Infraestructures i serveis

transports

la gestió de la vaga al metro

El metro es desencalla

El comitè d’empresa i la direcció de TMB arriben a un principi d’acord per tancar un conflicte laboral de gairebé 22 mesos

L’assemblea haurà de ratificar demà el pacte, que s’ha ultimat al llarg de les darreres dues setmanes

El conflicte laboral al metro enfila, ara sí, la recta final. El comitè d’empresa del metro sotmetrà demà a votació en assemblea el principi d’acord a què ha arribat amb la direcció de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), amb el qual desencalla una negociació que ja fa quasi 22 mesos que dura i que en la seva última fase s’havia enverinat, amb tretze dilluns feiners seguits de vaga parcial acumulats.

La mediació que exerceix el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat va lliurar dilluns al vespre al comitè i a la direcció una nova proposta de redactat de conveni en què, segons va informar la conselleria en un comunicat, s’ha estat treballant “intensament durant les dues últimes setmanes amb el comitè de vaga”, i que ha estat acceptada també per la direcció. El text fa retocs en els darrers esculls que quedaven entre TMB i representants dels treballadors. Menors, als ulls de qualsevol que compari la darrera versió plantejada per Treball i l’anterior proposta, lliurada al juny i que el comitè no va voler sotmetre a votació en assemblea. En tot cas, fonts sindicals entenen que es millora en aspectes com ara el compromís de l’empresa d’internalitzar serveis de manteniment que ara presten empreses externes un cop s’esgoti la contracta ara vigent, i sempre que sigui possible, i que s’aprofundeix en la conversió progressiva de personal contractat a temps parcial –una tipologia que el comitè vol acotar al màxim– a empleats a jornada completa. El preacord també garanteix la possibilitat d’acollir-se a jubilacions parcials fins al 2019, últim any de vigència del que serà el nou conveni, mentre que fins ara aquesta opció només estava garantida fins al 2018, afegeixen les mateixes fonts.

De fet, es tracta de punts que tenen més aspecte de serrells que no pas d’assumptes cabdals. Les pujades salarials, per exemple, ja estaven pactades: 32 euros mensuals de complement per al 2016 (amb efecte retroactiu); un 1% lineal i un altre 1% en concepte de complement per al 2017; un 1% i un 1,5% de complement per al 2018, i un 1,5% i un 1,75% complementari per al 2019.

La naturalesa menor de les darreres discrepàncies, però, no havia evitat una escalada de tensió vinculada directament a la celebració de vagues parcials cada dilluns des de després de Setmana Santa, i divendres es va traduir en una petició de dimissió de la regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, que tota l’oposició en bloc va subscriure.

El dia abans, però, l’alcaldessa, Ada Colau, ja havia fet un gest públic per escenificar un destensament que de portes endins ja s’estava produint amb els avenços en el document que demà se sotmetrà a votació entre la plantilla. Colau va anunciar que el gerent municipal, Jordi Martí, i el coordinador de serveis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) s’incorporarien a l’equip negociador. El gest era significatiu per la creixent mala maror entre la cúpula de TMB i els representants de la plantilla, que havien arribat a demanar la dimissió de la direcció, igual que la de Vidal.

Ahir, tothom va voler contribuir a rebaixar el soroll de sabres de les darreres setmanes. Al matí, l’AMB va aprovar una resolució per refermar la seva disposició a resoldre el conflicte, i Colau, en declaracions a TV3, va reiterar que el conveni inclou millores que globalment sumen 23 milions d’euros. Així mateix, la regidora de Mobilitat, que fa dues setmanes advertia que TMB ja no faria més propostes noves i que la negociació estava esgotada, insistia que “ara seran els treballadors els que hauran de prendre la paraula”. Ho faran demà en dues assemblees generals, una al matí i una altra a la tarda, i d’altres de sectorials per a col·lectius amb problemàtiques específiques. Si segueixen el guió previst aquest cop també pels sindicats, la de dilluns haurà estat l’última vaga.

LA XIFRA

23
milions d’euros
suposen les millores laborals introduïdes en el conveni, que tindrà vigència per al període 2016-2019.

Entra en servei el carril bici de la Zona Franca

redacció

Amb el principal problema que ha hagut d’entomar en vies de solució, Mercedes Vidal va dedicar el matí a inaugurar, juntament amb el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, Antoni Poveda, el carril bici que uneix la Zona Franca amb el centre de Barcelona. El tram de 500 metres que ahir va entrar en servei permet als ciclistes circular amb seguretat per la ronda Litoral i l’accés al port de Barcelona. Per la banda muntanya, el carril bici segueix pel passeig de la Zona Franca, i per la banda mar, pel carrer A. L’obra ha costat 878.000 euros.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona