Infraestructures
El port continuarà creixent a desgrat de l’Ajuntament
Posa a licitació per 39 milions una ampliació del moll adossat que permetria concedir una nova terminal de vaixells de creuer a l’empresa MSC
El consistori rebutja la concessió i demana a la Generalitat que es pronunciï per evitar-la
El consell d’administració del Port de Barcelona va donar ahir el tret de sortida a una nova ampliació del moll adossat en aprovar l’inici del concurs dels treballs, pressupostats en 39 milions d’euros. L’operació, però, va rebre els vots en contra dels ajuntaments de Barcelona i el Prat de Llobregat, que veuen la posada a licitació com el primer pas per satisfer la petició de l’empresa MSC Cruceros, que al setembre va demanar una concessió per construir i gestionar durant 30 anys una nova terminal de vaixells de creuer al moll adossat. Un petit grup de veïns, convocats per l’Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible i la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona, es va concentrar al matí davant el port per manifestar també el seu rebuig a una eventual nova terminal de vaixells de creuer.
Fonts de l’autoritat portuària insisteixen que els treballs d’ampliació ja estaven previstos fa temps, tot i que es posin a licitació ara, i que el llum verd donat ahir no pressuposa cap decisió sobre la petició de MSC. La votació ja es va dur al consell d’administració del setembre, pocs dies després que l’empresa de creuers formalitzés la seva proposta, i va ser retirada de l’ordre del dia a petició del consistori barceloní, que en el darrer ple va aprovar –amb els vots favorables de BComú, el PSC, la CUP i el regidor no adscrit Gerard Ardanuy, i només el PDeCAT en contra– una proposició que demanava que el Port no activi cap nova terminal de vaixells de creuer sense fer abans estudis d’impacte ambiental i urbà.
La tinenta d’alcalde Janet Sanz ho recordava ahir després del consell d’administració i demanava “que no es tiri endavant per la porta del darrere cap proposta d’ampliació de les terminals actuals de vaixells de creuer sense el vistiplau de la ciutat”. El plantejament del consistori és que amb les sis terminals ja existents i la que està en construcció n’hi ha prou per donar resposta a MSC, que planeja establir Barcelona com a port base dels seus vaixells, un pla en línia amb els objectius del Port, que prefereix ser punt d’inici o final de trajectes que port d’escala.
La tinenta d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat va apel·lar al “diàleg” i va reclamar a la Generalitat –que té quatre representants en el consell d’administració, per un de l’Ajuntament i tres de l’Estat– una relació “molt més fluida” i que “afronti aquest debat” per buscar propostes consensuades.
L’ampliació al llarg del dic de l’est del moll adossat permetria tenir noves terminals de vaixells de creuer, però també de ferris. La previsió és que les obres s’iniciïn d’aquí a set o vuit mesos, amb un període d’execució de 19 mesos.