Infraestructures i serveis

LLUÍS ALEGRE

DIRECTOR DE L’ÀREA DE MOBILITAT DE L’AUTORITAT DEL TRANSPORT METROPOLITÀ (ATM)

“Cal invertir 175 milions en 10 anys per adaptar-nos al canvi climàtic”

L’ATM incorporarà per primer cop un estudi sobre els efectes de l’escalfament global en el pròxim pla director d’infraestructures

Les actuacions prioritzen evitar accidents mortals

L’any passat, l’ATM va encarregar un estudi per avaluar les vulnerabilitats del sistema de mobilitat a la regió metropolitana de Barcelona davant el canvi climàtic. Les conclusions s’incorporaran en el nou pla director d’infraestructures de transport públic col·lectiu 2021-2030, que s’està elaborant i es preveu aprovar l’any vinent.

Què va motivar l’estudi?
A l’ATM tenim un compromís per a la descarbonització del transport metropolità el 2035 i ja fa temps que hi treballem. També treballem per a la planificació de les infraestructures de transport del futur i com adaptar-les al canvi climàtic. L’estudi és un treball per avaluar la situació actual del sistema i mirar on hi ha problemes que es poden agreujar per efectes del canvi climàtic com ara la caiguda de talussos, la façana marítima, rius que sobrepassen la capacitat de les lleres i riscos d’incendis per les sequeres.
Quina aportació fa l’anàlisi?
L’estudi identifica on hi ha ara els principals problemes de la regió de Barcelona i les comarques centrals, que és el nostre àmbit de treball, i analitza on podria haver-n’hi amb l’escenari climàtic de l’any 2050 que defineix l’Institut Meteorològic de Catalunya. Serà el primer cop que l’ATM incorporarà un estudi que té en compte els efectes del canvi climàtic en el pla director, que està en fase d’informació pública. La nostra idea era tenir l’estudi enllestit per poder incorporar en el pla director les actuacions que cal fer d’adaptació al canvi climàtic en infraestructures ja existents on pot haver-hi riscos en el futur. En el cas de les noves infraestructures és més senzill perquè es pot tenir en compte a l’hora d’elaborar el projecte.
Què conclou l’estudi?
Que cal actuar a la costa, en algunes infraestructures properes a torrenteres i que cal tenir en compte el risc d’incendi per protegir millor les xarxes ferroviàries. Hi ha tot un paquet de mesures que tenen a veure amb prevenir danys en estacions subterrànies per protegir-les de l’accés de l’aigua.
Quina inversió caldrà?
En una primera fase de 10 anys són 175 milions i en una segona fase més endavant caldrien 75 milions més. Són en total al voltant de 250 milions d’euros.
Quines han de ser les actuacions prioritàries?
Al meu entendre ho són les que poden evitar la pèrdua de vides humanes i també interrupcions de serveis importants. Per això, el tema de la costa i la caiguda de talussos són els prioritaris.
L’increment del dèficit tarifari pot alentir les inversions?
El pla d’infraestructures detalla obres a llarg termini, esperem que la Covid sigui història quan es comencin a partir del 2031. El canvi climàtic és un tema prioritari perquè el govern així ho ha dit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La declaració d’impacte ambiental de la variant d’Olot ha caducat

La Vall d’en Bas

Salt comença les obres del carrer Doctor Castany

SALT

La Providència d’Olot ja és de titularitat pública

Olot

El govern avança per fer un tram de la variant de Sils

sils

Habitatges cooperatius, a Palamós

palamós

Mediació a la UdG per la professora acomiadada

Barcenona
serveis

Endesa reforma un centre a Calella de Palafrugell

medi ambient

El Consorci Forestal demana més ajuts

el temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Nuvolositat abundant i compacta a partir de migdia

Barcelona