Societat

L'hospitalitat multiplica la despesa que fan els turistes

Els visitants que se senten ben tractats poden arribar a gastar vuit vegades més

Esade fa el primer estudi europeu en què s'ha analitzat l'hospitalitat com a factor per valorar una destinació

Ser hospitalaris amb els turistes pot arribar a multiplicar per vuit la despesa que aquests facin a la ciutat. Així ho determina un estudi d'Esade que, a més, assegura que segons el 71% dels turistes, un factor clau per escollir la destinació de vacances, ja siguin urbanes o de compres, és el tracte que reben de les persones amb qui
tenen contacte, sigui a les botigues, als hotels o als serveis públics.

“L'experiència de l'hospitalitat és fonamental. El client que està còmode allarga les vacances i fa més despesa”, explica Josep Francesc Valls, catedràtic de Màrqueting d'Esade-URL i director de l'informe L'Hospitalitat a Barcelona i La Roca Village, el que aporta una destinació de compres a una destinació urbana que és, per cert, el primer estudi europeu en què s'ha analitzat l'hospitalitat com a factor per valorar una destinació (ha pres Barcelona com a model de ciutat
i La Roca Village, com a complex comercial).

“Hem entrat a l'era de l'hospitalitat. Tot l'esforç que fa una empresa se'l juga en el moment en què entra en contacte amb el client. És aquí on el client s'ha de sentir còmode, confiat, ha de trobar allò que li havien promès. L'hospitalitat és clau per l'èxit turístic”, diu Valls. Han estudiat el comportament de turistes que vénen uns dies a Barcelona i el segon o tercer dia se'n van a La Roca Village. Segons l'estudi, si en aquest outlet se senten ben tractats, compren molt i quan tornen a la capital, compren encara més.

“Fins ara el concepte d'hospitalitat s'identificava amb tot el sector. Aquí hem descobert la possibilitat que sigui un adjectiu d'empreses i destinacions, que aporten un valor afegit”, explica Josep Francesc Valls, que manté: “Hem de ser capaços d'identificar els indicadors d'hospitalitat de cada destinació” per “dissenyar una hospitalitat adequada i vendre-la”. Aquesta serà la diferència.

Segons aquest estudi d'Esada, els visitants del Pròxim Orient són els que valoren més l'hospitalitat de Barcelona (3,23 sobre 4) seguits pels turistes internacionals de Rússia, el sud-est Asiàtic i la Xina (3,06 sobre 4). En tots els casos els turistes han admès que l'hospitalitat rebuda ha superat les seves expectatives.

Els nord-americans són els que més visiten Barcelona

Els Estats Units van ser el primer país de procedència dels turistes estrangers que van visitar Barcelona i es van allotjar en hotels durant el 2015, segons Turisme de Barcelona. Un total de 724.285 turistes nord-americans van gaudir de la ciutat l'any passat (+10,6%). El segon país d'origen va ser el Regne Unit (719.109 turistes, amb un increment del 6,2%), al davant de l'Estat francès (675.255, una lleugera davallada del 0,8%). El turisme italià es va recuperar amb 541.091 visitants, un creixement del 11,7%. Els alemanys van ser 499.364, un 2,3% més, i els dels Països Baixos van ser 234.122, un 5,2% més.

L'App sobre els restaurants inclou el mandarí

El programa Barcelona Gastronomia ha inclòs el mandarí en els idiomes disponibles a l'aplicació Barcelona Restaurants, la guia oficial de restaurants de Barcelona de Turisme de Barcelona. L'aplicació era disponible en català, castellà, anglès i francès i té una selecció de 160 establiments gastronòmics.

El tracte i la simpatia de la població local

L'hospitalitat de la població local també és un dels elements més valorats pels turistes quan van a conèixer una ciutat. Ho va revelar el 2014 l'estudi Value for money perception in European Marketing, ECM, un organisme que agrupa les entitats de promoció de diverses ciutats d'Europa, entre les quals hi ha Barcelona i Girona. L'hospitalitat és el quart factor que tenen en compte els turistes per fer un balanç positiu de la seva estada en una ciutat, al darrere de la relació qualitat-preu en el menjar i l'allotjament, i la sensació de seguretat. En el cas concret de Barcelona, diversos estudis han relacionat l'hospitalitat dels barcelonins amb la seva pròpia satisfacció de ser i de viure a la capital catalana. Per primera vegada en anys, però, una enquesta de l'Ajuntament revela que el turisme comença a ser un problema per als barcelonins.

Acord amb el 112 per millorar-ne el servei

La PIMEComerç i el 112 han signat un conveni que farà més àgil i eficaç la comunicació entre els comerciants i botiguers adherits a PIMEComerç i el telèfon d'emergències de tal manera que quan hi hagi una emergència i
es truqui al 112 des d'una d'aquestes botigues es farà un servei més ràpid i eficient.

Ruscalleda diu que cal complaure el client

La xef Carme Ruscalleda va dir a les jornades Aula Internacional d'Innovació Turística d'Esade que “l'hospitalitat és l'art de rebre, d'atendre i de complaure el client culminant les seves expectatives. Comença amb el compromís professional de la corporació i s'associa amb un elevat confort”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia