Infraestructures

Comencen les obres a desviació de Joncet

Les primeres obres als municipis de Serdinyà et Jujols han de permetre la intervenció prèvia de l'Institut National de Recherche Archéologiques Préventives

Els treballs de la desviació de la carretera N-116, que va de Perpinyà a la Cerdanya, han començat aquest mes de desembre després de molts anys d'estudis preliminars. L'empresa nord-catalana Cassu està realitzant les primeres obres als municipis de Serdinyà et Jujols per permetre la intervenció prèvia de l'Institut National de Recherche Archéologiques Préventives (INRAP). Els diagnòstics arqueològics sobre el traçat han començat el 10 de desembre. Aquests diagnòstics reglamentaris tenen l'objectiu de localitzar eventuals vestigis arqueològics que podria haver-hi a l'indret on haurà de passar la desviació. En el cas de trobar-ne les obres haurien de ser retardades.

Joncet, un poble en estat de defensa

La carretera que passa per Joncet (RN-116) va de Perpinyà a la Guingueta d'Ix, de la plana del Rosselló a la Cerdanya i Andorra. A l'hivern bona part del trànsit francès i català es dirigeix cap a les pistes d'esquí i, durant tot l'any, és per aquesta carretera que circulen dos-cents milions de litres de carburant en direcció a Andorra. La carretera es va obrir l'any 1824 i en alguns punts, com el pas pel centre d'aquesta petita població del Conflent, continua tenint la mateixa amplada i el mateix traçat que quan hi circulaven els escassos vehicles de tracció animal del segle XIX.

A Joncet hi ha prevista, des de l'any 2000, una desviació d'un quilòmetre i mig amb un cost de vint milions d'euros. De moment, els camions andorrans plens de carburants continuen fregant les façanes de les cases i, a l'hivern, les cues de vehicles d'esquiadors continuen bloquejant el poble. Regularment, l'Associació pel Desviament de Joncet organitza manifestacions i bloquejos per denunciar el perill per a la població d'aquesta situació.

Mussols, sargantanes i papallones han aturat el projecte

L'existència a la zona del duc, el mussol més gran d'Europa, va paralitzar l'inici de les obres entre el 2007 i el 2009, el temps de realitzar un estudi d'impacte. Un cop solucionat el tema del mussol, es van trobar a la zona dues espècies protegides més, la papallona proserpina (Proserpinus proserpina) i la sargantana cuallarga (Psammodromus algirus), que van provocar un nou retard fins a l'actualitat. Entre vint i vint-i-cinc camions cisterna andorrans passen cada dia per Joncet, en el seu vaivé entre els dipòsits de carburant de la Novèla a l'Aude, a la vora de la Catalunya Nord, i el Principat d'Andorra. Això representa 200 milions de litres a l'any que circulen per la carretera 116. La major part d'aquest carburant farà el camí invers en els dipòsits dels cotxes de l'Estat francès que hauran anat fins a Andorra per omplir el dipòsit, ja que el mateix carburant és més barat a Andorra que no pas a la Novèla o a Perpinyà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona