Administracions

Colau fa un altre intent per acordar la unió del tramvia

El suport social al projecte que assenyalen les enquestes empeny el govern de Barcelona a dur-lo a votació en el pròxim ple

ERC, que és clau, només donarà suport a un text que ompli de contingut l’obra

Fent un acudit fàcil, la unió del tramvia a través de l’avinguda Diagonal ja es pot comparar amb el Guadiana, atès que s’ha convertit en un projecte que apareix i desapareix de l’actualitat municipal de Barcelona en moments més que inesperats. I això és així perquè, després que l’abril de l’any passat aquesta actuació rebés una estocada, que aleshores es va jutjar com a definitiva, en no superar una votació al ple de la capital catalana per falta de suports polítics, el govern d’Ada Colau ha anunciat ara la seva voluntat de fer un altre intent per desbloquejar-la. Amb les eleccions traient el nas, el tramvia es resisteix a no ser-ne protagonista actiu.

Hi ha dos factors que podrien explicar el perquè d’aquest moviment de l’executiu de BComú. Un és el fet que el Parlament aprovés, el novembre del 2018, una proposició merament declarativa de suport a la connexió del Trambesòs i el Trambaix amb els vots d’ERC i Cs, dos partits que, fins ara, a l’Ajuntament de Barcelona s’hi han pronunciat en contra, amb matisos això sí. Aquest seria un motiu, però n’hi ha un altre de més decisiu que cal buscar-lo en les entranyes dels resultats del darrer baròmetre municipal. I és que aquesta enquesta no només assenyala que un 63% dels barcelonins són favorables a l’obra, sinó que aquest percentatge puja al 70% en el cas dels votants d’ERC. “Aquestes dades, que fins ara potser eren desconegudes, ens donen noves raons per tirar endavant aquesta proposta”, expressava ahir la tinenta d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, que també va avançar la voluntat de portar la qüestió a votació en el pròxim ple.

Un element determinant, però, i que ara mateix encara està per escatir, és què serà exactament el que se sotmetrà al veredicte de la sessió. Les opcions van des de fer un simple enunciat de suport al projecte sense cap més compromís, com el que va elevar per exemple el Parlament, fins a incorporar a l’ordre del dia la ratificació d’una proposta de conveni amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), com la que ja va decaure a l’abril, i que hauria de concretar detalls no menors de l’operació. ERC, que amb la correlació de forces actual és determinant per desbloquejar el debat, va donar a entendre ahir mateix de manera nítida que no acceptaran un text que sigui una simple moció de defensa de la connexió dels tramvies que tingui una lectura essencialment política. “Estem disposats a parlar-ne, però amb una taula de treball i diàleg amb contingut”, recalcava el candidat dels republicans, Ernest Maragall. ERC, per resumir, no vol discutir el què, sinó el com. I això, entre altres aspectes, vol dir concretar un model de gestió de la futura xarxa o assolir el compromís, tancat, de renegociar les condicions amb les quals l’actual operador, un privat, presta les condicions del servei.

Amb qui no pot comptar ja segur Colau és amb el PDeCAT, Cs o el PP, que ahir van descartar sumar-se a un acord que, segons van argumentar, només pretén “emmascarar” els mals resultats del baròmetre en qüestions com ara la inseguretat o la gestió del mateix govern local.

Reprovació al govern dels comuns per la seguretat

Mentre el govern d’Ada Colau s’aferra a les dades del darrer baròmetre municipal que expressen el suport ciutadà al projecte del tramvia per la Diagonal, l’oposició utilitza com a element de desgast les que revelen un malestar social creixent sobre la inseguretat a Barcelona. En aquest context, els grups del PDeCAT i ERC van entrar ahir una petició conjunta per fer un ple extraordinari, que s’haurà de fer en el termini de dues setmanes, per debatre aquesta matèria. Una sessió en què, a banda de demanar la reprovació de l’executiu local, se sol·licitarà dotar de més efectius la Guàrdia Urbana.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona