Infraestructures

El trànsit a la variant de Girona va caure un 40% del 2012 al 2014

Ha perdut uns 7.500 vehicles diaris per la desviació dels camions per l'autopista i l'ampliació de la ronda gratuïta per l'AP-7

Està al nivell més baix des dels inicis, el 1994

La variant de Girona de l'N-II ha deixat de ser, més de dues dècades després de la seva controvertida inauguració, la circumval·lació principal de Girona a favor de la ronda gratuïta per l'AP-7, que s'ha allargat i ha obert nous enllaços al llarg del 2013 i el 2014. També hi ha contribuït la desviació obligatòria dels camions de l'N-II per l'autopista. Els números del Ministeri de Foment són clars, la variant de Girona va perdre al voltant d'un 40% de volum de trànsit entre el 2012 i el 2014 –encara no hi ha dades de l'any passat–, cosa que, traduïda a vehicles, suposa uns 7.500 vehicles menys cada dia.

Al tram nord de la variant (al nord de la sortida de la Creueta), on existeix una estació de mesurament de Foment des del 1994 –un any després de l'estrena de la via–, el volum de trànsit el 2014 va ser el més baix en vint anys i només va ser lleugerament superior al registrat el 1994 (12.887 vehicles diaris el 2014 per 12.624 el 1994). És probable que el 2015 ja s'hagi marcat un mínim històric. Cal tenir en compte que del 2009 al 2011 en aquest tram s'havia arribat a una intensitat mitjana de trànsit de més de 21.500 vehicles diaris.

Dades concretes

Des del 2012, l'any previ a l'inici de l'ampliació de la ronda gratuïta per l'AP-7, fins al 2014 el volum de trànsit al tram nord de la variant va baixar un 37%. Concretament, va passar de 20.444 vehicles diaris a 12.887 (7.557 menys). Al tram sud (entre la sortida de la Creueta i la de la carretera de Platja d'Aro), el descens va ser del 40,7%: de 18.583 vehicles a 11.021 (7.562 menys). Cal dir que en tots dos casos el descens va ser molt més fort el 2014, quan es va completar l'ampliació de la ronda, que el 2013.

L'excepció van ser els camions. La prohibició de pas dels vehicles pesants per l'N-II i el seu desviament obligatori és efectiu des de l'abril del 2013 i per això el descens de trànsit d'aquests vehicles s'ha repartit entre els dos anys i ha estat dràstic: d'entre el 83% i el 84%, segons el tram. El 2014 hi van circular menys de 800 camions al dia quan el 2012 eren més de 4.500. Això és un dels aspectes que els conductors han notat més.

Tot i que no tan forta, la caiguda del nombre de turismes també ha estat molt remarcable. Al tram nord, el descens ha estat d'un 23,3% –de 15.606 a 11.973; és a dir, 3.633 cotxes menys al dia– i al tram sud, d'un 26,9% –de 13.877 a 10.141; 3.736 turismes diaris menys–. Per últim, cal dir que també s'ha reduït la presència de les motos, tot i que el seu volum és petit.

LES XIFRES

7.557
vehicles diaris
menys van circular al tram nord de la variant el 2014 respecte al 2012; al sud, van ser 7.562 menys.
84,1
per cent
és el descens del trànsit de camions al tram nord entre el 2012 i el 2014. Al sud va ser del 83,1%.
21.599
vehicles al dia
ha estat la mitjana anual de trànsit més alta del tram nord, que es va assolir el 2011.

Vint-i-tres anys d'una via controvertida i petita des de l'inici

l. artigas

Inaugurada el 27 de març del 1993 –és a dir, avui fa justament 23 anys–, la variant de Girona de l'N-II va néixer precedida d'una gran oposició ciutadana pel seu gran impacte natural en travessar la vall de Sant Daniel. I ja un cop estrenada es va veure de seguida que era perillosa en alguns punts del seus 16,9 km de traçat i sobretot petita pel paper que havia d'assumir com a gran ronda de Girona, ja que només tenia un carril per banda en la major part del recorregut. És per això que, donant implícitament la raó als ecologistes que havien reclamat una ronda per l'oest i no havien estat escoltats, es va decidir la gratuïtat de l'autopista AP-7 a partir de l'any 2000 entre els dos peatges que llavors existien: Girona Nord i Girona Sud. El volum del trànsit a la variant, però, continuava sent alt pel tipus de via que és –entre 16.000 i 17.000 vehicles al dia– i a partir del 2004 es va començar a disparar fins a superar els 21.500 vehicles diaris entre el 2009 i el 2011. Era clar que calia incrementar la capacitat d'alguna de les dues rondes i, després d'estudis, es va veure que el projecte de desdoblament de l'N-II no podia afectar de cap manera la variant, sinó que el més convenient era que l'AP-7 assumís el paper de l'A-2 a l'altura de Girona. Així, s'hi ha obert un nou enllaç cap al centre –Girona Oest, inaugurat el març del 2013–; s'ha allargat la ronda gratuïta tant al sud –fins a Fornells, en un peatge obert l'agost del 2013– com al nord –fins a Vilademuls, on es va completar el projecte el juliol del 2014–, i s'ha incrementat la capacitat de l'autopista en aquests 22 km de dos a quatre carrils per sentit. Tot plegat ha servit perquè definitivament la ronda principal de Girona sigui l'AP-7, com els opositors a la variant deien ja fa 25 anys.

La ronda de l'autopista en va guanyar un 37%

La pèrdua de trànsit de la variant de Girona de l'N-II, a l'est de la ciutat, va lligada a l'augment que hi ha hagut a l'ampliada ronda gratuïta per l'AP-7, que va passar de tenir una mitjana de 33.851 vehicles al dia, el 2012, a 46.396, el 2014. Això és un augment del 37,1% i, en nombres absoluts, de 12.545 vehicles. Com és lògic, el principal augment de trànsit va ser el dels camions –per la prohibició de pas per l'N-II–, que va créixer un 64,2%, de 6.562 a 10.778 (4.216 més). El volum de turismes, per la seva banda, va incrementar-se del 2012 al 2014 un 30,5%, de 27.289 a 35.618 (8.329 més).

Cal dir que, de l'AP-7, Abertis sí que ja ha facilitat dades del 2015: el tram de Fornells a Vilademuls va tenir 52.737 vehicles diaris, un 56% més que el 2012.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona