Infraestructures i serveis

municipal

la unió del tramvia

El tramvia traurà els cotxes de l’eix central de la Diagonal

El govern Colau preveu acotar el vehicle privat a dos carrils per sentit als laterals

L’estudi informatiu indica que la connexió en superfície per l’avinguda és la millor opció

L’ATM preveu tenir el projecte executiu l’estiu del 2018

La proposta de connexió tramviària per la Diagonal per la qual aposta el govern d’Ada Colau implica acotar el pas de vehicles privats exclusivament als laterals de l’avinguda, on hi haurà dos carrils per banda, i reservar el tronc central al tramvia i a un carril bici de doble sentit. Això, entre la plaça Francesc Macià i el carrer Marina. A partir d’aquest punt i fins a Glòries, la secció canvia i passa a estar integrada per un passeig central per a vianants i carrils laterals per al trànsit públic i privat en cadascun dels dos sentits. Així consta en l’estudi informatiu del projecte, que l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va presentar i aprovar inicialment ahir. L’estudi analitza quatre opcions per connectar el Trambaix i el Trambesòs i conclou que la millor és la defensada per l’executiu municipal: en superfície i línia recta.

Els estudis preliminars fets per encàrrec del govern municipal i presentats el març del 2016 ja ho deien , i ara ho ratifica aquest nou aval tècnic, més afinat,i se suposa que definitiu, que l’ATM –integrada per Ajuntament, àrea metropolitana i Generalitat, que és qui porta la veu cantant– va adjudicar a la consultora INGEROP i a una UTE integrada per GPO, SENER i TYPSA. De fet, les expectatives són encara millors que les perfilades en els estudis municipals.

Tres de les alternatives de connexió escrutades ara són amb tramvia: per la Diagonal en superfície; per la mateixa avinguda però amb la línia subterrània de Francesc Macià al carrer Bruc; el tram més congestionat o, renunciant a la línia recta, pels carrers Urgell i Provença. La quarta opció és l’enllaç amb busos elèctrics, que és l’aposta del principal grup de l’oposició municipal, el PDeCAT, i la que surt més mal parada en la comparació.

Anàlisi comparada

La de Colau és la que treu millors notes als ulls dels tècnics, que preveuen que seria la que, amb 227.394 viatgers, tindria més demanda en dia feiner, i que captaria 14.970 usuaris que ara fa servir el vehicle privat, una xifra que deixa petita la de 12.500 anunciada l’any passat, i que els antics convergents havien posat en qüestió , com van tornar a fer ahir amb l’estudi de l’ATM, que van titllar-lo de “tendenciós”. En el vagó de cua hi ha precisament la connexió que els de Xavier Trias defensen, amb bus elèctric, que, segons els tècnics, circularia a 13 km/h, 3 menys que el tramvia en superfície pel mateix traçat, i atrauria 53.059 viatgers al dia, dels quals només 2.123 serien usuaris arrabassats al cotxe.

Un tramvia parcialment subterrani aniria a més velocitat (21 km/h) i tindria encara més demanda (241.831 usuaris al dia), però costaria el doble. La inversió en un traçat en superfície seria de 158 milions d’euros –incloent-hi el cost dels combois– que s’amortitzarien en 12 anys. La del semisubterrani –amb 17 trens– es dispararia fins als 331 milions, a recuperar en tres dècades per liquidar-la. Els 169 milions que costaria l’opció per Urgell i Provença no s’amortitzarien perquè el traçat no atrauria prou usuaris per ser sostenible. I el mateix val per als 47 milions que costaria l’alternativa d’entrada més barata: desplegar el bus elèctric a tota la Diagonal.

Deures pendents

L’Ajuntament, en què el bipartit de Colau no té majoria, haurà de pronunciar-se ara sobre el traçat abans que l’ATM formalitzi l’aprovació definitiva de l’estudi informatiu, prevista per al novembre, segons va explicar ahir el director general de l’autoritat metropolitana, Pere Torres. Si es complís aquest calendari, el projecte executiu podria estar enllestit a mitjans del 2018, i serà llavors quan es concreti el model de finançament, va dir Torres.

Aquest cronograma, però, requeriria que el traçat se sotmetés a votació al consistori com a molt tard en el ple del mes d’octubre, però la comissió per estudiar el tema que es va projectar en el ple del mes de març que va aprovar el govern Colau encara no ha estat ni tan sols constituïda, tal com ahir van recordar tant el grup demòcrata com el PP.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona