Infraestructures i serveis

L’amenaça de Ryanair

En plena temporada turística, la companyia va anunciar el tancament de la base a Girona

Decideix mantenir-la oberta però empitjora les condicions laborals

A principis d’agost, en el marc de la negociació amb els sindicats del primer conveni col·lectiu per als tripulants de cabina, la companyia Ryanair va anunciar el possible tancament de la base a l’aeroport Girona - Costa Brava per al 8 gener del 2020. Tot i que no era el primer cop que la companyia aèria de baix cost feia una amenaça d’aquest tipus, la notícia va provocar la lògica preocupació entre els treballadors de la base a Girona i una important alarma en el sector turístic. Cal tenir en compte que, tot i les retallades de vols que Ryanair ha fet al llarg de l’última dècada a Girona i l’aposta per la diversificació que hi ha hagut en els darrers temps, amb l’arribada de noves companyies, la ryanairdependència contiua sent notable i l’aerolínia encara concentra més del 70% dels viatgers que passen per les instal·lacions aeroportuàries de Vilobí d’Onyar.

Les reaccions a l’anunci de Ryanair no es van fer esperar. El govern català va començar a fer gestions per intentar que la companyia canviés el sentit de les seves intencions i els sindicats van convocar un seguit de jornades de vaga pel mes de setembre, que van tenir, però, una escassa repercussió a causa dels serveis mínims fixats, que van resultar ser de màxims. Però Ryanair continuava endavant amb el seu objectiu adduint motius de caràcter empresarial i va citar els sindicats pel 15 d’octubre per començar a negociar l’ERO que havia de deixar sense feina un centenar de treballadors. Després d’un mes i mig de negociacions, Ryanair va fer marxa enrere i va decidir de deixar oberta la base a Girona, però amb empitjorament de les condicions laborals dels treballadors. Els contractes oferts per la companyia –que alguns treballadors haurien acceptat per no anar al carrer– seria passar de ser treballadors fixos a ser fixos discontinus –amb contractes de nou mesos i tres a l’atur–, la pèrdua d’antiguitat i el canvi de categoria laboral a la d’“agents de servei d’atenció al client” en comptes de tripulants de cabina. Des d’aleshores, la companyia ha rebut una pluja de crítiques i diverses denúncies dels sindicats: a Inspecció de Treball de la Generalitat i també a l’Audiencia Nacional. La vigília de Nadal, Treball va fer un advertiment a Ryanair, a través de la Inspecció de Treball, en el sentit que les condicions que la companyia pretén fer signar a una part de la plantilla de Girona “incompleixen la normativa laboral i de prevenció de riscos laborals espanyola”. I avisa que aquestes clàusules suposarien incompliments tipificats com a greus o molt greus en matèria laboral i de prevenció de riscos laborals, i, per tant, comportarien la imposició de sancions importants.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona