Infraestructures

L9 sud: mitja hora de metro fins a l'aeroport del Prat

El 12 de febrer es posa en marxa l'L9 sud del metro des de la zona universitària fins al Prat

Entren en funcionament quinze estacions

Té parades a la Fira, la Ciutat de la Justícia i Mercabarna

El 12 de febrer, dia de Santa Eulàlia, patrona de Barcelona, entrarà en funcionament el nou tram de la línia 9 del metro, que unirà la zona universitària amb la T1 de l'aeroport del Prat en 32 minuts. El nou ramal de línia tindrà parada en llocs tan emblemàtics i de difícil accés en transport públic com la Ciutat de la Justícia, la Fira, el Parc Logístic o Mercabarna, i connectarà el Prat de Llobregat amb Barcelona. S'inaugurarà uns dies abans que es faci el Congrés Mundial del Mòbil (MWC), que, segons les previsions, durà a la capital catalana més de 95.000 persones. Els organitzadors del MWC van exigir per renovar l'esdeveniment a Barcelona que funcionés el metro de l'aeroport a la Fira, per satisfer l'enorme gruix de visitants.

El bitllet senzill per arribar a l'aeroport costarà 4,50 euros, però s'ha de tenir en compte que es podrà arribar al final de la línia també amb qualsevol de les targetes multiviatge vigents a l'ATM, com ara la T-10. La línia serà de conducció automàtica, cosa que, segons el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, farà que sigui “molt segura”.

El nou tram del metro, d'una longitud de 20 quilòmetres, tindrà quinze parades i acabarà a l'aeroport, a la terminal T1, tot i que també pararà a la terminal T2, on tindrà connexió amb el tren de Renfe. La necessitat que el metro arribés a l'aeroport era una reivindicació històrica del teixit empresarial i la societat catalana. Es preveu que aquest tram de la línia l'utilitzin uns 23 milions de persones a l'any.

La freqüència de pas dels trens serà normalment de 7 minuts, tot i que, segons va explicar ahir Josep Rull, en una visita d'obres, “l'interval es podrà reduir a menys de 4 minuts entre algunes estacions quan es produeixin esdeveniments que generin un gran impacte en la mobilitat”. D'aquesta manera, el servei de l'L9 sud podrà adoptar diferents configuracions per respondre a les necessitats de transport. En aquests casos es podran intercalar trens amb el servei ordinari per obtenir intervals de menys de quatre minuts entre la T1 de l'aeroport i Fira i Collblanc.

Segons Rull, gràcies a la darrera inversió de 200 milions d'euros, que és el que s'ha invertit per acabar la línia, “s'ha pogut posar en servei una inversió global de 2.899 milions”.

LES FRASES

La conducció automàtica permet tenir molta seguretat i capacitat d'ajustar la demanda en cada moment

LA XIFRA

La línia 9 és un projecte emblemàtic de país
Josep Rull
Conseller de territori i sostenibilitat
4,50
euros
costarà el bitllet senzill per anar al Prat. Es podran utilitzar sense cost addicional les targetes multiviatge.

El tram central, aturat

La construcció del tram central de la línia 9, entre la zona universitària i la Sagrera, està aturada. És el tram més complex, per la fondària a què s'ha de construir el túnel de la que passaria a ser la línia de metro més llarga d'Europa, de 47 quilòmetres. L'any 2011, amb les retallades, el conseller Lluís Recoder va decidir aturar les obres i fins i tot reurbanitzar les zones de superfície pendents de construcció. La reurbanització va afectar les estacions de Sarrià, Mandri, el Putxet, Lesseps, Sanllehy i Maragall. L'L9 nord fins a Badalona es va estrenar el 2009 i l'L10, a Santa Coloma de Gramenet, l'any següent. El 2018 s'havia de posar en marxa el ramal de l'L10 des de la plaça Cerdà fins al polígon de la Zona Franca, però no hi ha data per acabar aquest ramal ni pressupost per posar-la en marxa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia