Infraestructures i serveis

Municipal

Lloret, Palamós i l'Escala suspenen en senyalització

Una auditoria del RACC conclou que la millora de la senyalització és una assignatura pendent

S'han analitzat set poblacions del litoral

Tots els municipis necessiten un pla de senyalització d'orientació

Lloret de Mar, Palamós i l'Escala són els municipis de la Costa Brava que senyalitzen pitjor els punts d'interès i equipaments (sobretot hospitals i aparcaments i destinacions interurbanes). Aquesta és una de les conclusions de la nova auditoria presentada pel RACC, que ha analitzat la senyalització de set de les poblacions del litoral que atrauen turistes –Roses, l'Escala, Palafrugell, Palamós, Sant Feliu de Guíxols, Lloret de Mar i Blanes–. Blanes i Palafrugell són els únics municipis que assoleixen el 60% de la puntuació màxima, “malgrat que és inferior al conjunt de la puntuació catalana”, mentre que Roses i Sant Feliu obtenen un aprovat just.

L'estudi conclou que, en general, la millora de la senyalització és una assignatura pendent arreu, una millora que segons afirma és “senzilla i econòmica d'arreglar”. Entre els principals problemes que han detectat hi ha que en molts casos els itineraris no s'especifiquen bé, i els turistes es poden perdre o què costa entendre els senyals (alguns tenen massa informació i són del tot heterogenis). “A nivell genèric, la senyalització urbana de les principals localitats turístiques de la Costa Brava ha de millorar substancialment”, diuen.

L'objectiu de l'estudi, segons va explicar Bartomeu Masllorens, delegat del RACC a Girona, és promoure una nova cultura de la mobilitat per intentar millorar la seguretat vial. “Volem que els conductors se sentin segurs quan circulen per una via”, va dir.

L'estudi que s'ha fet inclou quatre aspectes: la comprensió dels senyals, la visibilitat, el manteniment i la continuïtat de l'itinerari, que segons l'estudi és un dels punts més importants. “Entenem que la senyalització ha de ser comprensible, i que estigui a l'abast de la visió dels conductors, que estigui en bon estat i molts important que no desaparegui de la nostra ruta. Si això es compleix hi haurà menys congestió i molt probablement menys accidents”, va dir Josep Mateu, president del RACC, Josep Mateu.

A l'hora d'avaluar la senyalització dels principals municipis turístics de la Costa Brava, el RACC ha partit de cent itineraris diferents. Des d'un punt d'origen, s'escollia un destí característic, sempre pensant en alguna necessitat que pugui tenir el visitant. Entre aquests itineraris que s'han estudiat, hi ha per exemple, des del Lloret de Mar fins a l'hospital comarcal de Blanes que ja han anunciat que no hi ha ni una senyalització; des de la C-65 al port de Sant Feliu o al centre de la ciutat o des de la C-31(Girona-Barcelona) al port de Palamós.

Segons l'autor de l'estudi i tècnic de la Fundació RACC, Lluís Puerto, hi ha dues mancances evidents a tots els municipis analitzats. Per una banda, la continuïtat dels senyals. “En molts casos, la ruta no se senyalitza bé i el conductor és pot perdre, i a més, la majoria de les destinacions s'indiquen només a zones massa properes del final del 'itinerari”, concreta.

Al costat d'aquest factor, però, també n'hi ha un altre que indueix a confusió: que molts dels senyals no són prou clars. Alguns, perquè indiquen massa destins (hi ha llocs on un sol panell en posa fins a 20). I d'altres, perquè no incorporen cap pictograma o dibuix del lloc que senyalitzen (com hospitals o ports) cosa que fa que els estrangers o els entenguin.

L'estudi també recull exemples concrets. “Si es ve des de Lloret, l'hospital comarcal de Blanes no es senyalitza enlloc”, manté Puerto. Altres casos de manca de senyalització són, l'hospital de Palamós que segons l'estudi diu que la senyalització és “deficient”) o les platges de l'Escala i Sant Feliu de Guíxols.

L'anàlisi també posa de relleu que el manteniment dels senyals ha anat de baixa, per part dels ajuntaments. Si bé en general la puntuació és bona (64 sobre 100), el fet és que en els darrers anys aquest aspecte s'ha descuidat (en altres estudis superava el 80). I fins i tot, hi ha llocs on el RACC parla de “clares deficiències”. El cas més paradigmàtic és el de Palamós. “Aquí la puntuació és de 33 sobre 100, perquè molts tenen lames tortes, o bé, fins i tot n'hi manca alguna”, explica Puerto.

Ara l'auditoria es farà arribar als ajuntaments als quals el RACC els recomanarà que elaborin un pla per millorar la seva senyalització. Entre els punts a millorar, l'estudi recomana també senyalitzar millor els aparcaments (introduint-se més de dissuasius, si és pot) i diferenciar destins privats “posant senyals específics per distingir-los dels públics”.

CONCLUSIONS I RECOMANACIONS

Cal millorar el sistema de la senyalització en els aspectes avaluats i especialment pel que fa a la continuïtat i la comprensió
En algun dels municipis es fa palesa la necessitat de resoldre els senyals d'elements privats i separar-los dels públics
Cal revisar el disseny de la senyalització, donant-hi uniformitat i sense superar el nombre màxim d'elements recomanats

Blanes i Palafrugell són les més ben valorades

Imma Bosch

L'estudi situa la mitjana de la puntuació de les set poblacions analitzades en el 52,5 sobre 100 i “hi ha un important marge de millora”. Tres de les set destinacions “suspenen la seva senyalització d'orientació” i no obtenen la puntuació mínima: Palamós (42,6), Lloret (44,1) i l'Escala (48,5). Pel que fa a Roses i Sant Feliu aproven justet, amb una nota de 50,3 i 53,7, respectivament. Només Blanes i Palafrugell, superen el 60% de la puntuació màxima. Blanes obté la nota més alta de les poblacions estudiades amb un 66,1 i Palafrugell aconsegueix un 61,9.

Si s'analitza el factor continuïtat, en 6 de les 7 destinacions aquest factor no aconsegueix el 50% de la nota màxima possible. Només Blanes supera el 50% mínim, mentre que Lloret i Palamós no arriben ni al 40%.

El factor comprensió aconsegueix una valoració del 42,8%, la més baixa juntament amb la continuïtat. Només Blanes i Palafrugell superen el 50%, mentre que els “casos més greus” són Sant Feliu de Guíxols, Palamós i l'Escala, que no arriben al 40% de la nota.

El factor visibilitat, és el millor valorat en l'estudi amb un 71% del a puntuació màxima possible. Totes les ciutats avaluades superen el 50%, però amb resultats discrets a Lloret de Mar i Roses.

El factor manteniment que és l'últim dels punts analitzats en l'estudi, aconsegueix un 64% de la puntuació màxima possible. Palamós obté “una puntuació molt deficient” (un 33%): “es detecta un elevat nombre de senyals amb lames tortes, o n'hi ha manca d'alguna”. Lloret i l'Escala obtenen resultats discrets”. En general “el més habitual és veure lames tortes, tot i que també es detecta desgast o accions de vandalisme”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona