Medi ambient

Societat

Neix a Mataró Som Mobilitat, per compartir cotxe elèctric

La cooperativa, sense ànim de lucre, ja té 200 socis que estan disposats a compartir i reinvertir en una xarxa de mobilitat

A l'octubre obriran el primer aparcament de cotxes al barri de l'Havana de Mataró

La cooperativa neix amb la voluntat d'“humanitzar” i treure cotxes del carrer per recuperar espai per a les persones. Amb aquestes paraules defineix un dels impulsors
del projecte, Ricard Jornet, la iniciativa que l'ha portat, amb altres socis, a tirar endavant la cooperativa que vol treballar per una mobilitat més sostenible impulsant una xarxa de mobilitat compartida. Dissabte es va constituir formalment en un acte a l'edifici del Cafè de Mar de Mataró, on es van presentar els objectius d'aquesta cooperativa de consum sense ànim de lucre. Es tracta d'una nova iniciativa dins del moviment català d'aquest tipus de cooperatives que actualment ja té prop de dos-cents socis i que pretén seguir els passos de Som Energia i Som Connexió. “Volem fer el pas, però que sigui la gent que s'organitzi als seus pobles per canviar el model de mobilitat”, explica Jornet.

El primer projecte de Som Mobilitat és impulsar una xarxa de mobilitat elèctrica compartida de proximitat, fomentant l'intercanvi a través d'un car sharing de vehicles elèctrics on puguin adreçar-se els socis. Aquesta experiència es vol posar en marxa a l'octubre amb un aparcament experimental al barri de l'Havana de Mataró. Segons expliquen des de la cooperativa, ja s'està fent la gestió per tal de trobar l'espai que s'haurà d'adequar amb punts de càrrega elèctrica i amb un primer
cotxe. També es vol oferir als socis la possibilitat que aportin a la xarxa compartida vehicles elèctrics propis que vulguin posar a disposició i llogar a altres socis.

Per fer ús del vehicle elèctric, a través d'una aplicació mòbil els socis podran conèixer en temps real la disponibilitat i fer la reserva del vehicle. Com que la cooperativa no té ànim de lucre, es pagarà per cada ús que es faci del vehicle a preu de cost i amb totes les despeses incloses: pàrquing, combustible, assegurança, manteniment i neteja. Es podrà triar la modalitat que més surti a compte, uns 4 euros l'hora o 30 euros al dia.

Una xarxa de mobilitat elèctrica compartida com la que es proposa implica formar part d'una comunitat amb persones de proximitat, poder triar el vehicle que més convingui, estalviant temps i diners.

Els socis que s'han donat d'alta a través del web provenen majoritàriament de l'àrea d'influència de Barcelona, però també n'hi ha de València. “Tenim ganes que es vagi
posant un cotxe elèctric a cada poble i barri, tot és
començar”, indiquen. Des de la cooperativa volen
arribar a acords amb ajuntaments per aconseguir espais reservats per als
socis als aparcaments
públics que tenen connexió a la xarxa elèctrica de vehicles.

LA FRASE

Volem fer el pas però que sigui la gent que s'organitzi als seus pobles per canviar el model de mobilitat
Ricard Jornet
Soci fundador de som mobilitat

LA XIFRA

10
Són els euros de la quota que es paga per ser soci i que es retorna en cas de deixar la cooperativa.

Mecenatge per comprar el cotxe

La idea és posar en marxa el primer aparcament de vehicles compartits a l'octubre. Abans, però, la cooperativa té previst impulsar una campanya de micromecenatge per adquirir el primer vehicle elèctric compartit. “Ho volem fer així per donar més ressò i implicar els qui volen un altre model de mobilitat”, explica Jornet.

Abans s'ha d'acabar de definir la ubicació de l'aparcament –que perquè sigui pròxim als socis es busca al barri de l'Havana– on es guardaran els vehicles per compartir. L'espai s'haurà d'adequar per poder-hi accedir amb comandament i perquè el parc mòbil tingui la connexió als endolls de la xarxa de SomEnergia, per la qual cosa el consum serà 100% d'energia verda.

La quota que es pagarà
de pàrquing inclourà el lloguer al propietari de l'espai i la inversió feta. Inicialment el projecte es durà a terme amb cotxes elèctrics, però la voluntat és ampliar la xarxa de mobilitat en un futur a bicicletes i motos. “La xarxa pot créixer ràpidament a cada municipi on vulguin els socis, i sobretot si són ells qui també aporten els seus vehicles elèctrics quan no els fan servir”, explica Jornet.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Les sancions als bancs pels pisos buits, al TC

Terrassa

Tret de sortida a l’ampliació del polígon Logis Empordà

El far d’empordà

Protegeixen la façana de Sant Esteve d’Olot

Olot
Medi Ambient

Quan els residus són recursos

barcelona

Superar fronteres amb bicis

Girona

Blanes posa al mínim les inversions per al 2019

blanes

Ports estudia modificar l’escullera de Palamós

palamós
DR. JESÚS ORTIZ
MEMBRE DEL GRUP DE RECERCA EN ECOLOGIA AQUÀTICA CONTINENTAL (GRECO) DE LA UdG

“A l’aigua de l’Ebre hi ha tota la taula periòdica dels elements”

GIrona

L’acord amb mesures pel canvi climàtic es fa esperar

BARCELONA