Infraestructures

La Generalitat i Andorra volen rellançar l'aeroport de la Seu

Es comprometen a acordar un pla estratègic que permeti la implantació de vols regulars durant l'any 2017

Malgrat el fiasco d'Andorra Airlines, l'aeroport millora xifres gràcies a l'aviació privada

Bones perspectives per a l'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell en matèria d'aviació privada; però de moment pocs resultats pel que fa als vols comercials. Així es desprèn del balanç de les operacions realitzades durant aquest any, amb un increment del trànsit aeri d'un 62% des de principi d'any. En total, entre l'1 de gener i el 31 d'agost s'hi han registrat 2.119 operacions, cosa que suposa haver superat el total d'operacions realitzades al llarg del 2015. I, comparativament, el d'Andorra-la Seu d'Urgell se situa, a 31 d'agost, per davant d'aeroports de l'Estat amb més anys en funcionament, com el de Lleó, Burgos, Badajoz, Ceuta i Algesires, entre altres.

Ho recullen les dades comptabilitzades pel Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, titular de l'aeroport pirinenc. Les va fer públiques el conseller Josep Rull, durant una trobada divendres passat amb els representants del govern d'Andorra. La reunió va servir per fer balanç de les actuacions de dinamització conjunta en matèria de transports i medi ambient realitzades des de la posada en marxa de l'aeroport, reobert el 2010 després d'haver reconvertit l'antic aeròdrom en una instal·lació capacitada per operar amb vols comercials amb aeronaus de mides petita i mitjana, de fins a 50 passatgers.

Estratègia conjunta

De la trobada també va sortir el compromís de realitzar noves accions de cara al futur entre les dues administracions. La Generalitat, titular de l'aeroport de la Seu d'Urgell, va posar al seu moment la inversió constructiva i de tota l'estructura necessària perquè l'aeroport funcionés, mentre que per a Andorra va quedar el pes de la promoció comercial de la infraestructura i la recerca de companyies que hi apostessin amb vols regulars, assumint com a risc fer-se càrrec del 50% del possible dèficit d'explotació de la infraestructura fins a un màxim de 300.000 euros anuals.

Les polítiques comercials han funcionat bé pel que fa a l'aviació privada, però no han anat gaire bé pel que fa als vols comercials. El bluf d'Andorra Airlines, una companyia privada que es va crear amb la intenció de muntar vols des d'Andorra a partir de la primavera passada i que no ha arribat a operar i no ha donat explicacions, ha posat sobre la taula que l'enlairament de l'aeroport en l'àmbit dels vols regulars no serà cosa fàcil. Ara la Generalitat intenta que el compromís d'Andorra per la política comercial de l'aeroport no decaigui sinó que es reforci. Després de la reunió de divendres, van acordar dissenyar una estratègia conjunta per a l'aeroport d'Andorra-la Seu perquè al llarg del 2017 hi hagi les primeres operacions comercials.

LA XIFRA

2.119
operacions
s'han realitzat entre l'1 de gener i el 31 d'agost d'aquest any, gràcies a l'aviació privada.

De moment, experiències d'estiu

El primer vol comercial a l'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell va ser un de procedent de Madrid el mes de juliol del 2015. Formava part dels vols regulars que va dissenyar l'agència de viatges local Viajes Regina, de la Seu d'Urgell, en col·laboració amb la companyia Swiftair, per tal d'unir la Seu d'Urgell amb Madrid i Palma. Es va tractar d'una prova pilot que es va desenvolupar al llarg d'aquell estiu. Els promotors van sortir contents del nivell d'ocupació dels vols, un 37%, i van plantejar la possibilitat no només de repetir l'estiu següent sinó de realitzar-ne a l'hivern. Tot i això, l'hivern passat no va ser possible, perquè l'aeroport encara no disposa de sistema de navegació que permeti enlairar i aterrar de nit i en circumstàncies d'escassa visibilitat. I, finalment, aquest estiu no va voler repetir davant l'anunci d'Andorra Airlines d'operar vols similars. Finalment, ni uns ni altres ho han fet.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona