Administracions

Municipal

transports

Mataró estudia que la gestió del bus torni a l'Ajuntament

El govern municipal enllesteix un informe que analitza els avantatges i inconvenients d'assumir el servei i liquidar la concessió

S'obrirà un procés de reflexió amb els grups de l'oposició sobre la viabilitat d'aquest sistema

L'Ajuntament està estudiant la possibilitat de gestionar directament el servei del Mataró Bus, que des del 2009 està en mans de l'empresa Corporación Española de Transporte, SA (CTSA) per encàrrec municipal. El govern local del PSC i CiU està enllestint un informe, elaborat per la direcció dels serveis econòmics i de mobilitat del consistori, sobre la conveniència de tirar endavant aquesta mesura. “Es tracta de posar a debat la viabilitat de les diferents fórmules de gestió”, explica la regidora de Via Pública, Núria Moreno (PSC), que confia a poder presentar una proposta en ferm i obrir un procés de reflexió amb l'oposició les properes setmanes en el marc de la comissió que s'ha creat per a la redacció del futur pla de mobilitat de la ciutat.

Després d'anys de continua orientació a la privatització dels serveis públics, molts municipis aposten per capgirar la situació i avaluar si amb una hipotètica municipalització es pot millorar la situació i, fins i tot, reduir costos. La capital maresmenca no n'ha volgut quedar al marge i, a proposta del grup d'ERC, aprofitarà que enguany acaba la concessió del servei de transport urbà per analitzar a fons aquest canvi. Tot i que inicialment el contracte es va signar per un període de cinc anys, el plec de condicions permetia prorrogar-lo fins a deu anys més.

Entre les diferents alternatives, a part de mantenir l'externalització i, per tant, obrir un altre concurs com el que ara hi ha vigent, hi ha la possibilitat de crear una empresa mixta amb un soci inversor privat i, finalment, l'aposta que més convenç bona part dels grups de l'Ajuntament és la d'assumir directament l'administració del servei.

Sigui quina sigui l'opció que finalment es triï, la modificació respecte a la concessió actual no tindrà conseqüències en els treballadors, ja que seran absorbits per l'empresa o l'administració que gestioni el transport públic de la ciutat en el futur. També es descarta que l'Ajuntament hagi de pagar cap indemnització a CTSA.

L'últim pressupost

Mentrestant, el que s'ha fet és aprovar el darrer exercici pressupostari per a la prestació del servei municipal en règim de concessió. Els comptes preveuen una despesa global de més de 6,4 milions d'euros, dels quals poc més de 3 milions es finançaran amb els ingressos que provenen principalment de la venda de bitllets i la resta, gairebé 3,4 milions, de l'aportació de l'Ajuntament. La regidora de Via Pública va destacar que aquesta xifra representa un 9,6% menys que l'any anterior. “És un bon indicador de la millora del servei d'acord amb una recuperació de viatgers”, hi va afegir Núria Moreno, que recorda que el 2016 el nombre de persones que van fer ús del Mataró Bus es va incrementar un 9% respecte al 2015.

A més, una de les novetats que incorporarà la flota de cara a final d'any és la posada en marxa de dos autobusos nous. “Uns vehicles que seran de tecnologia híbrida i que substituiran els busos més antics”, manté Moreno. El pressupost no va comptar amb el suport de tots els grups de l'oposició i només el PP i Ciutadans hi van votar a favor. Bona part de l'oposició va lamentar que el canvi de gestió, vinculat al pla de mobilitat local, es faci esperar tant de temps, tenint en compte que aquest treball està pendent de fer des del mandat passat.

LA XIFRA

Volem posar a debat, en el marc del pla de mobilitat, la viabilitat de les diferents fórmules de gestió
Núria Moreno
regidora de via pública
6,4
milions d'euros
li costa anualment a la ciutat prestar el servei de transport públic del Mataró Bus.

Les zones blaves també podrien canviar

Si el procés de reflexió per un canvi de gestió del Mataró Bus és imminent, una altra de les peces fonamentals de la mobilitat de la ciutat que també es volen abordar és el futur de les zones blaves, que també estan externalitzades i que des de fa anys porta l'empresa Estacionamientos y Servicios, SAU (EYSA). Tot i que la vigència de l'actual contracte va acabar el desembre passat, el plec de condicions permet prorrogar-lo dos anys més. El regidor de Serveis Centrals, Juan Carlos Jerez (PSC), assenyala que l'estudi sobre la possibilitat que l'Ajuntament s'encarregui del control i la vigilància dels estacionaments directament s'està ultimant. A més, recorda que la gestió del miler de places de zona blava que té la ciutat forma part de les competències delegades a l'empresa municipal Pumsa i que després del debat qui haurà de validar la proposta és el consell d'administració d'aquesta societat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona