Administracions

política municipal

Colau, més alcaldessa que govern

En el seu primer any de mandat, Ada Colau ha afermat un lideratge polític que ha aconseguit encobrir les vacil·lacions en la gestió que ha tingut el seu executiu

El pacte amb el PSC obre un nou, i incert, escenari al consistori

L'adaptació a la política local d'una BComú en minoria ha estat laboriosa

El 16 de maig, Ada Colau és a Nova York per pronunciar una conferència a l'ONU. Porta un discurs protocol·lari que li han redactat, i que descarta només llegir-lo. Massa neutre. Improvisa unes notes, que es convertiran en una arenga pública contra el paper de la vella Europa en la crisi dels refugiats. Colau en estat pur. La proclama no deixa indiferent polítics o mandataris, i l'endemà tacarà portades de diari i obrirà butlletins de notícies. Un any després de guanyar les eleccions municipals, la mateixa ONU constata que Ada Colau és una figura a l'alça. L'activista que es resisteix a deixar de ser-ho ha evolucionat cap a un polític que ha demostrat astúcia i olfacte per llegir les oportunitats. Com més allunyat dels menesters de la gestió municipal, més propici li ha estat l'escenari. El seu paper en la crisi dels refugiats, la capitalització d'un moviment que vol vertebrar una nova esquerra des dels ajuntaments o l'extraordinària habilitat que ha exhibit per mostrar complicitats puntuals quan tocava amb el sobiranisme –generalment davant un envit de l'Estat–, han fet emergir la millor Colau. Barcelona, en resum, té una alcaldessa que quant a dimensió pública pot mirar als ulls, no pas comparar-se encara, a tot un Maragall. Que aviat és dit.

El panorama, però, canvia substancialment quan es baixa el focus al dia a dia de la política local. Ja sigui per les dificultats d'adaptar-se a una institució de l'abast de l'Ajuntament de Barcelona –molts regidors admeten, sense embuts, que no eren conscients de la complexitat de la seva estructura– o, sobretot, per la situació de franca minoria en què es troba –11 edils sobre 41–, en aquest any inicial, el govern de BComú més aviat ha anat fent la viu-viu. A hores d'ara costa identificar quin és el full de ruta que ha de relligar tota la seva acció executiva, més enllà de perseguir objectius genèrics, i que políticament són més aviat transversals, com ara revertir les desigualtats o millorar les condicions de vida de les classes populars. El seu model de ciutat és encara difús.

Un cert desconeixement dels codis singulars que regeixen la política municipal –en què s'aproven moltes qüestions, moltes, en què les diferències ideològiques són un factor subsidiari–, i la ja mencionada minoria en què estan, ha provocat que Colau i el seu equip hagin tingut dificultats per bastir suports entre la resta de partits. Fins a cert punt entossudits a buscar, només, aliances entre els grups d'esquerres –ERC, el PSC i la CUP–, la gestió municipal ha baixat dues marxes en la seva velocitat, i les negociacions per aprovar qüestions com el mateix cartipàs, les ordenances fiscals, la reassignació del superàvit municipal o, darrerament, la modificació del pressupost, han estat no només dificultoses sinó, sobretot, llargues. Molt llargues. Una circumstància, aquesta, que caldrà veure si també acaba arrossegant projectes de calat que el govern de Colau ara té en dansa o al cap, com ara la moratòria hotelera amb la qual pretén posar ordre al mercat turístic –una decisió valenta–, la connexió dels tramvies o el pla per dignificar una quinzena de barris de la capital, una de les apostes programàtiques de l'executiu de BComú. En un any, també hi ha hagut crisis. La més greu és el conflicte latent amb la Guàrdia Urbana (vegeu peça), agreujat en les últimes hores per un cas, el del tinent d'alcalde Jaume Asens, d'imprevisibles conseqüències. El govern, però, també es pot apuntar uns quants mèrits, com ara haver consensuat uns nous horaris comercials en festiu amb les moltes i contraposades entitats del sector.

Tot plegat és el resum del vist fins ara. Pel que fa a quina serà l'evolució de l'executiu de Colau en els pròxims tres anys, estarà molt condicionada al pacte subscrit recentment amb el PSC. Un acord que alleugereix de càrrega de feina l'equip de Colau, però que no li dóna la majoria suficient per tenir estabilitat. Des del punt de vista polític, també caldrà veure com harmonitza un discurs d'esquerres i canvi (BComú), amb un, el dels socialistes, que busca més centralitat.

Ada Colau (BComú) Abans d'entrar en política, va militar en l'activisme social en entitats com la PAH
EL CONSISTORI

Una fragmentació política inèdita

Un dels factors que expliquen moltes de les coses que han passat a l'Ajuntament de Barcelona en aquest últim any és la seva atomització política. Els resultats de les municipals van donar una correlació de forces insòlita fins llavors, amb fins a set formacions amb representació en el ple que obliguen a fer combinacions a diverses bandes per sargir acords, ni que sigui circumstancials. Qui més ho ha patit, és clar, és BComú, que va assolir una victòria electoral històrica, i fins a cert punt imprevista, que es va traduir en 11 regidors. Una xifra que està més que distant dels 21 que donen majoria. Darrere seu va quedar CiU, amb 10 edils, fet que li va comportar perdre l'alcaldia que havien conquerit quatre anys enrere. Encara atordits pel cop, els convergents barcelonins han d'afrontar un procés de renovació de lideratge que està del tot condicionat a la refundació pendent del partit a escala nacional. Ciutadans (5 regidors) i la CUP (3) van ser les dues forces que van entrar per primer cop al consistori. Ideològicament antagònics, els primers són oposició rocosa, mentre que els anticapitalistes han fet de crossa en moments puntuals a l'executiu, amb qui mantenen, però, una relació espinosa. ERC, amb els seus 5 electes, tindrà molt a dir i decidir en els tres propers anys. Colau els necessita.I queden el PSC i el PP. Les seves van ser patacades electorals doloroses, 4 i 3 regidors, i el seu rol polític actual és absolutament contraposat. Els populars han quedat políticament arraconats, mentre que els socialistes s'han colat en un govern ara de 15. Els 21 necessaris, encara estan lluny.

les claus

Moratòria hotelera

La suspensió temporal decretada per obrir nous allotjaments turístics, ha estat una de les decisions més aclamades dels primers mesos de Colau. La mesura ha d'anar acompanyada de l'aprovació d'un pla que reguli, i possiblement limiti, la instal·lació de nous hotels.

La unió del tramvia

És el projecte amb el qual BComú vol imprimir petja al mandat. Ara per ara no té un suport prou sòlid per executar una obra, la connexió de xarxes per la Diagonal, que costaria 170 milions. El fitxatge de Pere Macias com a gestor de l'actuació ha estat un gol. I per l'escaire.

Vagues al transport

Les aturades al metro i bus, sobretot durant el Congrés dels Mòbils, han estat un episodi especialment agre per a l'executiu. El conflicte apunta al desbloqueig.

Pressupost retocat

Després de Déu i ajuda, Colau ha aconseguit aprovar una modificació del pressupost que li dóna un generós marge inversor. La negociació, però, ha tensat la relació amb ERC i la CUP.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona