Infraestructures i serveis

JOAN CONDE

DIRECTOR GENERAL DE MARINA PORT PREMIÀ

“El nou port significarà la creació de llocs de treball”

“Aproximadament, estem al 40% de l'execució ”

“L'inici de l'activitat serà al final del primer trimestre del 2018”

“Ja hem tancat un 50% dels acords”

“El model del port és el que existeix a moltes superfícies d'aquestes característiques”

El nou port és una oportunitat per al municipi des del punt de vista de l'activitat econòmica
M'atreviria a dir que el nou passeig marítim serà la zona verda més gran de Premià de Mar

Joan Conde és el director general de Marina Port Premià, l'empresa que està construint i urbanitzant el nou port de Premià de Mar.

Com estan evolucionant les obres?
Estan molt avançades. Està executat un percentatge molt alt del projecte i ja es comença a veure l'estructura dels futurs edificis comercials. La part perimetral de la urbanització també està molt avançada.
En quin punt concret es troben?
Aproximadament, ja estem quasi al 40% de l'execució de les obres.
Quins seran els propers passos?
Acabar els edificis comercials per poder entregar-los als operadors i que puguin fer-ne les adequacions interiors. A més, ja s'ha acabat l'adequació de tot el contradic de ponent i aviat començarem les obres de la rotonda i tota la vialitat interior.
Creu que es compliran els terminis previstos de finalització d'obra?
Els inicialment previstos, no, perquè ens hagués agradat acabar per la temporada de Nadal. La tramitació dels permisos i també el fort episodi de pluges ocorregut a l'octubre ens han generat un retard que estem compensant amb un ritme fort d'obres. Això comportarà que l'inici de l'activitat es produeixi al final del primer trimestre del 2018, si no surt cap problema d'última hora.
A banda dels ja anunciats, han tancat més acords per a l'arribada de firmes?
Sí, ja n'hi ha alguna altra signada i estem en procés de fer-ho amb unes quantes més, que ja anunciarem quan sigui l'hora. Estem en la línia d'anar avançant amb marques que són conegudes i tenen un cert ressò. Aquestes són les que animen tercers operadors a voler situar-se a la nostra zona. A hores d'ara, ja hem tancat un 50% dels acords.
Ara les obres ja estan en marxa. Va costar desencallar-les?
Va costar per un tema de desenvolupament urbanístic. Per part nostra, sempre hi ha hagut predisposició a fer la inversió. Els recursos es van aconseguir des del primer moment, però tots aquests temes de planejament tenen un cert recorregut. L'urbanisme té les seves complicacions i es va haver de fer algun ajustament d'última hora.
Un cop enllestit el projecte, què aportarà la zona comercial del port a Premià de Mar?
El nou port és una oportunitat per al municipi des del punt de vista de l'activitat econòmica. També és una oportunitat per al comerç de Premià. I no ho diem nosaltres; ho demostren estudis objectius recents fets per tercers. Crec que tot són avantatges. A banda, també permetrà acabar amb la situació d'aquest port on la zona comercial estava en espera, pendent de desenvolupar-se des de fa quasi deu anys.
Precisament, recentment ha sortit un estudi en què s'afirma que la zona comercial del port no afectarà el comerç del municipi, però alguns comerciants no ho veuen clar. El port pot suposar un risc per al comerç tradicional?
Em remeto a les anàlisis objectives que ha fet l'empresa especialitzada en el tema. A més, com a firma, creiem que el que diu l'estudi és correcte. Per al comerç de proximitat no serà un risc. Qui compri el pa al costat de casa ho seguirà fent, però sí que es veritat que tindrà altres opcions d'establiments que segurament ara mateix no existeixen al municipi. Parafrasejant aquest estudi, vull dir que, segurament, a molta gent que ara mateix no ve a Premià de Mar per fer-hi la compra ordinària l'atracció del port potser l'animarà a pujar fins a les botigues de la resta del municipi, sempre que el comerç també tingui capacitat per generar una oferta prou atractiva. Aquí tothom hi ha de posar de la seva part.
Quin tipus de públic o client es vol atraure?
Un públic típic d'un espai comercial que tindrà una oferta àmplia. Serà una barreja d'oferta comercial i oferta gastronòmica, lúdica i de serveis a les persones. Es pot contemplar un segment molt ampli: des de gent que hi ve a comprar cada dia a famílies que hi venen a passar-hi una tarda, els mateixos usuaris del port que tindran a la seva disposició les botigues de conveniència, etc.
Per tant, quin tipus d'oferta hi haurà?
A banda de les ja mencionades, hi haurà botigues de roba, d'estètica, perfumeria i farmàcies, entre d'altres. En resum, tota aquella oferta que denominem de serveis a les persones.
També s'han sentit veus contràries al model del port.
El nostre model és el que existeix, en general, a moltes superfícies d'aquestes característiques. S'hi pot estar d'acord o en contra. Aquí, l'opció és molt simple: qui no vulgui venir-hi, que no hi vingui. No estem fent res il·legal i complim la llei vigent. Tenim un pla especial, aprovat per totes les institucions que ens permet fer un desenvolupament d'aquestes característiques.
Per què la seva empresa ha apostat per Premià de Mar?
És un plantejament històric. En aquell moment, la nostra empresa va optar per aquest port per desenvolupar-hi un projecte vinculat a l'activitat nàutica.
Les administracions els ho han posat fàcil?
En termes generals, sí. El nostre és el model de ports esportius a Catalunya i a l'Estat. Són espais que tenen una part dedicada a la nàutica i compensen la inversió necessària amb la possibilitat de desenvolupar una part comercial en més o menys metratge segons les característiques de cada port. De fet, en alguns casos, hem sentit que teníem molt de suport de les administracions.
Què traurà la ciutadania de Premià d'aquesta nova zona?
El més important és que el nou port significarà la creació de llocs de treball, que espero que siguin ocupats en la seva majoria per gent del municipi. De fet, a tots els operadors que s'estan incorporant al projecte ja els estem posant en contacte amb els serveis de promoció econòmica de Premià de Mar per intentar que els perfils de les persones que estan buscant feina al municipi s'ajustin a les necessitats de la zona comercial.
Quants llocs de treball calcula que es podran crear?
Es difícil de calcular, però si fas uns números intentant ser rigorós, es podria arribar a uns 400 o 500 llocs de treball directes, mentre que d'indirectes és possible superar els 1.000.
De tot el projecte, una de les esperances per al municipi és el nou gran passeig marítim previst.
Efectivament. Si no em falla la memòria, serà el millor passeig marítim del Maresme. No solament continuarà facilitant com fins ara el trànsit des del Masnou fins a Vilassar de Mar, sinó que aquest trànsit es produirà per una zona verda que tindrà, aproximadament, uns 15.000 metres quadrats. Aquest espai, de fet, serà un autèntic parc. M'atreviria a dir que esdevindrà la zona verda més gran del municipi i això és un dels valors afegits que té tot el projecte. No només hem de parlar de la zona comercial, sinó que tot això estarà envoltat d'una urbanització que aporta al municipi espais d'aquestes característiques, de què Premià, atesa la seva densitat, no està sobrat.
Una de les parts del projecte que més va trigar a desencallar-se va ser la ubicació dels futurs accessos a la zona portuària. Què li sembla l'opció triada finalment per instal·lar la rotonda a la zona de Can Fitó?
Ens sembla correcta, perquè és una decisió que s'ha pres mitjançant un procés de participació dels ciutadans de Premià amb el suport de l'Ajuntament. No és impulsada per nosaltres. Vull deixar clar que quan es plantejava fer-la a Can Pou, simplement estàvem complint el que marcava el pla especial, que ja va passar pels processos d'informació pública. Però, tot i això, hem admès els canvis plantejats en aquest sentit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona