Infraestructures i serveis

Transport ferroviari

Més de cinc milions de passatgers

La línia del TAV a Girona i Figueres es va inaugurar avui fa quatre anys

El sector econòmic reconeix els beneficis per l'arribada de més turistes

Connecta Girona i Figueres amb Barcelona en 38 i 51 minuts

Ja han passat quatre anys des que, el 9 de gener del 2013, va entrar en funcionament el TAV a Girona i Figueres. Durant tot aquest període de temps, el nombre d'usuaris de la nova línia no ha deixat de créixer i des de la mateixa Renfe s'ha destacat sovint que la línia Madrid-Barcelona-frontera francesa és la més rendible de l'Estat. De fet, més de cinc milions de passatgers han utilitzat aquesta infraestructura a les comarques gironines en aquests quatre anys, si es té en compte que, anualment, entre un milió i un milió i mig de viatgers la utilitzen. En espera de conèixer les dades finals del 2016 –el quart any–, durant el primer semestre d'aquest any, prop de mig milió d'usuaris havien fet servir la línia només entre Girona i Barcelona; un 18% més que el primer semestre del 2015. A aquesta xifra, només cal sumar-hi els més de quatre milions de viatgers que han fet ús de la línia entre el 2013 i el 2015.

A hores d'ara, i malgrat tota la polèmica per l'estat en què segueix l'exterior –el parc Central encara amb les obres pendents d'executar–, sembla que ningú no dubta de l'eficàcia d'aquest servei, que connecta Girona i Figueres amb Barcelona en només 38 i 51 minuts, respectivament. “L'impacte del TAV és molt important pel que fa a mobilitat. Per a la gent de Girona, ha estat revolucionari en el desplaçament tant professional com de lleure”, afirma Glòria Plana, la regidora de Promoció Econòmica, Desenvolupament Local i Turisme de l'Ajuntament de Girona. Plana destaca que el volum d'ocupació de passatgers ho demostra, però també atribueix al TAV una de les claus de l'èxit turístic de la ciutat. La línia d'alta velocitat també és un revulsiu per impulsar l'activitat congressual a Girona, ja sigui com a seu única de congressos o com a seu complementària als que es fan a Barcelona. La regidora gironina, però, destaca que encara hi ha pendent “la connexió amb el nord” i l'eix mediterrani. “Des de Girona, econòmicament, es mira molt cap al nord, i això encara falta”, hi afegeix Plana.

El sector turístic

Des del sector del comerç i la restauració també es fa una valoració molt positiva d'aquests quatre anys de funcionament del TAV. “El TAV beneficia el comerç i això s'ha vist especialment en dates assenyalades, com ara Temps de Flors, Fires...”, afirma Josep Maria Noguer, president de l'Associació Girona Centre Eix Comercial, que destaca el fet que la línia afavoreix el turisme tant familiar com de joves i que, en la pràctica, beneficia tant la gent de fora com els gironins que fan turisme fora. El president de l'Associació d'Hostaleria de Girona, Josep Carreras, també fa una valoració molt positiva d'aquests quatre anys i recorda que l'arribada del TAV va coincidir amb la reducció de vols de Ryanair, de manera que es va apostar per la nova infraestructura per mantenir el turisme. Carreras insisteix que el TAV “ha donat molta vida al sector”, especialment quan hi ha esdeveniments concrets que atrauen gent de fora a la ciutat:“Ha donat molta vida als restaurants, perquè hi ha molta gent que ve a passar el dia a la ciutat”, diu. Carreras reconeix que hi ha “coses que es podrien fer millor”, com ara, més connexions amb l'Estat francès, nous horaris i més seguretat, però que, en tot cas, la connexió amb la resta de l'Estat i Europa era llargament desitjada i la valoració és molt satisfactòria. “Ara, un cop consolidat el mercat nacional, l'important és el sud de l'Estat francès i cal invertir per promocionar-s'hi, perquè és un mercat molt interessant”, conclou.

LES FRASES

Per a Girona, ha estat revolucionari pel que fa a desplaçament, tant professional com per lleure
Glòria Plana
Regidora de pr0moció econòmica, desenvolupament local i turisme

LA DATA

La valoració és positiva. Ha donat molta vida al sector, sobretot als restaurants
Josep Carreras
president de l'associació d'hostaleria de girona
El TAV beneficia el comerç, especialment s'ha vist en dates assenyalades, com ara Temps de Flors
Josep Maria Noguer
president de girona centre eix comercial
9.01.2013
Va entrar en servei
la línia del TAV a Figueres i Girona.

Es manté el despropòsit en matèria de seguretat

Òscar Pinilla

Malgrat els anys que han passat i després que el túnel s'emplenés dos cops amb milions i milions de litres d'aigua, Adif continua jugant amb foc en matèria de seguretat. A hores d'ara, encara no té homologat el pla d'autoprotecció del túnel del TAV a Girona. Fins ara, Adif ha presentat una desena de propostes, però totes han estat tombades per Protecció Civil perquè no complien ni tan sols els requisits mínims en seguretat, que són la implantació de la xarxa Rescat de comunicacions entre cossos d'emergències i l'adequació de les sortides d'emergència al parc Central.

Després d'anys ignorant els requeriments de la Generalitat, el març passat, Adif va anunciar que havia adjudicat a una empresa la redacció i l'execució de les millores en seguretat al tram del TAV comprès entre Barcelona i Figueres, entre què es preveu la instal·lació de la xarxa Rescat. Però, nou mesos després d'aquell anunci, res no ha canviat. El motiu és, ara, que l'empresa adjudicatària ha anunciat que té problemes per executar les obres. Per Protecció Civil, aquesta obra és urgent i necessària des del primer dia que es va posar en funcionament el TAV a Girona. Però d'això ja han passat quatre anys. Sense la instal·lació de la xarxa Rescat, els efectius d'emergència van venuts dins dels túnels, ja que no es poden comunicar. Això posa en risc la integritat de bombers, sanitaris, policies i d'altres efectius que, en cas d'emergència, hagin d'entrar als túnels. El rescat es veuria compromès i les víctimes, agreujades.

Pel que fa a l'altre requisit mínim, tampoc es complirà, almenys a curt termini. Malgrat que Adif s'encarregui de fer les obres de la llosa al parc Central, la concessionària no contempla acabar les tan imprescindibles escales d'emergència. De nou, en cas d'emergència, aquesta instal·lació és totalment inviable.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona