Infraestructures i serveis

Societat

Cent anys a tota màquina

Des del cap de setmana passat i fins al juny, Sant Cugat celebrarà el centenari de l’arribada dels ferrocarrils

El model de ciutat va passar de l’agrícola al de serveis, i la població es va duplicar en només dos anys

Amb la inauguració, la setmana passada, de l’exposició Al tren! Cent anys de ferrocarrils a Sant Cugat s’iniciaven els actes per commemorar aquesta efemèride al municipi. Les activitats van tenir el seu punt àlgid el cap de setmana amb una cercavila pels carrers amb vestits d’època i la possibilitat d’entrar a un dels trens model Brill estacionat a l’estació de Sant Cugat per veure com es viatjava al principi d’establir-se aquest servei. La tinenta d’alcalde de Presidència, Cultura i Promoció de la Ciutat, Carmela Fortuny, assegurava que les activitats del cap de setmana van ser tot un èxit. En va ser una mostra el fet que l’alta afluència de públic va obligar a allargar una hora més les visites al tren Brill.

Fortuny explicava que les activitats per celebrar el centenari de l’arribada del tren han estat organitzades per l’Ajuntament conjuntament amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i una comissió ciutadana i s’allargaran fins a l’estiu. Entre el reguitzell d’activitats programades, la tinenta d’alcalde destacava el cicle de conferències que comença aquest mes, la campanya Nadal a tot tren i l’exposició d’una maqueta modular que fan els alumnes de diferents escoles. Fortuny avançava que els actes s’allargaran fins a la festa major. L’Ajuntament tenia clar que calia celebrar l’arribada del tren al municipi amb una bona programació d’actes perquè, tal com recordava la tinenta d’alcalde, va ser un fet molt important per a la ciutat, ja que “va permetre que Sant Cugat deixés de ser un municipi agrícola per convertir-se en un de serveis”. En aquest sentit, l’historiador i membre de la comissió ciutadana Domènec Miquel explicava que el tren no va servir a Sant Cugat per esdevenir una ciutat industrial com va passar amb Sabadell i Terrassa, ja que majoritàriament els ferrocarrils eren de passatgers. “Gràcies al tren els santcugatencs van poder anar a treballar fora de la ciutat i transformar-la”, hi afegia Miquel. Actualment, segons aquest historiador, el tren encara és utilitzat per molts per anar a treballar a Barcelona o Terrassa, ja que la meitat de la població activa de Sant Cugat hi treballa. Però, a banda de la importància del tren per connectar amb altres poblacions, Fortuny recordava que “les set parades dels FGC al municipi permeten enllaçar amb una freqüència gairebé com la del metro” els diferents barris repartits pels 44 Km² de ciutat. Una opinió de la qual discrepava Miquel, tot recordant que no tots els barris tenen l’estació prou cèntrica perquè el tren sigui com un metro. Aquest historiador recordava que, a banda de commemorar, també s’ha de parlar del futur del tren a la ciutat i, en aquest sentit, es preguntava com es podia promoure l’aparcament dissuasiu de l’estació de Volpelleres, que avui està “poc amortitzat”; un dels temes que potser sortirà en el cicle de conferències que ja s’ha programat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El Ripollès reclama a l’ACA un permís urgent per netejar rius

Ripoll

Aborden la reforma del carrer Codolar de l’Escala

FIGUERES

Palamós disposarà el 2019 d’1,6 milions d’inversions

Palamós

Retiren andròmines dels horts del volcà Montsacopa, a Olot

OLOT

Colau pretén reactivar la multiconsulta fallida

Barecelona

El passeig de la Indústria de Banyoles recuperarà l’espai per a vianants

Banyoles
Medi ambient

Accions per reforçar espais malmesos al delta de l’Ebre

Sant Carles de la Ràpita

Més d’un any per fer de Nora una empresa pública

santa coloma de farners

S’amplia l’impost metropolità als 18 municipis de la segona corona

Barcelona