Multen Renfe per no haver informat bé dels preus
La sanció de l'Agència Catalana de Consum arriba als dos milions d'euros
L'Agència Catalana de Consum (ACC) ha multat Renfe amb dos milions d'euros per no haver informat els usuaris de les diferències entre els preus dels bitllets de llarg recorregut venuts a les taquilles dels que s'adquireixen a les màquines expenedores; els primers, més cars perquè se'ls aplica una comissió més elevada. El conseller d'Empresa i Ocupació, Jordi Baiget, va defensar ahir la imposició de la sanció i va assegurar que el govern ha de vetllar perquè “es compleixin els drets dels consumidors”. Entre aquests drets hi ha el de disposar d'informació sobre els diferents preus d'un bitllet per a la mateixa destinació en funció de si es compra per una via o l'altra.
L'agost del 2015, després que es conegués aquest desajust en els preus, l'ACC ja va instar l'operadora ferroviària a informar els usuaris d'aquesta diferència de preus, cosa que, segons el conseller Baiget, no va fer. El conseller va assegurar ahir que l'Agència Catalana de Consum ha hagut de posar una multa, però que en cap cas “no ha actuat arbitràriament, sinó que ho ha fet de manera reglada”. També va recordar que la multa arriba “després que s'hagi requerit en diverses ocasions la companyia que rectifiqui i no ho ha fet”.
L'estiu passat, Consum va tenir coneixement que a l'estació de Barcelona-Sants l'empresa Renfe havia estat aplicant preus diferents dels bitllets en funció de com es feia el pagament. Aleshores, des de l'agència es va començar una investigació que va acabar comprovant que si compraves bitllets a les taquilles de l'estació aquests acabaven sortint més cars que si els treies a les màquines automàtiques.
La comissió és diferent
Això era així, segons l'Agència Catalana de Consum, perquè la comissió per la compra de tiquets a les finestretes de les estacions de tren passa de ser del 3,5% al 5,5%. Aquesta diferència és la que encareix el bitllet comprat a la taquilla.
Els responsables de Consum van poder veure que a l'estació no hi ha cap cartell indicatiu que informés d'aquesta diferència, ni tampoc s'informava a través de la megafonia de l'existència de dos tipus de preus. Tot i que el govern va demanar a la companyia ferroviària des del primer moment que s'informés de la diferència de preus, Renfe no en va fer cas.