Administracions

Figueres ja sanciona usuaris imprudents de patinets

Després de quinze dies de campanya informativa, la Guàrdia Urbana ja ha multat cinc persones en tres dies

El cost de les sancions va de 100 a 200 euros

S’ha sancionat per circular per la vorera o amb auriculars

Figueres s’ha proposat ordenar la circulació dels vehicles propulsats per motors elèctrics i, amb aquest objectiu, va iniciar fa quinze dies una campanya de conscienciació dels usuaris d’aquest tipus de vehicles. Durant aquest període informatiu, la Guàrdia Urbana de la ciutat ha explicat als usuaris com s’han de comportar amb patinets i vehicles propulsats per motors elèctrics i, durant el temps que ha durat, els agents han fet fins a 72 avisos. La idea bàsica de la campanya és que les voreres són per als vianants.

Passat aquest període ja han començat a sancionar els usuaris que han aturat perquè no feien un ús adequat dels seus vehicles. En només tres dies d’aquesta setmana han estat cinc les denúncies que ha tramitat el cos policial: tres per circular per la vorera, una per portar els auriculars posats mentre es condueix i una altra perquè circulaven dues persones amb el mateix patinet. Després de la campanya i l’entrada en escena de les sancions, està previst que la Guàrdia Urbana efectuï controls planificats amb la voluntat d’intensificar la pressió cap a aquells que fan mal ús dels patinets a l’espai públic. Les sancions oscil·len entre 100 i 200 euros en funció del tipus d’infracció.

El vicealcalde de Figueres, Pere Casellas, va explicar que l’objectiu és “posar ordre i deixar clar que les voreres són per als vianants”. Va informar, així mateix, que les sancions econòmiques de les infraccions que es cometin es gestionaran a través de Xaloc. El regidor de Mobilitat, Xavier Amiel, va destacar durant la presentació de la campanya que la complexitat viària de Figueres fa que calgui treballar “de forma transversal perquè convisquin vehicles i vianants”.

L’inspector de la Guàrdia Urbana de Figueres, Josep Maria Riera, hi va afegir que té la convicció que la campanya informativa era necessària perquè molts usuaris d’aquests vehicles no coneixien la normativa que se’ls aplica, i va definir el marc legal actual: “De moment ens regim per una instrucció de la direcció general de Trànsit, en espera que es defineixi un nou reglament de vehicles.” Aquesta nova normativa està en fase de tramitació.

Actualment el reglament general de circulació prohibeix la circulació de tota classe de vehicles per les voreres i altres zones de vianants. A més, l’ordenança de circulació ja estableix que els menors de dotze anys usuaris de patinets, patins, monopatins, bicicletes i tricicles seran considerats a tots els efectes com a vianants; això vol dir que han de circular per les voreres i altres zones de vianants mantenint en tot moment la velocitat del pas d’una persona.

La diferència entre una joguina i un giny considerat vehicle de mobilitat personal (VMP) és que els primers no tenen capacitat d’ultrapassar els 6 km/h; aquests són els que no poden circular per les vies públiques. Els VPN han de tenir una velocitat d’entre 6 i 25 km/h. En aquest cas l’ús de casc no és obligatori, no necessiten ni autorització administrativa ni per circular ni per ser conduïts. L’assegurança és voluntària.

Si el patinet té un seient de més de 54 centímetres cal autorització per circular i conduir i assegurança obligatòria, i l’ús del casc és obligatori. Si la potència és inferior a 4.000 watts és considerat un ciclomotor de dues rodes; si és superior o supera els 45 km/h és considerat una motocicleta, i als conductors, en els dos casos, se’ls apliquen les sancions previstes en la legislació sobre trànsit.

LA XIFRA

72
avisos
ha fet al llarg de quinze dies la Guàrdia Urbana de Figueres.

