Administracions

Rehabilitaran i il·luminaran el pont Eiffel de Palamós

El pont, que estava a la Devesa de Girona, va ser adquirit als anys seixanta del segle passat per un grup de palamosins per connectar el paratge del Balitrà

És una estructura que data del 1878

El Pont de Ferro de Palamós, una estructura metàl·lica que va sortir dels tallers Eiffel de París, es rehabilitarà i il·luminarà per potenciar el seu valor històric. L'alcalde de Palamós, Lluís Puig, explica que es vol dignificar i, a la vegada, rehabilitar per potenciar-lo com un element que “ja forma part del patrimoni de la població, si bé un xic oblidat” i, per a molts, desconegut: “El que volem és dignificar-lo i il·luminar-lo per recuperar aquest element que va sortir dels tallers del constructor de la torre Eiffel de París.” A més, i segons Puig, també s'hi instal·larà una placa d'interpretació històrica, en diversos idiomes, que aportarà informació d'aquest element catalogat.

Història

El pont, que salva la riera Aubi a la zona del paratge del Balitrà, és una estructura formada per un sol tram de biga, que amida 18,41 metres i barana, de tipus gelosia, fa una alçada d'1,80 metres. La seva amplada és de 5,20 metres i està pavimentat amb aglomerat asfàltic. Els extrems es recolzen en blocs de formigó. Ja s'hi va fer una actuació ara fa uns anys, bàsicament pintant-lo. Un dels trets característics d'aquestes estructures és la seva marca distintiva, també amb ferro, on es pot llegir: “G. Eiffel & Cie. Constructeurs. À levallois près Paris.”

És un fet documentat que Alexandre Gustave Eiffel va treballar a la província de Girona amb motiu de l'arribada del tren el 1876. Consta que se li van encarregar vuit ponts metàl·lics, dels quals cinc es van preveure per al ferrocarril.

De Girona a Palamós

Un d'aquests ponts va ser l'anomenat pont del Rellotge o de la Devesa, construït el 1878 damunt el riu Güell, entre l'avinguda Ramon Folch i la Devesa. A la dècada dels anys seixanta l'Ajuntament de Girona van transformar l'avinguda Ramon Folch, aleshores passeig, en la carretera N-II i va dessecar el Güell. Amb aquest projecte, i l'eliminació del terraplè de la via, el pont va ser desguarnit, desmuntat i venut a pes. Un grup de veïns de Palamós liderats per Josep Maria de Toca el van comprar per 25.000 pessetes, uns 150 euros al canvi actual.

L'any 1968 es va traslladar definitivament a Palamós, tot sencer i sense desmuntar, per salvar la riera d'Aubi, al Balitrà, en el que encara és el seu emplaçament actual. No va ser, però, fins al cap d'un any, i per Sant Joan, quan es va procedir a fer la inauguració oficial.

LA DATA

1968
Un grup de
palamosins el va adquirir i fer transportar des de la Devesa de Girona per superar la riera Aubi.

LA XIFRA

25.000
pessetes
és el que va costar el pont en aquella època, cosa que actualment representaria uns 150 euros.

LA FRASE

El que volem és dignificar-lo i il·luminar-lo per recuperar-lo com a atractiu
Lluís Puig
alcalde de palamós


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Blanes posa al mínim les inversions per al 2019

blanes

Ports estudia modificar l’escullera de Palamós

palamós
DR. JESÚS ORTIZ
MEMBRE DEL GRUP DE RECERCA EN ECOLOGIA AQUÀTICA CONTINENTAL (GRECO) DE LA UdG

“A l’aigua de l’Ebre hi ha tota la taula periòdica dels elements”

GIrona

L’acord amb mesures pel canvi climàtic es fa esperar

BARCELONA

Cornellà fa inventari dels camins públics i privats

CORNELLÀ DEL TERRI
societat

Balanç a la reserva de la biosfera de l’Ebre

Els delictes baixen un 20% en un any a Calonge

calonge i sant antoni

Els bombers de Calonge protesten tancant el parc

calonge i sant antoni

L’ACA repararà un talús malmès al riu Ridaura

castell-platja d’aro