Administracions

Inicien a Palamós la rehabilitació del pont fet per Eiffel

Data del 1878, es va instal·lar a Girona, i va ser adquirit el 1968 per connectar millor amb el paratge Balitrà

L’Ajuntament de Palamós ha iniciat els treballs de millora i conservació del pont de ferro ubicat damunt la riera Aubi, mitjançant el qual es permet una còmoda connexió a peu entre les zones del Pla de Nau i el Mas Gorgoll.

El regidor d’Urbanisme, Jordi Pallí, explica que el pont va ser construït l’any 1878 per la companyia de Gustave Eiffel, enginyer francès, autor entre d’altres, de la famosa torre de París que porta el seu nom inaugurada amb motiu de l’exposició universal del 1889. En un dels extrems del pont hi ha una placa amb la inscripció “G. Eiffel & Cie. Constructeurs. À Levallois près Paris”. Es tracta d’un pont d’estructura d’acer laminat, reblonada, de 18,42 x 6,58 m, amb una part central de formigó que fa alhora d’element de reforç del pont i de paviment. Aquest element disposa actualment de dues petites voreres de 30 cm als laterals i un pas de circulació de 5,34 m.

El projecte que ara es porta a terme ha estat elaborat pels serveis tècnics de l’Ajuntament de Palamós i l’executa una empresa especialitzada. Les tasques permetran recuperar la imatge d’aquest tipus de ponts, extraient tot l’òxid de la seva estructura, amb doll de sorra, i revestint-la amb capes de protecció de base i pintura d’acabat de color vermellós i marró, tal com era en el seu origen, l’any 1878, quan va ser construït.

Els ponts i estructures metàl·liques d’aquella època se solien pintar amb una barreja de mangra i oli de nous, barreja antioxidant que donava el típic to vermellós i marró als ponts.

A banda es realitzarà un nou paviment de formigó per millorar el pas dels vianants i s’extrauran elements del contorn que entorpeixen la visió exterior –pilones, senyals–, i també s’eliminarà la canya de la riera en la seva part més pròxima.

Per tal de dotar d’enllumenat de senyalització i ornamental, s’ha previst la col·locació de vint punts de llum, integrats en el paviment, que discorrerà en paral·lel a l’estructura del pont.

La construcció del pont ió va ser encarregada per la ciutat de Girona a l’enginyer Eiffel, juntament amb altres set ponts metàl·lics, amb motiu de l’arribada a la capital gironina de la línia del tren, i originàriament es va col·locar sobre el riu Güell, per franquejar l’accés a Girona davant de la Devesa.

L’any 1961, va ser desmuntat d’aquest emplaçament amb motiu de l’ampliació del pas de la zona on es trobava. Pocs anys després, un grup de veïns del paratge Balitrà, presidits pels palamosins Josep Maria de Toca i la seva muller Mariana de Ciurana com a promotors, adquiriren el pont per 25.000 pessetes, a causa de la necessitat de disposar d’un pas segur arran de la creixent densitat d’edificacions a la zona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona