Administracions

Transport urbà

El metro s’escalfa

La decisió de TMB de retirar un complement de 32 euros als treballadors del suburbà en plena vaga, afegeix més tibantor al conflicte

L’oposició en bloc de Barcelona reprova Mercedes Vidal després d’un debat crispat

El cop de timó anunciat la setmana passada per la direcció de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) sobre el conflicte del metro, que ja acumula deu jornades de vaga, es va visualitzar ahir passant de l’estratègia de la pastanaga –fer propostes en clau de millora– a la del pal –mesures de pressió–. El conseller delegat de l’empresa pública, Enric Cañas, va avançar que a partir de l’agost la plantilla del suburbà deixarà de cobrar un complement de 32 euros al mes pactat el 2016, i que es va concebre com un avançament de les millores que hauria d’incloure el conveni que ara s’està negociant. La decisió va tenir una resposta contundent de la CGT, sindicat majoritari dins el comitè d’empresa, a través del seu compte de Twitter. “BComú aposta per la radicalització del conflicte”, resava un primer missatge, que tenia continuïtat amb el següent: “El dret de vaga es defensarà com cal.”

En una compareixença als mitjans posterior a la reunió del consell d’administració de TMB, Cañas va explicar que la concessió de l’esmentat complement va ser acordada, al seu dia, “per crear un clima favorable al diàleg” per pactar el nou conveni. En la situació actual, però, amb les negociacions absolutament embarrancades, el directiu de TMB va justificar la retirada d’aquest plus de 32 euros amb l’argument: “Hem arribat a una situació de bloqueig.” Una circumstància que, a parer seu, fa que s’hagi evaporat aquesta predisposició a l’entesa que va motivar la concessió de l’avançament.

Cañas també va voler recalcar que la seva proposta de conveni és en positiu, amb un paquet de millores que suposarien un cost suplementari de 23 milions d’euros en els pròxims quatre anys per a TMB. Això inclou un increment salarial del 7% en el període esmentat, la contractació de temps parcial a complet de 300 treballadors o 40 incorporacions més per a treballs internalitzats, entre d’altres. A tot això, el síndic de greuges, Rafael Ribó, va proposar ahir que s’ampliïn els serveis i que es dicti un laude d’obligat compliment per resoldre el conflicte, ja que, a parer seu, és “sorprenent” que, després de deu setmanes d’aturades, les negociacions estiguin encallades.

Amb tots aquests antecedents, ja es preveia que la discussió de la reprovació a la presidenta de TMB, Mercedes Vidal, que s’havia de discutir ahir al vespre en la comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona a proposta del PDeCAT i C’s, seria agitada. I així va ser. Les contínues interrupcions d’un grup de treballadors del metro presents van propiciar que, per dos moments, el president de l’ens, el regidor socialista Daniel Mòdol, amenacés amb la suspensió de la sessió. Al final, però, el debat es va poder tancar amb la reprovació de Vidal amb el suport de tots els partits de l’oposició, i enmig d’una cascada de crítiques a la seva gestió. “Vostè ha deixat de ser part de la solució per convertir-se en part del problema”, li va etzibar Jordi Martí (PDeCAT), mentre Santiago Alonso (C’s) va qualificar de “nefasta” la manera com la regidora ha conduït la crisi. Des d’ERC –Jordi Coronas– i la CUP –Maria José Lecha– també van recalcar el missatge que la retirada del plus als treballadors no farà cap bé al conflicte. Ans al contrari. Per la seva banda, Mercedes Vidal, que era en la comissió, no hi va intervenir.

LA XIFRA

23
milions
d’euros és l’impacte econòmic que tindrien en anys les propostes de TMB per al nou conveni del metro.

Primer dia d’aturades al Bicing

Els treballadors del Bicing van iniciar ahir la primera de les vagues convocades per reclamar millores salarials i de les seves condicions laborals. Malgrat que el sistema operatiu per agafar o estacionar la bicicleta funcionava amb normalitat, l’aturada va provocar que no es buidessin les parades més plenes o tampoc es restituïssin les que havien quedat sense velocípedes. Això va provocar escenes recurrents, com les que es va viure en estacions de primera línia de mar, amb cues d’usuaris en soferta espera per poder deixar la bici. Coincidint amb aquest primer dia de vaga, una vuitantena d’operaris del Bicing es van concentrar davant l’ajuntament de Barcelona. El president del comitè d’empresa, José Manuel Pelayo, va denunciar que els sous de la plantilla oscil·len entre els 700 i 950 euros, tot i que el capítol de nòmines “només representa el 20% del pressupost” del servei que gestiona l’empresa concessionària Clear Channel. Fins al 31 de juliol, els més de 150 empleats faran aturades de quatre hores per torn tots els dies, excepte dimarts i dijous. Amb aquesta pressió, la plantilla vol alertar que, a més dels salaris, l’empresa “exigeix una major producció” i “encarregar-se de disset o divuit estacions de bicis al dia”, quan abans la xifra era de deu. Segons el comitè, això vol dir moure cada dia “unes 150 o 160 bicis per treballador”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona