Infraestructures i serveis

Memorial de greuges contra Adif de Girona

L’Ajuntament de Girona ha hagut d’assumir mitja dotzena d’obres a l’entorn del parc Central que havia de fer Adif

Els incompliments i els retards en els treballs han causat perjudicis econòmics i socials a la zona

El consistori no vol dir el cost del que ha assumit, però és milionari

La història de les obres al parc Central de Girona –que encara no ha acabat del tot– està basada en un seguit d’incompliments, retards i menyspreus que no només han fet que s’eternitzessin uns treballs que havien de durar tres anys i ja n’acumulen gairebé deu, sinó que també han causat un bon reguitzell de danys i perjudicis a la ciutat. El memorial de greuges contra Adif és llarg. L’Ajuntament de Girona fa més d’un any i mig que ho està recopilant i comptant tot per reclamar-ho, si cal judicialment. Com que la llista encara es podria ampliar, de moment no vol ni presentar-la a l’ens ferroviari –ni a Millo, com Madrenas s’ha compromès a fer abans d’anar als jutjats– ni fer-la pública, sobretot per no revelar el detall econòmic, que es preveu que sigui milionari. Els grans greuges, però, són clars.

D’una banda, hi ha una part incontestable i fàcil de calcular en diners, que és la mitja dotzena d’obres que el consistori va haver d’assumir, un cop el TAV ja estava en funcionament, al voltant de la zona de la llosa per tal d’anar recuperant espai per a la ciutat, ja que Adif no ho feia.

De l’altra, hi ha una part més difícil de calcular, però tant o més important, que són tots els perjudicis econòmics i socials que han comportat tants anys d’obres per a la ciutat, especialment per als veïns de Sant Narcís. Pols, sorolls i, sobretot, una barrera contínua durant més de nou anys i mig respecte al centre de la ciutat que, a banda de notòries molèsties, ha estat la causa directa del tancament de comerços i negocis o, si més no, una font de perjudicis molt important. Els veïns i comerciants de Sant Narcís no han deixat de batallar en els últims anys perquè acabessin uns treballs eterns que els feien sentir separats de la ciutat. El perjudici també ha estat per a tota la ciutat, que ha vist com un espai cèntric, municipal, destinat a ser un parc públic, era colonitzat durant gairebé una dècada per màquines i obres.

Què ha fet el consistori

La part més fàcil de comptar són les obres executades per l’Ajuntament perquè Adif no les feia. Quan a principis del 2013 es va estrenar l’estació del TAV, es va fer evident que no hi havia cap previsió de fer la reposició del parc. Ni de la llosa a sobre de l’estació ni de les zones properes afectades pels treballs. L’Ajuntament es va fer càrrec de les obres en diverses zones al voltant de la llosa per tal d’anar recuperant espais per a la ciutat i per evitar que es degradessin més, però sempre deixant clar que allò era responsabilitat d’Adif i que ho havia d’acabar pagant. Adif va dir que només es faria càrrec d’allò que quedava “dins les tanques” d’obra, tot i que s’havien anat movent al llarg dels treballs. Tot i així, hi ha obres que se situen “dins les tanques” i que també va executar l’Ajuntament: el carril bici que travessa el parc longitudinalment i l’obra de la plaça Joan Brossa. Pel que fa als treballs “fora de les tanques” –que el consistori gironí té clar que van lligades a les obres del TAV i que és Adif el que n’ha d’assumir el cost–, destaca tota la zona de parc propera al carrer Bisbe Sivilla, i també la plaça Montserrat. A més, tot i que Adif va pagar la recuperació del carrer Josep Maria Gironella i també del carrer Oviedo, malmesos pel pas dels camions de les obres, va ser l’Ajuntament el que va fer l’obra en la intersecció entre aquests dos carrers.

L’últim treball que va assumir el consistori i que hauria d’haver fet Adif és l’enderroc de la passarel·la que unia les dues estacions. Adif va amenaçar el 2016 de no fer la reposició de la llosa si no era així.

LES DATES

2008
Arrenquen
els treballs al parc Central de Girona per fer-hi arribar l’alta velocitat. Havien de durar tres anys.
2013
Comença
a circular el TAV, i l’Ajuntament decideix assumir algunes obres per anar desencallant el projecte.
2016
El consistori
(prèvia consulta als veïns) assumeix l’enderroc del ‘finger’ perquè Adif urbanitzi la llosa.
2018
Adif
acaba l’obra a la llosa, però té encara una llarga llista de projectes pendents que hi estan vinculats.

La plaça Espanya i altres obres que té pendents de fer ara l’ens ferroviari

L.A

L’extensa llista de greuges que ha acumulat Adif durant aquesta última dècada encara es podria ampliar més. És cert que les obres del que és en si la llosa del parc Central finalment han acabat, després de més de nou anys i mig, però Adif encara no ha enllestit tots els treballs lligats al projecte ferroviari.

Allò més visible és la zona que queda al sud de la llosa, tocant a l’antiga plaça Europa, on abans de les obres hi havia una gasolinera. Actualment és un descampat que encercla l’entrada dels busos a l’estació i que està ara mateix delimitat amb tanques i ple de material d’obra. S’hi ha de construir una zona poliesportiva, i fa un any Adif i l’Ajuntament de Girona van pactar deslligar-ho del projecte de la llosa per tal que es pogués acabar d’una vegada. L’ens ferroviari, però, va deixar clar que ho faria.

I encara més important és la reforma de la plaça Espanya, que durant vuit anys de les obres va estar hipotecada per l’estació de busos. L’Ajuntament ja té un avantprojecte per remodelar-la, però té clar que l’obra l’ha de pagar Adif. Serà sens dubte un dels punts clau de la reunió que tindrà el consistori amb l’ens ferroviari a finals de mes. L’alcaldessa, Marta Madrenas, ja ha avisat que, en funció d’això, canviarà molt el memorial de greuges que està elaborant l’Ajuntament.

També lligat a l’estació de busos que es va haver d’establir a la plaça Espanya arran de les obres, Adif té pendent enderrocar les taquilles que es van construir sota les vies en una zona que abans servia de túnel entre la plaça Espanya i el parc Central.

Una altra àrea a sota del viaducte que l’Ajuntament considera pendent d’arranjar millor és la del costat d’allà on s’ha de fer la zona poliesportiva, on Adif tenia emmagatzemat material. Ara és un solar asfaltat delimitat per barreres de formigó.

I, finalment, una altra obra que Adif ha d’acabar del tot és el parc proper a l’entrada sud dels túnels del TAV, al Mas Gri. Quan es va arreglar el mur arran de les inundacions, ja es van fer part dels treballs del parc, però encara no està enllestit.

I, més enllà de les obres, un dels grans temes pendents d’Adif és enllestir totes les mesures de seguretat necessàries perquè els túnels del TAV de la ciutat puguin disposar de pla de seguretat. Fa més de cinc anys que hi circulen trens sense que estigui aprovat. En els últims mesos, finalment s’han implantat algunes de les mesures més reclamades per la Generalitat, però encara queden pendents temes tan rellevants com la ventilació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona