Societat

El dilema de com programar els cotxes autònoms

Protegir els ocupants o buscar el mínim nombre de morts?

Un estudi demostra la inconsistència moral dels usuaris

Tecnològicament, ja estem capacitats per tenir vehicles autònoms circulant amb seguretat pels carrers de les nostres ciutats. Ara bé, estem preparats moralment per decidir com s'han de comportar els cotxes sense conductor en cas d'una emergència? La resposta, segons un estudi liderat pel prestigiós Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT), és un no rotund.

Els investigadors, entre els quals hi ha especialistes en ètica i psicologia, han detectat i alertat de la gran inconsistència moral de la població sobre com s'haurien de comportar aquests vehicles. Perquè, malgrat que els experts indiquen que els cotxes intel·ligents serien capaços de reduir en un 90% l'accidentalitat a les carreteres, no és difícil imaginar un escenari en el qual les normes que els regeixen entrin en conflicte i s'hagi de recórrer a l'ètica.

Suposem que un cotxe sense conductor ha de triar entre atropellar deu vianants que creuen una via o estampar-se contra un mur i posar en risc el seu únic ocupant. Per a quina decisió s'hauria de programar? Aquesta pregunta és justament una de les que es van plantejar en l'enquesta i la majoria de la població, un 76%, va optar per un enfocament funcional, apostant per minimitzar el nombre de baixes. A la vegada, els mateixos participants en l'estudi van mostrar-se poc predisposats a pujar en un cotxe que prengués aquesta mena de decisions, perquè s'estimaven més un model que vetllés primer de tot per la seguretat dels passatgers.

Aquesta paradoxa, que els investigadors qualifiquen de “dilema social” en l'estudi publicat a la revista Science, els fa pensar que, si s'arribessin a desenvolupar els models funcional i un altre autoprotector, la població optaria pel segon però voldria que la resta utilitzés el primer. Per això suggereixen la necessitat d'una regulació de les autoritats, si bé això podria frenar la velocitat d'adopció d'aquests vehicles.

Determinar la millor manera de construir màquines autònomes ètiques “és un dels reptes més escabrosos en el camp de la intel·ligència artificial d'avui dia”, conclouen els autors. Amb el cotxe autònom de Google ja circulant pels carrers, queda clar que la recerca tecnològica va per autopista i les disquisicions morals estan encara en un embús.

LA FRASE

La gent vol que els cotxes minimitzin les baixes, però també que els protegeixin a qualsevol preu
Iyad Rahwan
Investigador del MIT

LES XIFRES

76
per cent
d'enquestats creuen que un cotxe hauria de sacrificar el seu passatger per salvar deu vianants.
90
accidents
de cada cent es podrien evitar si els cotxes es controlessin per intel·ligència artificial i no per humans.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Amposta augmentarà la presència policial per frenar els furts

AMPOSTA
urbanisme

El nou POUM perfila com serà la ciutat d’aquí a mig segle

Tarragona
educació

La UPC oferirà el grau de Medicina a partir del 2026

BARCELONA

Reivindiquen l’herència de la gastronomia marinera femenina

roses

L’Escala vol definir un Pla Local de Joventut amb la participació

l’escala
medi ambient

Mataró canvia de lloc els peixos del Parc Central per la sequera

mataró

La UAB aprova un pla per assolir la neutralitat climàtica el 2030

Cerdanyola del Vallès
MEDI AMBIENT

El GironaNat recupera basses pluvials i en crea de noves

girona

Rècord de validacions a TMB coincidint amb Sant Jordi

Barcelona