Sense dades d’accidents

U.C

Actualment no es disposa de dades sobre quants accidents amb patinet elèctric han estat tractats als centres sanitaris gironins. A l’hospital Trueta de Girona, per exemple, això passa perquè aquests nous accidents no estan tipificats com a tals, sinó que poden ser codificats com a atropellaments, accidents de trànsit, caigudes accidentals, etc. Això fa que a hores d’ara no se sàpiga quants casos es poden haver atès des que els patinets són una realitat als carrers de les ciutats. El que sí que és clar és que, com a mínim, els darrers mesos han ingressat a la unitat de cures intensives (UCI) quatre pacients amb traumatisme cranial greu per accident amb patinet elèctric a Girona, ja que així ho va posar en evidència el cap de l’UCI del Trueta de Girona, Josep Maria Sirvent, a través d’una piulada a les xarxes socials. Amb la denúncia, el metge pretenia fer un toc d’alerta a les institucions pertinents perquè es reguli d’alguna manera la circulació amb els patinets elèctrics per la rellevància dels accidents.

Una regulació que s’està estenent per tot el territori

A Lloret disposen d’una ordenança que ha permès immobilitzar patinets
Girona, Olot, Banyoles, Palamós i Castell-Platja d’Aro són alguns dels municipis on ho estan preparant
Redacció

A Lloret hi ha una ordenança de circulació de vianants i vehicles, que regula els patinets i altres ginys elèctrics. La norma és vigent des del febrer del 2019 i “ha disminuït moltíssim” la conflictivitat amb els vianants, sobretot als carrers del centre, diu el regidor de Mobilitat en el moment de l’aprovació de la norma, Albert Robert. En aquesta ciutat, l’estiu passat la policia va immobilitzar dinou patinets elèctrics d’una potència superior als 1.000 watts de cinc establiments de lloguer. El 2018, el síndic del ciutadà de Lloret, Quim Teixidor, havia demanat que l’Ajuntament prengués mesures en aquest sentit.

Girona

Girona va presentar al desembre la seva proposta de regulació dels patinets elèctrics i de la resta de mobilitat personal a la taula de mobilitat de Girona. La idea és que no puguin anar ni per voreres ni, en general, per la part central de calçades, sinó que només tinguin permès circular per les vies ciclistes (a un màxim de 15 km/h), per trams urbans en què la part central i la vorera estan al mateix nivell com ara el carrer Nou (a un màxim de 6 km/h) i per la calçada de carrers on hi ha preferència per a vianants com ara el carrer Santa Clara (fins a 20 o 30 km/h depenent del carrer). La modificació de l’ordenança de circulació per incloure-hi aquesta regulació forma part del pla de govern 2019-23 de l’executiu de Madrenas, i tot i que no hi ha data prevista d’aprovació ni entrada en vigor encara, la regidora de Mobilitat, Marta Sureda, assegura que és una de les prioritats de l’àrea.

En preparació

Per la seva banda, els ajuntaments de Castell-Platja d’Aro, Palamós i Banyoles estan treballant una normativa sobre els patinets. En el cas de les dues últimes ciutats, està previst que la proposta entri pròximament als respectius plens municipals. A Olot, per la seva banda, s’obrirà un procés participatiu sobre la mobilitat a les vies urbanes, que inclourà els drets i deures dels usuaris de patinets. (Informació de Jordi Ferrer, Lurdes Artigas, Joan Trillas, Ramon Estéban i Jordi Casas).

LA XIFRA

30
km / hora és la velocitat màxima que els patinets podran agafar en alguns carrers de Girona.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

L’Estat millora 80 quilòmetres de la línia Lleida-Manresa per poder incrementar la velocitat dels trens

Lleida
El temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Més núvols

Barcelona

Els grans plàstics del sector agrícola, un problema

SANT MIQUEL DE CAMPMAJOR
BANYOLES

Millores al pàrquing de la Solana

L’última fase del canvi de voreres de metall a Santa Clara, des d’avui

girona
OLGA MUÑOZ I FRIGOLA
ARQUITECTE, DIRECTORA DE GRETA, TREBALLA PER LA PRESERVACIÓ DELS TEIXITS HISTÒRICS

“Quan ningú viu a les cases comencen a morir”

Girona
Urbanisme

Comencen les obres per renovar l’entorn del Camp Nou, a Barcelona

Barcelona

Ripoll ven els contenidors vells de rebuig i d’orgànica

Ripoll

El govern es fa l’orni i preveu més logística al Penedès

vilafranca del penedès