Infraestructures i serveis

municipal

les inversions de l'estat

Els veïns, farts, trien pagar perquè s'acabi per fi l'obra

No es confia en Adif i molts aposten per mobilitzacions, i fins i tot talls de via

Madrenas es compromet a denunciar a Adif “per tot el que ha fet” quan l'obra s'hagi acabat

Adif reclama a l'Ajuntament un aval de gairebé mig milió d'euros
L'alcaldessa ara convocarà una junta de portaveus per tal de decidir

Cansament, indignació, atipament, frustració, esgotament... Bona part del centenar de veïns que omplien ahir al vespre el teatre del centre cívic de Sant Narcís van deixar clar que, després de gairebé vuit anys d'obres al parc Central, el que preval per a ells per sobre de tot és que les obres s'acabin d'una vegada. Encara que això suposi que Adif se surti amb la seva i l'Ajuntament de Girona assumeixi el cost de l'enderroc del túnel d'enllaç entre l'estació del tren convencional i la del TAV –conegut com a finger–. Alhora, però, la sensació majoritària també és de desconfiança amb Adif i, per tant, molts apostaven per fortes mobilitzacions per tal de pressionar, amb talls de vies o ocupacions de la llosa. A més, la via judicial no queda descartada, encara que s'entén que fer-ho ara mateix l'únic que faria seria entorpir que s'acabessin aviat les obres de reposició de la llosa. L'alcaldessa, Marta Madrenas, va deixar clar que un cop s'hagi acabat tota l'obra es farà un recopilatori “de tot el que ha fet Adif al llarg d'aquests anys” i es portarà als tribunals.

Madrenas va obrir la reunió amb els veïns fent “un relat sense valoracions” de tota la problemàtica des del 2012 fins avui, fent especial atenció als últims mesos, quan de cop Adif els ha exigit que paguin ells el finger com a condició sine qua non perquè comencin les obres. L'alcaldessa ha revelat que l'ens ferroviari els demana que firmin un aval bancari solidari per import de 490.247,45 euros, que és el cost total de la demolició del finger inclosa en la licitació de l'obra de reposició de la llosa, tot i que després el conjunt del projecte es va adjudicar a Copcisa per un import un 45% més barat. Madrenas calcula que se'ls haurien de demanar uns 270.000 euros i no de gairebé mig milió.

I un cop exposada la situació, l'alcaldessa va plantejar tres possibles opcions: la via judicial contra Adif per exigir-los que ho paguin ells, fet que allargaria la finalització de l'obra dos o tres anys; assumir l'Ajuntament el cost de tirar a terra el finger, cosa que suposa acatar davant d'Adif però que, en principi, ha de suposar un inici bastant immediat de l'obra, i, per acabar, optar per no demolir el finger, una opció que no suposa diners a l'Ajuntament però que faria que calgués tornar a fer tota la licitació i adjudicació, i endarreria l'obra mig any.

En el torn de paraules dels veïns no hi va haver unanimitat ni de bon tros, però sí la prevalença que l'important és que s'acabin les obres i després ja s'engegaran els accions judicials que calguin. Així, es triava l'opció “més ràpida”, que és que el consistori pagui la demolició. Això no treu que la sensació predominant, a més del cansament, era la indignació contra Adif i el temor de molts que encara que es faci el que ells volen tampoc no compleixin. “Tot són mentides”; “Adif no complirà perquè fins ara no ho ha fet”; “No hi ha cap garantia que Adif faci res”, van ser alguns dels comentaris. A més, es té por que hi pugui haver algun problema amb l'adjudicatària pel fet que hagi presentat una oferta tan barata.

Mobilitzacions, la 4a via

Per tot plegat van ser bastants els que van apostar pel que van anomenar “via punky” o “model Bàscara”: convocar mobilitzacions amb fota visualització per pressionar a Adif i van demanar el suport a l'Ajuntament. L'alcaldessa va prometre-ho en totes “les reivindicacions justes” però va deixar clar que no podien donar suport a res il·legal. I és que entre les idees que van sortir hi havia des d'anar a tallar les vies fins a ocupar la llosa del parc Central el dia 18 d'agost –quan es compliran 8 anys de les obres– i pintar la llosa de verd.

