Serveis

La xarxa ortogonal de bus de Barcelona creixerà al febrer

S'activaran les tres noves línies previstes en la quarta fase del desplegament del nou sistema

El nou govern de Barcelona en Comú, inicialment reticent amb la nova xarxa, vol ara completar-ne la implantació en el mandat actual

Tocava activar-la a la tardor, però els dubtes del nou govern de Barcelona en Comú, que va voler sotmetre-la a un procés participatiu entre els veïns de les zones afectades, la van endarrerir. Finalment, la quarta fase del desplegament de la xarxa ortogonal de busos de Barcelona arrencarà el 29 de febrer. I les línies seran les tres previstes inicialment. Amb aquestes, ja seran setze les línies en funcionament, el 57% de les 28 previstes, i s'espera arribar als 270.000 usuaris diaris, 40.000 més dels que ja sumen les tretze que s'han posat en servei en les tres primeres fases.

De les que arrencaran d'aquí a tres mesos, dues són verticals i una horitzontal i, a més, la més llarga de la nova xarxa. Es tracta de l'H4, que unirà la Zona Universitària i el Bon Pastor passant per l'avinguda d'Esplugues, el passeig de la Bonanova, el de la Vall d'Hebron i el de Valldaura. La previsió és que tot el trajecte, de punta a punta, duri al voltant d'una hora i quart. L'H4 substituirà la 73, i comportarà modificacions en el traçat de la 22.

Les dues línies verticals són la V11 i la V13. La primera pujarà des del moll de Barcelona del port pel Paral·lel, la ronda de Sant Pau, Urgell, Santaló i Ganduxer, i baixarà per Mandri, Villarroel i Viladomat fins al Paral·lel i el port. Implicarà la modificació de la línia 20 i l'eliminació de la 14, que també s'encavalcava amb la V13, que substituirà igualment la 58 i la 64, i que pujarà i baixarà la Rambla, mentre que la resta del recorregut el farà de pujada per Aribau i de baixada per Muntaner.

La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, va celebrar la celeritat amb què s'ha dut a terme el procés participatiu, integrat per trobades del Pacte per la Mobilitat, sessions als barris, trobades amb col·lectius específics (com ara escoles o gent gran), i l'emplaçament de punts informatius, on el consistori va rebre 1.506 butlletes amb propostes. Vidal, però, va admetre que les aportacions ciutadanes no han suposat cap canvi en les noves línies, només respecte de les eliminades o substituïdes, que en tot cas continuen sent provisionals en espera que es completi el desplegament. “Com que ja estava planificat, hi havia poc marge de maniobra”, va al·legar. L'argument és que la feina dels tècnics ja era molt acurada i que el procés participatiu permet acabar-la d'afinar.

Vidal va vindicar l'aposta “decidida” de l'equip de govern pel transport públic en superfície i, en concret, de la xarxa ortogonal, un invent que prové de l'època de l'alcalde Hereu i que el govern de CiU va començar a desplegar per fases el 2012. La insistència de la regidora és per girar full respecte de l'actitud reticent que inicialment havia mostrat Barcelona en Comú. El febrer passat, quan es va anunciar la quarta fase, Ada Colau, llavors en precampanya, va considerar que el desplegament de la nova xarxa augmentava la desigualtat entre barris.

L'apologia fervent que ahir va fer Vidal del nou model no li va estalviar els retrets de CiU, que va acusar el govern d'haver endarrerit “incomprensiblement” la quarta fase i haver perjudicat els veïns dels barris on donen servei per pur “sectarisme”.

El consistori ara vol dissenyar la resta de la xarxa d'una tacada, tot i que seran els condicionants tècnics els que determinaran després en quantes etapes s'acaba desplegant. Vidal va avançar que vol fer-ho com més de pressa millor, per evitar el risc d'enquistament de la situació actual d'hibridació entre les línies del nou model amb les velles, i perquè com més rapidesa menys risc de rebuig, va argumentar. Això sí, amb un procés participatiu. Aquest, “de gran impacte” i “d'àmbit de ciutat”, segons l'Ajuntament.

Més carrils bus, 49 parades noves i 66 d'eliminades

L'entrada en servei de les noves línies comportarà una sèrie d'obres prèvies que comencen aquesta setmana, la majoria vinculades a l'H4: s'habilitarà un carril bus a la carretera d'Esplugues i el passeig de la Bonanova i un en cada sentit al passeig Valldaura, es faran reformes a la plaça Alfons Comín i hi haurà una coordinació semafòrica al passeig de la Vall d'Hebron. També hi haurà retocs semafòrics a la plaça Kennedy i la Rambla vinculats a la V13, i s'implantarà un carril bus a Ganduxer perquè hi passi la V11. A més, s'instal·laran 49 noves parades, se n'eliminaran 66 i se n'adequaran vuit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona