Infraestructures i serveis

Municipal

L'estació de Passeig de Gràcia recupera elements originals del 1924

La reforma ja iniciada ha fet aflorar la volta primigènia de la nau d'andanes de l'L3, que es restaurarà

TMB invertirà 2,67 milions a renovar l'estació

Les obres a l'estació de la línia 3 del metro de Passeig de Gràcia, iniciades al novembre, ja han fet aflorar, un cop retirat el fals sostre, la volta original de la nau d'andanes, i el revestiment original de rajoles bisellades de la part vella de l'estació, una de les quatre primeres que va tenir el metro barceloní. La reforma de l'estació es preveu que duri 10 mesos, i suposa una inversió de 2,67 milions d'euros.

Els treballs han de servir per redistribuir espais als vestíbuls, construir un nou centre de control, renovar elements de mobiliari i instal·lacions i reconfigurar els passadissos interiors perquè l'accés a tocar de la Casa Batlló comuniqui directament amb el vestíbul principal. En aquest cas, però, l'obra també s'aprofitarà per recuperar part de la fesomia original de l'estació, una de les quatre estrenades el 30 de desembre del 1924, el dia que es va inaugurar oficialment el metro de Barcelona.

La intenció és recuperar elements que havien quedat ocults en successives reformes. Així, se sanejaran i restauraran quan escaigui els revestiments primigenis de les parets i dels sostres de la nau d'andanes, recoberts de rajoles blanques bisellades. El mateix es farà amb el sostre del vestíbul principal, on es recuperen també les tres claraboies que en origen deixaven entrar llum natural al subsòl on hi ha l'estació, una de les quals ja es va fer aflorar i va ser arranjada provisionalment en una reforma menor efectuada el 2009.

La de Passeig de Gràcia és una de les cinc estacions que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) està reformant des de final d'any, juntament amb les de Besòs Mar (línia 4), Paral·lel (línies 2 i 3) i les de Fondo i Universitat (línia 1), amb una inversió conjunta de 8,26 milions d'euros.

La regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, que ahir visitava les obres acompanyada de l'edil de l'Eixample, Montserrat Ballarín, va emmarcar els treballs en la recuperació del ritme inversor en la renovació de les xarxes de metro i bus de TMB, que es va anar reduint des del 2010 fins a arribar al punt més baix el 2014, quan el pressupost per a aquestes reformes va quedar en 19,5 milions.

L'any 2015 ja van ser 45, i l'any passat la xifra va pujar fins als 87. Les millores realitzades en manteniment, va dir Vidal, “són la part menys visible, només es noten quan falten”.

Una estació amb tradició

L'estació d'Aragó, que és com va ser batejada inicialment la de Passeig de Gràcia, tenia el 1924 dues andanes, un vestíbul a sobre d'aquestes i dos accessos, i formava part del tram Catalunya-Lesseps, base de l'actual línia 3. La primera reforma es va fer el 1932, quan s'hi va afegir una andana central per poder fer transbordaments entre els ramals de Correus i Rambles, i s'hi va instal·lar una escala mecànica. El 1972, amb la conversió del ramal de Correus en l'L4, l'estació va experimentar la reforma més important: es va prolongar la nau d'andanes, es va eliminar l'andana central, es va construir un segon vestíbul i es van redecorar tots els espais. L'última reforma, el 2009, va servir per millorar-ne l'accessibilitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia