Infraestructures i serveis

Infraestructures

Empresaris valencians i catalans, units pel corredor

L'Associació Valenciana d'Empresaris i el Cercle d'Economia reclamen al govern espanyol que fixi un calendari d'obres real

En un acte a Tarragona lamenten la manca de voluntat política

No hi ha ni planificació ni voluntat política. Aquests són els principals problemes per a l'execució del corredor mediterrani, segons va dir ahir el president de l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), Vicente Boluda, en una trobada que va reunir a Tarragona uns 300 empresaris catalans i valencians per defensar i debatre la situació actual d'aquesta gran infraestructura ferroviària que és “vital” per millorar la competitivitat del país, segons va afirmar el president del Cercle d'Economia, Juan José Bruguera, que coorganitzava l'acte: “El corredor és bo per a l'interès general de l'Estat perquè millora la competitivitat de l'arc mediterrani.”

Amb aquest acte, el sector empresarial volia visualitzar la importància estratègica d'aquest eix i incidir en la necessitat de superar l'actual model radial de transports de l'Estat –en què totes les infraestructures passen per Madrid– per un de circular que abarateixi costos i que relligui la costa entre Algesires i la frontera amb l'Estat francès. Van reclamar a l'executiu espanyol que demostri el seu compromís a través de tres passos: posant data a l'alta velocitat entre Barcelona i Alacant “perquè la segona i tercera ciutats més grans del país (Barcelona i València) estiguin connectades amb altes prestacions”; que es comprometi a fer que el 2025 existeixi l'ample internacional des d'Almeria fins a la frontera francesa, i que fixi també la data d'inici dels treballs de la doble plataforma ferroviària “com una solució definitiva”, ja que el tercer carril, que és l'alternativa per la qual s'està apostant ara per disposar d'ample internacional, “és una solució necessària però provisional”, segons va recordar Boluda, que també es va referir a les promeses incomplertes de l'exministra de Foment, Ana Pastor. “Ens va jurar que el tercer carril estaria enllestit el primer trimestre del 2015 i ja som al 2017 i ni ells mateixos saben quan l'acabaran.”

Que la trobada s'organitzés a Tarragona no va ser casual. “Tarragona és el principal coll d'ampolla perquè la infraestructura avanci”, segons Boluda. I Xavier Lluc, membre de l'AVE, va recordar que la línia Vandellòs-Tarragona acumula un retard de dotze anys. Igualment, l'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, va lamentar: “És una vergonya que haguem d'explicar allò que diu la Unió Europea que ha de ser prioritari.”

Pel president del Cercle d'Economia, Juan José Bruguera, el corredor millora la competitivitat de l'arc mediterrani i això és bo per al conjunt de l'Estat: “Quan un senyor de Santander o d'Oviedo entengui que si el Mediterrani és més competitiu, això reporta una riquesa a l'Estat, viurà millor.” L'empresariat va recordar que els territoris afectats per la construcció del corredor suposen el 50% de la població espanyola, el 45% del PIB i el 47% del teixit productiu.

Moragues respon

Coincidint amb la jornada de Tarragona, el delegat del govern espanyol al País Valencià, Juan Carlos Moragues, va assegurar que “no hi ha dubte” del compromís de l'executiu que presideix Mariano Rajoy amb el corredor mediterrani. Des del 2012 –va recordar– la inversió en l'eix ferroviari ha estat de 13.500 milions d'euros executats sobre un total de 17.000. “L'any 2011 no hi havia ni un euro invertit, tan sols projectes, idees i un powerpoint, i aquest govern, des que ha arribat, en un context de dificultats i limitacions pressupostàries, ha invertit 13.500 milions”, va defensar. El president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, també va valorar –en declaracions a Europa Press– que valencians i catalans treballin “junts, en la mateixa direcció” per defensar el corredor.

Un dels principals problemes en l'execució és la falta de planificació i de voluntat política
Vicente Boluda
President de l'AVE
Han d'arribar a la conclusió, com nosaltres, que el corredor és bo per a l'interès general
Juan José Bruguera
President del Cercle d'Economia
És una autèntica vergonya que haguem d'explicar allò que la UE diu que ha de ser una prioritat
Josep Fèlix Ballesteros
Alcalde de Tarragona

La primera de tres trobades

L'acte d'ahir a Tarragona en defensa del corredor mediterrani era el primer d'una campanya que també passarà el 14 de març per Múrcia i l'11 d'abril per Almeria. Hi va assistir una nodrida representació d'empresaris, entre els quals hi havia el president de Foment del Treball, Joaquim Gay de Montellà; el president de Mercadona, Juan Roig, i el president del Grup Godó, Javier Godó, i també el publicista i presentador Risto Mejide. També hi van prendre part polítics i empresaris d'Andalusia i Múrcia. Durant l'acte es va donar a conèixer la plataforma elcorredormediterraneo.com, un canal de comunicació sobre tot allò que afecta el gran eix ferroviari i que permet a l'usuari navegar de manera interactiva a través de la primera gravació que s'ha dut a terme en helicòpter per tot el traçat ferroviari des de la frontera francesa fins a Algesires per la costa. Des d'aquesta vista aèria es poden comprovar, segons l'Associació Valenciana d'Empresaris, alguns dels problemes actuals, amb trams sencers per construir i molts altres d'inacabats, com és el cas del túnel de sota l'A-7 entre Castellbisbal i Martorell i el coll d'ampolla que suposa la via única entre tarragona i Vandellòs. L'AVE també ha posat en marxa la campanya de recollida de signatures #QuieroCorredor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona