Administracions

infraestructures

Les adversitats encareixen les obres de les Glòries 12 milions

Una suma d'incorreccions en la documentació i la valoració del cost del projecte ha desembocat en un retard de 19 mesos en els treballs

L'Ajuntament barceloní estudia si té marge per exigir responsabilitats als contractistes

L'Ajuntament de Barcelona ja té l'auditoria elaborada per l'Institut de Tecnologia de la Construcció de Catalunya sobre les causes del retard de 19 mesos en l'execució de les obres de construcció del túnel de les Glòries, la finalització del qual està prevista ara per a finals de l'any 2018. La primera i gran conclusió de la lectura d'aquest informe, eminentment tècnic, és que aquesta dilació tindrà el seu corresponent impacte econòmic sobre el pressupost del projecte, ja que representarà un sobrecost del 19,6% respecte al preu d'adjudicació. Tenint en compte que aquest va ser de 60.107.647 euros, l'encariment s'enfila fins als 11,78 milions d'euros. Tot i això, el projecte continua estant dins el marge inicialment previst ja que, en el seu dia, el contracte va ser adjudicat amb una baixa del 24,31% sobre la xifra de sortida del concurs.

Del que diu l'auditoria sobre els motius explícits que han provocat l'endarreriment, es pot extreure la conclusió genèrica que es van produir errades a l'hora de documentar les feines, i planificar-les, abans del seu inici. Així, per exemple, va caler esperar dos mesos per obtenir els permisos d'Adif per fer les prospeccions per sota dels túnels ferroviaris que seccionen la plaça. I això, de retruc, va propiciar que es trigués més temps a detectar que algunes infraestructures subterrànies –com murs pantalla o un col·lector– estaven a més profunditat de la prevista, circumstància que va obligar a recalcular l'obra per enfonsar l'estructura del túnel 1,55 metres més del previst d'entrada.

En la presentació ahir dels resultats d'aquesta anàlisi, la tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, també va apuntar altres factors que han influït en aquest contratemps global, com ara que les empreses adjudicatàries van presentar un calendari que preveia treballar 365 dies l'any i les 24 hores del dia. I, legalment, això no ha estat possible. I, per reblar el clau, en l'auditoria també es fa esment que el fet que l'obra s'adjudiqués per una suma molt menor que la que fixava inicialment la licitació ha propiciat, per exemple, que el contractista no hagi volgut posar més mitjans per recuperar el temps perdut “per no assumir un sobreesforç que perjudiqués el seu balanç econòmic”.

Arribats a aquí, l'Ajuntament de Barcelona demanarà ara un informe jurídic que, basant-se en aquest dictamen i les bases del concurs, determini si es poden exigir responsabilitats o penalitzacions a les constructores.

Una actuació esquitxada pel 3%

Contrarietats tècniques al marge, el projecte de les Glòries ha acaparat darrerament titulars que han fet que passi a estar sota sospita. Tot arrenca el passat 2 de febrer, quan el jutjat d'instrucció número 1 del Vendrell va ordenar l'escorcoll de les oficines tècniques de l'obra, en vista de la presumpció que aquesta hauria servit per finançar CiU de manera irregular, coincidint amb l'etapa de Xavier Trias al capdavant de l'alcaldia de Barcelona. En aquella operació, batejada com a Pika, també es va detenir unes hores l'ex-tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà de l'època, Antoni Vives. Segons algunes dades que han transcendit de la investigació, les empreses que van aconseguir l'adjudicació dels treballs a un preu substancialment inferior al de sortida –una UTE integrada per les societats Romero Gamero, Benito Arnó e Hijos, Copisa i Comsa– haurien pagat, suposadament, una comissió que s'hauria desviat a la formació convergent. Un modus operandi àmpliament descrit i que seria la base de la trama del cas del 3% i de la qual, també, s'està dilucidant si té ramificacions en altres projectes urbanístics executats a la capital, com la reforma del Paral·lel o la construcció del dic est del port.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona