'alcaldessa sosté que la proposta retributiva dels sindicats “no és possible dins de la capacitat limitada de TMB. Per satisfer aquesta petició caldria apujar tarifes o empitjorar el servei o apujar impostos als ciutadans”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.