Infraestructures i serveis

Impuls a un tren antic per unir la costa amb l'interior

La Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial busca 1,3 milions d'euros per posar en marxa ‘Lo Caspolino', que connectarà la Costa Daurada amb el poble aragonès de Casp

Un projecte ambiciós, amb una inversió de vora tres milions d'euros i que en els propers tres anys es podria posar en marxa. Lo Caspolino, un tren turístic que vol portar 20.000 persones des de la costa fins a l'interior a partir del 2019, ja disposa de més de la meitat del finançament però requereix més esforç de les petites administracions. La Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial busca ara reunir 1,3 milions entre la Unió Europea, la Diputació i diversos ajuntaments. La quantitat s'afegiria als 1,6 milions que s'hi han destinat els darrers quinze anys.

Per això, diversos
col·lectius en defensa del patrimoni, als quals també s'afegeixen els ajuntaments dels pobles pels quals passaria el tren, ja han fet una crida per aconseguir el finançament necessari per posar en marxa Lo Caspolino. Es tracta del tren turístic, amb vagons originals dels anys quaranta, que unirà la Costa Daurada amb la demarcació de Saragossa per fomentar el turisme i reivindicar el patrimoni industrial de l'interior de Tarragona.

El president de la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial, Jordi Sasplugas, explica que “la intenció dels promotors del projecte és que les grans administracions s'impliquen per tal de poder posar en marxa el tren en tres anys”. Amb aquesta afirmació, l'expert en trens fa referència a la Diputació de Tarragona i la Unió Europea, dues de les entitats que podrien assumir el que queda de inversió. En concret, Sasplugas preveu que, si l'ens provincial s'hi implica definitivament, Lo Caspolino podria rebre ajudes procedents del fons Feder de la Unió Europea. La fundació que presideix està treballant en la redacció d'una memòria que serà presentada a la convocatòria dels ajuts, actuació gràcies a la qual es vol aconseguir vora mig milió d'euros. Amb això, el projecte necessitaria 800.000 euros per tirar endavant.

Implicació local

El projecte de Lo Caspolino té el vistiplau dels agents polítics riberencs, que veuen la posada en marxa del tren turístic com una possibilitat de creixement econòmic. De fet, alguns pobles, com Móra la Nova, ja han fet una aportació econòmica en funció de les seves possibilitats. També s'han sumat al projecte altres consistoris com Flix, Móra d'Ebre i Riba-roja, que veuen en el tren Lo Caspolino una oportunitat de dotar la Ribera d'Ebre d'un revulsiu turístic diferent i innovador. No es descarta que els propers mesos es puguen sumar més entitats locals a la crida per obtenir finançament. Com avança Sasplugas, “les ajudes serviran per avançar en la idea del tren però també perquè els municipis puguen crear una oferta turística complementària a la xarxa ferroviària dels anys quaranta”.

La connexió que farà entre la Costa Daurada i l'interior provincial i d'Aragó permetrà atreure milers de visitants, especialment durant la temporada estival. El projecte es nodrirà dels turistes de la costa tarragonina dels mesos de temporada alta. Els promotors del tren confien que atrauran els 20.000 turistes l'any perquè resulte rendible.

Experiència d'èxit en altres països europeus

El projecte de Lo Caspolino resulta innovador a escala nacional i estatal, tot i que és una experiència que ja s'ha posat en marxa anteriorment en altres països europeus on, per cert, ha estat tot un èxit. L'exemple més clar es troba a la Gran Bretanya, on aquesta mena de trens turístics generen un impacte econòmic molt favorable als territoris on s'han ubicat. Segons dades facilitades per la Fundació per a la Recuperació del Patrimoni Ferroviari i Industrial, els trens turístics de tipus històric que s'han activat a la Gran Bretanya han demostrat que per cada euro que s'ha invertit en el projecte original s'ha generat una reversió al territori d'entre 1,5 i 2,7. Una delegació de la Ribera d'Ebre va poder conèixer de primera mà aquesta experiènci, a partir de la qual s'ha reforçat la implicació dels consistoris en Lo Caspolino. L'alcalde de Móra la Nova, Francesc Xavier Moliné, va
reiterar: “Aquesta iniciativa té el suport de l'Ajuntament i continua sent una prioritat del mandat perquè creiem fermament en el potencial per crear llocs de treball i generar riquesa a la comarca sencera.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Dijous amb pocs canvis

Barcelona
El temps
SERVEI METEOROLÒGIC DE CATALUNYA

Sense canvis: Sol amb núvols alts i mitjans

barcelona

Cost milionari del ‘Glòria’ al Baix Empordà, la Garrotxa i el Pla de l’Estany

la Bisbal d’E. / olot

L’Estat xifra en 71 milions els danys del ‘Glòria’

Madrid

La Guàrdia Urbana de Figueres lloga un nou radar mòbil

FIGUERES

Sant Jaume manté el seu no a la planta a Can Coma de Baix

SANT JAUME DE LLIERCA

Els veïns de Calonge prioritzen l’asfaltatge

calonge i sant antoni

Paguen 187.588 euros de neteja a Santa Coloma

santa coloma de farners

Roses vol reduir les seves emissions de CO2 amb una nova xarxa de biomassa

roses