Serveis

Repensant el bus

El govern de Barcelona ajorna fins al gener la implantació de les tres línies previstes de la xarxa ortogonal per fer un procés participatiu amb entitats i veïns

A partir d'aquí, Colau vol accelerar tot el desplegament

“El desplegament de les noves línies es concentra a les zones acomodades de la ciutat, com ara les Corts, Sarrià i Sant Gervasi, i s'ha configurat sense escoltar la veu dels veïns.” Amb aquestes paraules, Barcelona en Comú criticava l'ampliació de la xarxa ortogonal d'autobusos que l'anterior govern municipal, el de Xavier Trias, va presentar el febrer passat. Ara és l'equip d'Ada Colau qui té les regnes del consistori i les tres noves línies que havien de posar-se en marxa a la tardor no entraran en servei fins al gener per poder fer un procés participatiu respecte a aquesta qüestió. El govern vol decidir conjuntament amb entitats i veïns com s'ha de dur a terme la implantació de la que serà la quarta fase del desplegament.

La nova xarxa d'autobusos urbans de traçat ortogonal –estructurada en línies de recorregut horitzontal o vertical– es va començar a implantar a Barcelona l'octubre del 2012 i actualment hi ha tretze línies operatives del total de 28 previstes. Les tres que es posaran en marxa l'any vinent són l'H4, que enllaçarà la zona universitària amb el Bon Pastor; la V11, que unirà el World Trade Center i la Bonanova, i la V13, que anirà des del pla de Palau fins a l'avinguda Tibidabo. Segons l'Ajuntament, la previsió és que les tres línies arribin a transportar 40.000 passatgers en dies feiners, de manera que la nova xarxa podria obtenir unes 260.000 validacions diàries. Això significaria que un 42% dels passatgers dels autobusos barcelonins utilitzarien aquestes línies.

Retrets de CiU

El procés participatiu per a la implantació de la quarta fase s'iniciarà ara, al setembre, i durarà tres mesos. Les accions previstes inclouen reunions de la comissió de seguiment de la nova xarxa de bus i del grup de treball de transport públic del pacte per la mobilitat; una enquesta als usuaris de les línies que s'han de substituir per detectar millores per incorporar al servei; una campanya informativa sobre el desplegament de la quarta fase; sessions amb els principals agents socials de cada districte o barri afectat –obertes a tot el veïnat–; sessions específiques per a col·lectius determinats, en funció del perfil dels usuaris de les línies (per exemple, escoles), i també sessions per als agents socials interessats a les instal·lacions de Transports Metropolitans de Barcelona per conèixer la gestió de la xarxa d'autobusos.

Segons fonts municipals, el cost del procés participatiu encara es desconeix, ja que s'han d'acabar de tancar qüestions com el calendari i el nombre de sessions que es faran. L'any vinent, un cop implantada la quarta fase, el consistori convocarà un nou procés participatiu en l'àmbit de la ciutat per analitzar les dotze línies que quedaran pendents i, un cop recollides les aportacions col·lectives, poder acabar el desplegament de la xarxa ortogonal. L'objectiu del govern és accelerar-ne la implantació i reduir el nombre de fases necessàries, ja que creuen que els beneficis de la nova xarxa van lligats al desplegament complet. Aquesta visió contrasta amb la de CiU, més partidària d'una implantació sense presses, fase a fase.

El portaveu convergent, Joaquim Forn, va considerar ahir “incomprensible i gratuït” l'ajornament de la posada en marxa de les tres noves línies i va afirmar que el govern de Colau “ho atura tot”. “No estem en contra dels processos participatius, però aquestes línies ja estaven programades i treballades amb veïns i entitats en el marc dels consells de barri”, va dir Forn. El regidor va assegurar que els perjudicats seran els usuaris, i va esmentar el cas de l'H4, que ha d'arribar al Bon Pastor i donar servei també al nucli antic de Sant Andreu.

LES XIFRES

16
línies
de la xarxa ortogonal de bus seran operatives quan s'implanti la quarta fase, el gener de l'any vinent.
40.000
passatgers
es preveu que arribin a transportar en dies feiners les tres noves línies previstes.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia