Administracions

Municipal

Pròrroga per al Bicing

L'Ajuntament de Barcelona congela les inversions al servei de lloguer de bicicletes en espera de saber qui el gestionarà a partir del 2018

El seu compte d'explotació del 2017 es tancarà amb un dèficit proper a 13 milions

El Bicing viu un moment d'interinatge. El març del 2017 venç el contracte a través del qual l'empresa Clear Channel s'ha fet càrrec de la gestió d'aquest servei públic de lloguer de bicicletes des de la seva posada en marxa, aviat farà una dècada. Però totes les parts, començant per l'Ajuntament de Barcelona i acabant per la mateixa societat explotadora, fa temps que tenen coll avall que aquest termini no es complirà i, per aquest motiu, ja s'ha decretat una pròrroga d'un any en la concessió vigent per poder ajustar les condicions sobre les quals s'ha de fer la nova. I no serà un procés d'ajust fàcil, ja que s'aprofitarà aquest moment de transició per afrontar una profunda renovació del Bicing, començant pels seus elements materials o logístics –com ara la flota de bicicletes i les estacions– i pel seu model tarifari, amb una eventual integració dins l'engranatge de la
T-Mobilitat com a factor, encara, en discussió.

Amb la perspectiva, doncs, que el servei està en un context de canvi, l'Ajuntament de la capital catalana ha optat per no fer-hi més inversions en espera de veure quan es materialitza aquesta nova etapa i com es concreta. Així queda reflectit en el pressupost de Barcelona Serveis Municipals (BSM) –l'empresa pública que s'encarrega directament del Bicing– per a l'exercici del 2017, i que va ser aprovat la setmana passada pel seu consell d'administració. En l'apartat de despeses “en renovació i adequació d'equips i instal·lacions”, i que en total suma poc més de 31 milions d'euros, el sistema de lloguer de bicicletes no s'endú ni un sol cèntim. A canvi, altres divisions del grup que també estan en procés de transformació, com ara el zoo, en rebran 1,4.

La part més important del capítol d'inversions de BSM, fins a 21 milions, servirà per adquirir 2.177 parquímetres per a les àrees blava i verda, dins un procés de renovació tecnològica d'aquesta maquinària per permetre que els usuaris que aparquen en aquests punts puguin introduir-hi dades com per exemple la matrícula del vehicle.

En aquest escenari econòmic de veure-les venir, la resta de previsions pel que fa al funcionament del servei durant el proper 2017 inevitablement també hauran de ser contenció. Així s'espera un repunt molt lleuger en el nombre d'abonats del Bicing mecànic, el tradicional, que passaria dels 92.439 d'enguany a 96.070, i de 7.660 a 8.960 en el cas dels que tenen la targeta per utilitzar els velocípedes de tracció elèctrica. Pel que fa als ingressos projectats, sumen poc més de 5,8 milions d'euros, la major part dels quals (4,2) surten de la quota que paguen els abonats, que, per cert, de cara al proper exercici continuarà sent de 47,16 euros; és a dir, no s'apujarà. El gran handicap del servei, però, es que continuarà tenint un compte d'explotació molt desajustat, amb unes despeses de 18,6 milions. Fetes les restes, BSM espera tancar el proper exercici amb unes pèrdues de 12,82 milions, les mateixes si fa o no (12,98) que el present any.

LES XIFRES

96.070
abonats
s'espera que tingui el Bicing a finals del 2017, una xifra lleugerament superior a l'actual, 92.439.
47,16
euros
és el preu actual de l'abonament anual del servei. La proposta del govern és no apujar-lo el proper any.

La grua i l'aparcament no pugen

De cara al seu pressupost de l'any vinent, l'empresa BSM preveu una congelació dels preus públics dels serveis que presta. Així, la zona blava continuarà costant 2,50 euros l'hora en zona A, 2,25 la B, 1,96 la C i 1,08 la D. Pel que fa a la zona verda per a residents, les tarifes seran de 0,20 euros al dia, 1 euro a la setmana, 13 el primer, segon i quart trimestres i 9 el tercer. La grua també es manté. El preu de la retirada del vehicle serà de 147,69 euros, mentre que la taxa de desenganxament continuarà sumant-ne 36,92. Pel que fa als recàrrecs, a partir de la cinquena hora que el cotxe sigui al dipòsit caldrà abonar 1,99 euros, si és un dia seran 19,86 euros i si aquest temps suplementari passa del mes, 198,64 euros. En el cas dels aparcaments gestionats per l'empresa municipal no hi haurà cap increment en la tarifa de rotació que s'aplicarà a partir del març del 2017. Quan arribi el setembre, però, es decretarà una puja del 0,50%. Pel que fa a l'entrada al zoo, la general valdrà 19,90 euros; la de nens (de 3 a 11 anys), 11,95, i la de jubilats, 10,05; com ara. Al parc Güell tampoc hi ha novetats. El tiquet que s'adquireixi presencialment costarà 8 euros, tret de si es tracta de jubilats o nens d'entre 7 i 12 anys, que seran 5,60. Si es compra per internet, la quantia baixa a 7 i 4,90 euros, respectivament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona