Les morts en accident cauen a la meitat en deu anys
Trànsit fa balanç del model de permís de conducció per punts aplicat des del 2006
45.000 llicències han estat retirades des de llavors
Els cursos de conscienciació són claus en el model
Ara fa deu anys que el Servei Català de Trànsit (SCT) va començar a aplicar, com ja es feia a altres països com França, el sistema de permís de conducció per punts. Després de tot aquest temps, el SCT es va reunir ahir amb les associacions de víctimes i autoescoles per fer balanç d'un resultat que ha estat, segons la directora del servei, Eugenia Doménech, “positiu”.
Des que el 2006 aquest model de llicència va ser aplicat, el nombre de víctimes mortals per accidents de carretera ha disminuït en un 48,9%. Ara fa deu anys, altres mecanismes, com el Pla Integral contra la Velocitat Excessiva (PIVE), també es van iniciar i han contribuït a aquesta reducció de la sinistralitat viària. En la trajectòria de la llicència per punts, el SCT ha retirat més de 44.000 permisos i sis milions de punts. Aquesta pèrdua de permisos representa, segons l'últim cens de conductors, l'1,09% dels que condueixen. Tot i que els primers anys de carnet per punts la retirada de la llicència va anar creixent progressivament fins el 2009, des de llavors, va explicar Doménech, “cada vegada es perden menys permisos anuals”.
Els motius de la retirada del permís han estat estudiats per Trànsit, que ha confirmat que la infracció principal és la velocitat excessiva o inadequada. Del conjunt de permisos retirats des del 2006, el 40% han estat per aquesta raó. Tot i això, aquesta infracció ha anat disminuint, com també ho ha fet la falta per haver consumit alcohol. Aquesta darrera infracció és ara motiu del 9% de les retirades de punts, quan el 2007, ho va ser del 13%. A diferència d'aquestes causes, el fet de passar-se els semàfors en vermell ha anat en augment en els darrers anys; si bé el 2006 era motiu del 13% de pèrdues de punts, ara ho és del 33. També han crescut les infraccions per l'ús del mòbil mentre es condueix.
Pel que fa a l'edat que tenen els infractors, els conductors que més punts perden són els que tenen entre 35 i 44 anys. No obstant això, el 2007 ho eren els de la franja menor, d'entre 25 i 34. Quant al gènere, en el cens de conductors hi consten un 58% d'homes i un 41% de dones. De tots els conductors que perden punts actualment, el 73% són homes i el 27%, dones.
Tant la directora del servei com els representants de les víctimes de trànsit i les autoescoles van coincidir en què els cursos de sensibilització i reeducació han estat clau en l'èxit del sistema de llicència per punts. Amb l'inici d'aquest tipus de permís es va optar per potenciar el sentiment de responsabilitat del conductor per així evitar els accidents. La llicència per punts, va assegurar Doménech, ha fet que el carnet de conduir passi de ser concebut com un “dret absolut” del conductor a un “contracte amb la societat”.
En deu anys, el SCT ha ofert més de 10.000 cursos en els que han participat gairebé 114.00 conductors. Segons el darrer cens, un 2,8% dels conductors han realitzat un curs de reeducació. D'altra banda, segons el darrer estudi de la càtedra de Formació i Educació Viàries, un 50,3% dels conductors no reincideixen després de participar en un curs. I d'entre els reincidents, un 53% cometen infraccions que no suposen pèrdua de punts i un 23,5%, que sí que ho fan.
Els membres de les associacions de víctimes i autoescoles van recordar ahir la seva lluita perquè aquest sistema fos aplicat a Catalunya. La fundadora de l'associació Stop Accidents, Ana María Campo, va afirmar que aquest model “ha aconseguit molta reducció d'accidents”, però també va remarcar que cal “buscar més sistemes que millorin el model per punts”. Entre tots els temes a millorar, alguns, com ara la reincidència de molts conductors o que no hi hagi límit en la recuperació del carnet, aviat seran posats, com va afirmar Eugenia Doménech, “sobre la taula”.
LES XIFRES
Un sistema que encara pot millorar
Tant la directora del SCT com els portaveus de Stop Accidents i la Federació d'autoescoles van coincidir ahir en què tot i ser positiu, el permís per punts encara ha de millorar. Un dels aspectes que més preocupa a Trànsit és la reincidència de conductors perquè, com va reconèixer Doménech, demostra “que aquest model , que és positiu, no funciona per a alguns”. La presidenta del servei també va apuntar que caldria estudiar si és necessari o no fer un seguiment dels reincidents relacionats amb certes conductes, com ara el consum d'alcohol o drogues.
D'altra banda, la portaveu de la Federació d'autoescoles de Catalunya, Maria Olivera, va proposar que seria bo que els cursos de sensibilització i reeducació s'impartissin ja el primer cop que una persona rep el carnet i no quan l'ha perdut. Una altre mancança, va explicar Vicente Sànchez, familiar d'una víctima de trànsit, és el frau que alguns infractors cometen al fer passar pel culpable algun familiar que ja no condueix. Finalment, Doménech va explicar que cal avançar cap a un “permís per punts europeu”, en què les infraccions comeses a l'estranger també restin punts a la persona al país on resideix.