Medi ambient

Municipal

gestió de residus

Mataró vol doblar la recollida selectiva en només tres anys

De poc més d'un 30% d'escombraries recollides separadament, es vol passar a un objectiu més ambiciós, del 60%, el 2020

Per fomentar canvis d'hàbits, l'Ajuntament es compromet a invertir l'estalvi aconseguit en acció social

El Maresme es manté al capdavant de les comarques que reciclen millor a la demarcació de Barcelona, però hi ha ciutats com Mataró que encara tenen molt camí per recórrer per millorar la recollida selectiva de la brossa. La capital del Maresme, amb més de 125.000 habitants, fa deu anys que manté gairebé inalterable el percentatge d'escombraries que es recullen de manera separada, al voltant del 34%. L'Ajuntament, com la resta de municipis catalans, està obligat a assolir el 2020 l'objectiu del 60%, i la regidora de Via Pública, Núria Moreno (PSC), creu que amb aquest marge de temps de tres anys s'hauria de fer un salt important per millorar. Una de les estratègies fonamentals en aquest sentit consisteix a implicar més el ciutadà per conscienciar-lo dels beneficis que comporta el canvi d'hàbits.

Més enllà dels factors mediambientals, hi ha l'estalvi que suposaria per a les arques municipals. Es calcula que es podria arribar fins als 1,5 milions d'euros anuals, que sortirien, d'una banda, de la despesa que es deixaria de pagar per al tractament i el cànon d'incineració i, de l'altra, dels ingressos de més que arribarien de la mateixa recollida selectiva. La intenció és destinar aquests diners a accions de caràcter social i de qualitat de l'espai públic dels barris. Unes propostes que, en qualsevol cas, decidirien els mateixos veïns i col·lectius dels territoris a través dels consells de participació municipals. “Es tracta que l'estalvi i els ingressos de més que se n'obtinguin reverteixin directament en el ciutadà”, destaca Núria Moreno.

Per avançar de cara a aquesta fita, l'Ajuntament ha posat en marxa un pla d'acció per millorar el servei actual que preveu adoptar diverses mesures que s'aniran implantant de mica en mica. A banda de les campanyes informatives, s'està fent formació als operaris que fan les tasques de recollida d'escombraries a la ciutat per millorar les seves habilitats comunicatives i aconseguir que hi hagi més interacció amb els veïns. Una tasca que es complementarà amb la contractació d'agents del territori, que seran els enllaços entre els mateixos ciutadans, els comerciants i les entitats, per una banda, i els gestors municipals i l'empresa encarregada de prestar el servei de recollida, per l'altra.

Segons Moreno, aquestes noves figures tindran una funció de sensibilització i de dinamització per tal de traslladar també les disfuncions detectades i solucionar-les. “No només es tracta que la ciutat estigui més neta, sinó també que els mataronins ho percebin així”, insisteix a dir la regidora. En aquest àmbit, també està previst que es posi en marxa una aplicació per a mòbil perquè els ciutadans comuniquin qualsevol situació anòmala, que resoldrà una brigada d'intervenció ràpida.

LA XIFRA

1,5
milions
d'euros és la suma de l'estalvi i els ingressos de més si es millorés el percentatge de recollida selectiva.

LA FRASE

Hi podem posar tots els recursos, però el resultat no serà òptim sense la implicació ciutadana
Núria Moreno
Regidora de Via Pública

Més inspeccions i nous paràmetres

El pla de xoc que vol implantar l'Ajuntament per millorar la recollida selectiva de la brossa i l'estat de la neteja en general als carrers de la ciutat inclou també més inspeccions i canvis en els paràmetres de qualitat. L'Ajuntament, segons va explicar la regidora de Via Pública, Núria Moreno, té previst aprovar en el ple de l'abril una modificació en aquest sentit que ha de permetre avaluar i controlar millor les tasques que du a terme l'empresa concessionària, Fomento de Construcciones y Contratas (FCC). Per avançar en la qualitat del servei, al mes de març hi haurà un reforç important pel que fa a les inspeccions, ja que fins ara no es tenia prou capacitat per dur-les a terme en condicions òptimes. Així, es passarà d'un a quatre tècnics que s'encarregaran de vetllar perquè no hi hagi cap frau. El govern de Mataró va demanar el novembre passat a la gerència de l'Ajuntament i als serveis municipals l'elaboració d'una auditoria per analitzar el nivell de compliment del contracte amb FCC, que d'altra banda és el més elevat que té el consistori mataroní i que amb l'última ampliació puja a més de 63,3 milions d'euros. La intenció és que el resultat de l'informe es pugui presentar el mes que ve.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia