Administracions

municipal

obres a les glòries

Foc nou a Glòries

L'Ajuntament de Barcelona planteja fer un projecte nou i canviar de constructora per treure les obres de la plaça de l'atzucac en què es troben

La decisió obligaria a aturar prop d'un any uns treballs que ja van tard

La magnitud dels contratemps que han sorgit durant la construcció del túnel viari de la plaça de les Glòries ha empès l'Ajuntament de Barcelona a plantejar una mesura tan dràstica i expeditiva com seria la d'adjudicar les obres a una altra empresa. El govern d'Ada Colau, però, supedita la decisió a obtenir un suport polític explícit de l'oposició en una comissió extraordinària d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat que es farà dilluns. Si l'acaba assolint, la rescissió del contracte actual –que seria acordada pel consell d'administració de Bimsa– i la tramitació inherent a tornar a posar els treballs a licitació implicaran una aturada dels treballs d'entre deu i dotze mesos, que se sumarien al retard de més d'un any i mig que ja acumulen.

La mesura de força plantejada pel consistori és conseqüència directa del resultat de l'auditoria que va encarregar arran de la dilació de les obres, i que suposarà un sobrecost d'uns 12 milions d'euros. Aquest estudi detallava importants mancances en la planificació prèvia dels treballs. Un exemple clamorós és que en la documentació inicial del projecte no es va detectar que alguns elements –com un mur d'un dels túnels ferroviaris que travessen la plaça o un col·lector– estaven a més profunditat de la ressenyada. Això va obligar a reprogramar les feines per perforar 1,55 metres més per sota del previst, circumstància que, a més d'alentir els ritmes de la construcció, l'ha encarit. Un cúmul d'adversitats que, com bé revela l'auditoria, van deixar els contractistes sense marge econòmic de maniobra de correcció atès que l'actuació va ser adjudicada per un suma substancialment menor, uns 60 milions d'euros, que la del preu de sortida, uns 80.

Davant d'aquest escenari, un informe jurídic planteja dues opcions legals possibles al consistori per sortir de l'atzucac. La primera seria fer una modificació del projecte en curs per adequar-lo als avatars sorgits, però sense rescindir el contracte a l'actual constructora, una UTE formada per les empreses Romero Gamero, Benito Arnó e Hijos, Copisa i Comsa. Segons va explicar ahir la tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, aquesta fórmula dona un marge just per fer canvis. A més, també porta implícit obrir un litigi per imposar les corresponents sancions als contractistes per uns retards que, des del punt de vista tècnic, ja es consideren “irrecuperables”. L'import d'aquestes multes es podria enfilar fins a 12 milions d'euros.

La segona alternativa és redactar un projecte tècnic nou i adjudicar-lo a una altra constructora. És la preferida pel govern, ja que li dona més coll per ajustar el pla de treball, i el seu cost, a les circumstàncies sobrevingudes. Un altre argument per defensar-la és que la rescissió del contracte vigent es podria justificar legalment pels endarreriments acumulats. Sanz també va hi afegir que, a més, ara es donen les condicions idònies per fer foc nou, ja que encara no s'ha començat a perforar el túnel per sota de les infraestructures ferroviàries existents, la fase més crítica de l'obra. Des de l'Ajuntament de Barcelona, però, ja es dona per fet que, si s'acaba fent una altra licitació, l'actual adjudicatària acudirà als tribunals. En tot cas, el consistori no aclareix si la demandarà per exigir-li danys i perjudicis per uns contratemps que creu que són responsabilitat seva.

Un projecte que també suscita aspror política

A banda o, més ben dit, a conseqüència dels infortunis tècnics, les obres de Glòries també s'han convertit en un factor de disputa política a l'Ajuntament de Barcelona. Una controvèrsia que s'ha amplificat després que es conegués que el projecte està sent investigat per la seva presumpta implicació en la trama del 3% de finançament il·lícit de CiU. Tant és així que en el darrer ple es va acordar que el consistori faci una investigació interna sobre l'adjudicació dels treballs, que es va dur a terme durant el mandat anterior, en què Xavier Trias era alcalde.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Metereologia

Afectacions de les tempestes: tota la informació actualitzada

A la demarcació de Tarragona les precipitacions van acompanyades de fortes ratxes de vent que estan provocant la caiguda d’arbres a la via. Es recomana extremar les precaucions en la conducció.

BARCELONA
 
EL TEMPS
servei meteorològic de catalunya

Les pluges s’estendran fins el dijous

BARCELONA
 
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Tarda de pluges

Barcelona
 
infraestructures

L’Estat diu no a l’ampliació a quatre vies de la RN116

prada
 
Municipal

Roses mantindrà els impostos congelats per setè any consecutiu

FIGUERES
 

L’Ajuntament de Salt reformarà el carrer Llarg abans de final d’any

salt
 
Municipal

Grans taxes congelades a Sant Feliu de Guíxols, però més pressió als habitatges d’ús turístic

SANT FELIU DE GUÍXOLS
 
Infraestructures

El port de Palamós, tres anys més a la junta de l’ens Medcruise

PALAMÓS
 
Medi ambient

Palafrugell refà cinc quilòmetres de camins

PALAFRUGELL