També hi havia algú, és clar, qui no veia clar que l'Ajuntament acati i pagui: “És com si guanya el que fa bullying...” I també qui tenia crítiques també per a l'Ajuntament per no haver-los pressionat prou i, en aquest sentit, l'alcaldessa va entonar el mea culpa per haver estat incapaços de fer que signessin res.

Els passos següents

L'alcaldessa va explicar que ara el següent pas serà convocar una junta de portaveus –ahir a la reunió hi havia membres de tots els grups– per prendre una decisió. Va avançar que si es decideix pagar l'enderroc caldrà passar la inversió per ple i que els diners s'hauran de treure d'altres partides. I va deixar clar que l'únic que es veu capaç de negociar amb Adif és l'import de l'aval.

LES FRASES

Veig que per a tots vosaltres és determinant acabar la llosa encara que suposi pagar i després ja s'emprendran les accions que calguin
El compromís d'aquesta alcaldessa és que quan acabi tot això reclamarem judicialment tot el que es pugui reclamar i més
Farem el que calgui per estar al costat de les mobilitzacions dels veïns però sense donar suport a res il·legal
Marta Madrenas
alcaldessa de girona

Un informe avalava anar a la via judicial immediata

L.A

L'informe que va encarregar l'alcaldessa als serveis jurídics per estudiar la possibilitat d'anar per la via judicial contra Adif per incompliment de contracte ha conclòs que “la reclamació és viable per molts motius”, va explicar ahir al vespre Madrenas. En aquest sentit, va assenyalar que en l'informe es considera que es pot acreditar amb tota la documentació que hi va haver un pacte verbal i que hi ha hagut una vulneració del fet que els pactes són llei. També s'hi recorda que és obligatori per llei que s'hagués acordat el cofinançament abans de fer l'adjudicació i que sinó l'expedient és nul, i també que en aquest cas l'adjudicació hauria d'incloure d'on han de provenir els diners. Entre els múltiples motius recollits al llarg de 30 pàgines, també va esmentar que “tots els signes externs van a favor de l'ajuntament” i que “el que ha fet Adif col·lideix amb la doctrina dels actes propis”.

Els serveis jurídics ja tenien redactat un requeriment per la via administrativa, que Madrenas va ensenyar, perquè Adif complís l'acord verbal, que estava llest per ser enviat avui mateix i que seria el primer pas. L'ens ferroviari tindria un mes per respondre i el consistori dos mesos per interposar el recurs contenciós administratiu per exigir el compliment per la via judicial. L'alcaldessa es va mostrar convençuda que per aquesta via es guanyaria –tot i que mai es pot dir al 100%, va admetre– però va deixar clar que el temps de resolució és molt llarg i que això suposaria estar 2 o 3 anys més amb les obres aturades.

El llarg temps que suposaria la via judicial va ser el que va fer descartar-la pels veïns. Alguns, a més, no veien clar que es pogués reclamar només en base a un acord verbal: “Sense res escrit... Estem totalment venuts.”

D'altra banda, l'alcaldessa es va comprometre, a demanda dels veïns, que no anirà a la inauguració, un cop l'obra s'acabi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La proposta per al pla especial del port de Palamós, a la primavera

palamós
LUCAS DEL PASO
TÉ EL RÈCORD GUINNESS PEL VIATGE MÉS LLARG EN MOTO D’AIGUA EN MAR OBERT I SENSE SUPORT

“El plàstic que veiem surant al mar és només la punta de l’iceberg”

salou

El canvi de voreres de metall a Santa Clara de Girona, al gener

girona
Medi ambient

Inacció política, acció social

girona

Colau i Collboni exhibeixen gestió amb 260 nous policies

barcelona

El Consell Comarcal matisa les presses de vendre la casa Nouvilas

FIGUERES

Celrà augmenta en mig milió el pressupost, que puja a 6 milions d’euros

CELRÀ

Milloren la seguretat al passeig, a Palamós

palamós

Calonge aposta per reforçar el comerç urbà

Calonge i Sant Antoni