Infraestructures i serveis

trànsit

balanç

El trànsit a l’eix augmenta un 43% des del desdoblament

El 2017 es tanca amb un total de 16.186 vehicles al dia que van circular pel tram de la C-25 entre Vic i Caldes

Els mesos d’estiu és quan hi ha més trànsit

El tram gironí és el que va rebre més vehicles lleugers el 2017

El trànsit a la carretera C-25, més coneguda com a eix transversal, en el tram entre Vic i Caldes de Malavella no para de créixer des que aquesta via es va desdoblar ara fa cinc anys. Així, segons dades facilitades pel Departament de Territori i Sostenibilitat, per aquesta carretera el 2017 van passar fins a un total de 16.186 vehicles al dia, una quantitat molt superior als 11.294 que hi van passar el 2013 i que es tradueix en un 43% d’increment en el nombre de vehicles respecte a l’any del desdoblament. De fet, en els últims cinc anys, el nombre de vehicles que hi passen no ha deixat de créixer, tant pel que fa a vehicles lleugers com pesants. En aquest sentit, per exemple, el volum de trànsit diari de vehicles lleugers ha crescut un 46,5% en cinc anys i el de pesants, un 32%.

En relació amb l’any anterior, el 2016, el nombre de vehicles al dia que passen per aquest tram de l’eix –que uneix les comarques gironines amb les lleidatanes– ha pujat gairebé un 7% (6,93%). En aquesta comparació entre el 2016 i el 2017, destaca que l’increment més notable, d’un 11%, correspon al trànsit de vehicles pesants: l’any passat hi van passar 3.316 camions al dia –és a dir, un de cada cinc vehicles era un camió–, mentre que el 2016 se’n van comptar 3.042. I l’any que es va desdoblar l’eix hi van circular gairebé 1.000 camions menys (2.551 al dia).

Pel que fa als vehicles lleugers, el registre també ha augmentat, amb una mitjana de 12.870 vehicles diaris per la C-25 durant el 2017, dada que suposa un 6,39% d’increment respecte al 2016, amb 12.096. L’any que aquesta via es va desdoblar, el nombre de vehicles lleugers diaris girava a l’entorn dels 8.783, és a dir, gairebé 4.000 vehicles menys que ara.

Les dades del 2017 també indiquen que el tram gironí de la C-25 és dels més transitats de tota aquesta via, ja que es calcula que la mitjana diària de vehicles per tot l’eix transversal és de 15.285, una quantitat inferior a la mitjana que registra el tram gironí. De tota manera, el tram que va rebre més trànsit diari el 2017 va ser el de Manresa-Vic, amb un total de 16.962 vehicles (776 vehicles més que en el tram gironí), 4.236 dels quals eren camions, la quantitat més alta de vehicles pesants al dia de tot l’eix. Per contra, el tram de l’eix pel qual circulen menys vehicles al dia és el de Cervera-Manresa, amb una mitjana de 13.317 vehicles diaris, 9.776 dels quals són lleugers i 3.541, pesants.

Si detallem per tipus de vehicles, però, el tram gironí és el que l’any passat va concentrar més vehicles lleugers al dia de tot l’eix (12.870), fins i tot per sobre del tram Manresa-Vic, que en va rebre 12.727, i per sobre de la mitjana del conjunt de l’eix, que és d’11.654. És a dir, el tram gironí supera en més de 1.000 vehicles lleugers diaris la mitjana de tot l’eix.

LES XIFRES

35
municipis
uneix l’eix transversal entre Cervera i Caldes de Malavella, al llarg de 153 quilòmetres.

LES DATES

16.186
vehicles
diaris de mitjana van passar pel tram gironí de la C-25 durant l’any passat.
20,5
per cent
dels vehicles que hi passen al dia són camions. És a dir, un de cada cinc vehicles és pesant.
2017
Es va batre
el rècord de trànsit de vehicles pel tram gironí de l’eix transversal.
04.01.13
Es va inaugurar
el desdoblament de la C-25. Nou anys abans, s’havia començat el procés de redacció del projecte.

Una carretera estiuenca

Les dades de balanç del 2017 també indiquen que la C-25 és una carretera que presenta pics de trànsit durant els mesos d’estiu. Així, si la mitjana diària anual és de 16.186, el còmput es dispara si es té en compte mes per mes, ja que la mitjana corresponent als mesos de juliol i agost supera els 19.000 vehicles diaris, sobretot pel que fa als vehicles lleugers. El juliol del 2017, per exemple, la mitjana diària de vehicles va ser de 19.320 –la més alta de tot l’any–, 15.733 dels quals eren lleugers i 3.586, pesants. És a dir, vuit de cada deu vehicles eren lleugers, dada que denota que aquesta és una via que es fa servir més en període de vacances. Per contra, el mes amb menys vehicles en circulació per aquesta via és el gener, ja que, si es tenen en compte les dades del 2017, ara fa un any, al gener, hi van passar 12.798 vehicles, molt per sota de la mitjana anual. De fet, és en els mesos d’hivern quan es registra menys trànsit diari per l’eix. Quant a la resta d’estacions, primavera i tardor, es calcula que hi ha un volum de trànsit similar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona