Infraestructures i serveis

XAVIER RIBERA

CONSIGNATARI I PRESIDENT DE LA CAMBRA DE PALAMÓS

“En biomassa i pasta de paper, estem a l'altura”

Com veu la situació després de la crisi?
El tràfic tradicional està augmentant. La nostra empresa ha incorporat nous clients, com ara les bobines que importem dels Estats Units, i en tenim d'altres en projecte de cara a aquest any i al vinent.
Quins obstacles troben?
A diferència dels ports grans, a Palamós no tenim cap línia regular, que són les que van de port en port amb mercaderies diverses en contenidors. Aquí ens cal assegurar un mínim de tonatge per justificar les escales. I, amb un sector industrial molt castigat per la crisi, és complicat.
Serien una oportunitat?
Tècnicament, el port té capacitat per treballar-hi. I no és gens descartable que acabem atraient alguna línia regular. Però som molt competitius en les mercaderies a granel. Per exemple, en pasta de paper i productes forestals, estem a l'altura de qualsevol port de la Mediterrània. I hem rebut visites recentment d'un port francès per veure com funcionem.
Fa un parell d'anys, des de la Cambra reclamaven el punt d'inspecció fronterer (PIF) per a la importació de cereals. Ajudaria també el sector alimentari?
El sector alimentari és un dels punts forts de les comarques gironines, i el moviment al port de qualsevol mercaderia destinada al consum humà requereix que hi hagi un PIF. Potser no caldria que oferís tots els serveis, però sí respecte a les mercaderies estratègiques, i beneficiaria moltes empreses. Però l'Estat va traspassar el port a la Generalitat als vuitanta, abans de l'entrada a la UE, i després n'ha quedat exclòs per decisió política.
Com funciona la convivència amb l'activitat turística dels vaixells de creuer?
N'hem anat aprenent, i són dues activitats complementàries. L'espai és limitat, però, si no hi hagués trànsit de vaixells de creuer, seria més costós mantenir tots els serveis portuaris. A més, l'arribada de creueristes té una repercussió positiva per al municipi i per a la resta de la demarcació, i ens dona visibilitat internacional.
Com veu el debat pel nou pla especial?
Hi ha bona sintonia entre els actors i voluntat de tirar-lo endavant. Però és necessari, perquè els concessionaris volen invertir en millores i no ho faran fins que no es clarifiqui l'escenari.

Més mercaderies per al port de Palamós

El nombre de vaixells mercants que hi van fer escala va pujar l'any passat, amb un 4% més de tonatge carregat o descarregat
Ports de la Generalitat, les cambres i els consignataris treballen plegats amb vista a generar més activitat
Emili Agulló
Les dades parcials del 2017 i les previsions s'orienten a l'alça

El moviment de mercaderies al port de Palamós va assolir les 146.430 tones el 2016, dada que suposa un creixement del 4% respecte al tonatge global assolit l'any anterior. Enrere queden els registres històrics de més de 350.000 tones superades durant els exercicis 2007 i 2008, just abans de l'esclat de la crisi econòmica internacional, que ha forçat els dos consignataris històrics –Matas, d'una banda, i Fèlix Ribera i Fills, de l'altra– a reinventar-se i a cercar nous tipus de tràfic per mantenir l'activitat de la infraestructura. L'any passat també es va incrementar en un 4% el nombre d'escales de vaixells mercants, 47 entre els mesos de gener i desembre al port palamosí, la gran porta d'entrada per mar de primeres matèries a les comarques gironines.

En l'última dècada, els números han anat oscil·lant en dues fases. Després de caure en picat l'any 2009, el nou mercat de l'exportació de biomassa gironina cap a Itàlia va afavorir que l'activitat remuntés fins a les 260.000 tones del 2013, amb un 40% de pes del combustible forestal. El 2014, però, l'estadística va topar amb un altre contratemps: la importació de ciment, que es bellugava a l'entorn de les 50.000 tones anuals, va quedar a zero com a conseqüència de la caiguda de la demanda en el sector immobiliari i la finalització de totes les grans obres a la demarcació (el TAV, el tercer carril de l'AP-7 i els desdoblaments de l'eix transversal i la C-31).

El retorn del ciment, a curt termini, sembla poc probable. Però es compensa amb el creixement de la importació de pasta de paper, que, amb 84.488 tones, es consolida com la primera matèria primera que arriba al port (un 57,7% del total), sobretot provinent del continent americà. Al darrere queda un altre derivat paperer, les bobines (5.892 tones), i la barita, l'escòria i els productes siderúrgics.

Evolució de la biomassa

Pel que fa a la biomassa, que l'any 2013 va assolir les 102.000 tones exportades, l'any passat el volum va ser de 40.527 tones (un 27,7% del global de mercaderies). El president de Fèlix Ribera i Fills, Xavier Ribera, assenyala que es van trobar amb “una parada sobtada pel canvi de regulació a Itàlia i un hivern força càlid”, que, a banda de reduir la demanda energètica, va permetre treballar als boscos italians i satisfer més demanda amb producte autòcton. Amb vista a aquest 2017, però, les previsions són que el tràfic torni a anar a l'alça.

Millors perspectives

El gerent de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez, avança que les dades provisionals del 2017 milloren les de l'any passat: “Preveiem estabilitat, però l'activitat al gener, amb només un moviment, ja va triplicar les xifres del 2016”, destaca. “Tot i així, volem créixer més, perquè, si no, sempre es corre el risc d'estancar-se”, hi afegeix Gómez, que explica que aquest mateix mes tenen previst promoure amb les tres cambres de comerç gironines una jornada monogràfica per divulgar les possibilitats que ofereix el port a l'empresariat gironí per importar matèria i per obrir noves vies d'exportació. El radi de moviment dels materials que es descarreguen a Palamós arriba al sud de França i, en alguns casos, fins al nord d'Itàlia.

Una possibilitat que el gerent de Ports de la Generalitat veu factible seria “l'aposta per vaixells compartits; és a dir, noliejar una nau entre diverses empreses per reduir costos”.

Pel que fa a atraure altres materials, Gómez recorda que “sempre haurien de ser compatibles amb els vessants turístics i comercials” de Palamós. Fa anys que van renunciar a descarregar-hi carbó, els dipòsits de caolí es van desmuntar, i sovint, per minimitzar les molèsties, s'opta per regar els materials que aixequen polseguera i programar la feina dels estibadors durant la nit.

LES XIFRES

146.430
tones
de mercaderies es van moure al port de Palamós al llarg de l'any passat.
47
vaixells mercants
van fer escala al port baixempordanès durant tot el 2016.
4
per cent
d'increment suposen les tones del 2016 respecte a les dades del 2015.
27,7
per cent
va ser el volum exportador, concentrat en la biomassa amb destí a Itàlia.
386
metres lineals
de llargada té la línia d'atracada del moll de Palamós, que depèn de Ports de la Generalitat.
14
metres
és la profunditat de calat a tocar del moll, i 21 a la bocana d'entrada a la infraestructura.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona