Infraestructures i serveis

Societat

Cent anys a tota màquina

Des del cap de setmana passat i fins al juny, Sant Cugat celebrarà el centenari de l’arribada dels ferrocarrils

El model de ciutat va passar de l’agrícola al de serveis, i la població es va duplicar en només dos anys

Amb la inauguració, la setmana passada, de l’exposició Al tren! Cent anys de ferrocarrils a Sant Cugat s’iniciaven els actes per commemorar aquesta efemèride al municipi. Les activitats van tenir el seu punt àlgid el cap de setmana amb una cercavila pels carrers amb vestits d’època i la possibilitat d’entrar a un dels trens model Brill estacionat a l’estació de Sant Cugat per veure com es viatjava al principi d’establir-se aquest servei. La tinenta d’alcalde de Presidència, Cultura i Promoció de la Ciutat, Carmela Fortuny, assegurava que les activitats del cap de setmana van ser tot un èxit. En va ser una mostra el fet que l’alta afluència de públic va obligar a allargar una hora més les visites al tren Brill.

Fortuny explicava que les activitats per celebrar el centenari de l’arribada del tren han estat organitzades per l’Ajuntament conjuntament amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i una comissió ciutadana i s’allargaran fins a l’estiu. Entre el reguitzell d’activitats programades, la tinenta d’alcalde destacava el cicle de conferències que comença aquest mes, la campanya Nadal a tot tren i l’exposició d’una maqueta modular que fan els alumnes de diferents escoles. Fortuny avançava que els actes s’allargaran fins a la festa major. L’Ajuntament tenia clar que calia celebrar l’arribada del tren al municipi amb una bona programació d’actes perquè, tal com recordava la tinenta d’alcalde, va ser un fet molt important per a la ciutat, ja que “va permetre que Sant Cugat deixés de ser un municipi agrícola per convertir-se en un de serveis”. En aquest sentit, l’historiador i membre de la comissió ciutadana Domènec Miquel explicava que el tren no va servir a Sant Cugat per esdevenir una ciutat industrial com va passar amb Sabadell i Terrassa, ja que majoritàriament els ferrocarrils eren de passatgers. “Gràcies al tren els santcugatencs van poder anar a treballar fora de la ciutat i transformar-la”, hi afegia Miquel. Actualment, segons aquest historiador, el tren encara és utilitzat per molts per anar a treballar a Barcelona o Terrassa, ja que la meitat de la població activa de Sant Cugat hi treballa. Però, a banda de la importància del tren per connectar amb altres poblacions, Fortuny recordava que “les set parades dels FGC al municipi permeten enllaçar amb una freqüència gairebé com la del metro” els diferents barris repartits pels 44 Km² de ciutat. Una opinió de la qual discrepava Miquel, tot recordant que no tots els barris tenen l’estació prou cèntrica perquè el tren sigui com un metro. Aquest historiador recordava que, a banda de commemorar, també s’ha de parlar del futur del tren a la ciutat i, en aquest sentit, es preguntava com es podia promoure l’aparcament dissuasiu de l’estació de Volpelleres, que avui està “poc amortitzat”; un dels temes que potser sortirà en el cicle de conferències que ja s’ha programat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona