Infraestructures i serveis

El greuge del TAVa Girona costa 5,2 milions

L’Ajuntament de Girona quantifica el cost de les obres que ha assumit i que corresponien a Adif

El govern diu que té voluntat política per arribar a un acord

L’obra havia de durar 30 mesos, n’han passat 110, i falten coses per fer

Un informe tècnic conclou que les obres del tren de l’alta velocitat han generat un greuge de prop de 5,2 milions d’euros. Uns diners que l’Ajuntament de Girona, amb els diners dels seus ciutadans, ha hagut de pagar i que ara tocarà reclamar a Adif.

El document que ha encarregat l’Ajuntament és una cronologia del que ha anat succeint. De fet, ja parteix de la base d’un retard “bastant clamorós” –diu el regidor del Projecte Ferroviari, Carles Ribas– en l’execució del projecte. Un projecte que es preveia que s’havia de dur a terme en 30 mesos i una auditoria del mateix ministeri assegura que és excessivament poc curós amb el termini i l’augmenta a 36 mesos i mig. Però la realitat és que en data d’avui han passat 110 mesos i encara no està enllestit. “Una obra com aquesta no es compta només quan arriba el tren, sinó quan s’acaba tota la infraestructura que envolta tot el projecte i la posterior reposició”, afirma Ribas. Entremig hi ha hagut fins a dues inundacions de les vies del tren, i per tant tot el que ha comportat, i un seguit d’incompliments que queden enumerats en l’informe que el govern municipal va presentar ahir en roda de premsa. És un informe que posa valor econòmic a allò que ha assumit l’Ajuntament de Girona arran de l’arribada de l’alta velocitat a la ciutat. A partir de la pàgina 30 d’aquest document s’hi detallen un seguit de quadres on s’especifiquen les partides que ha hagut de pagar el consistori.

El regidor destaca que el projecte s’ha acabat executant tan sols en una tercera part, ja que només ha arribat el TAV i no s’ha fet l’estació modal i el soterrament del tren convencional. “L’edifici satèl·lit no és una estació, és un pedaç provisional que es va fer en el seu moment que permet l’accés a l’alta velocitat”, afirma Ribas. “Es preveia un projecte de futur, que no s’ha complert, i l’Ajuntament ha hagut d’assumir una serie de despeses”, lamenta. Es tracta des d’actuacions i estudis previs que s’han hagut de realitzar entre el 2006 i el 2013; els costos de control i compensacions als veïns; i la reposició de projectes dins i fora del parc Central.

Els veïns, afectats

“La paràlisi de l’obra i les greus afectacions que patien els veïns van fer que l’Ajuntament hagués d’agafar la iniciativa i dur a terme obres de reposició que han costat poc més de quatre milions d’euros”, va explicar ahir Ribas. Hi ha hagut projectes que han redactat empreses externes i d’altres els tècnics municipals. I això té un cost imprevist.

Amb tot plegat també cal incloure al seguit de greuges els projectes i obres que a hores d’ara encara estan pendents. Aquests tenen un cost de 4,8 milions d’euros. “Des del ministeri s’han fet anuncis que ja estava tot fet, però no és cert, falten moltes coses per fer”, insisteix el regidor. Es tracta de projectes com la restitució del riu Güell a la seva confluència amb el TAV a la zona de Mas Gri, on va entrar l’aigua que va inundar els túnels de l’alta velocitat. “Queda per recuperar aquest parc, però no és possible per a la lliure disposició dels veïns perquè no hi ha la tanca feta per Adif perquè no es pugui accedir a les vies”, lamenta. En aquest mateix capítol de greuges, l’informe inclou l’enderroc del famós finger i el projecte de marquesina que connecta l’estació del TAV amb la del tren convencional. Així mateix, també es contempla la restitució de l’escultura d’Andreu Alfaro a la plaça Europa, així com la renovació de la plaça Espanya, que té un cost aproximat de 2,5 milions d’euros.

LES FRASES

Una obra com aquesta no es compta només quan arriba el tren, sinó quan s’acaba tota la infraestructura que l’envolta
Era un projecte de futur que no s’ha complert. L’edifici satèl·lit no és una estació, és un pedaç
Carles Ribas
regidor del projecte ferroviari
Els veïns han patit molt i cal estudiar les vies per quantificar els danys morals soferts. No ens volem resignar, però serà difícil quantificar-los
Nosaltres tenim la voluntat política d’arribar a un acord. Ara falta saber si l’altra part també
Marta Madrenas
alcaldessa de girona

Madrenas vol “tancar la carpeta d’una vegada”

Òscar Pinilla

L’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, assegura que la totalitat dels 5,2 milions d’euros no poden ser reclamables directament a Adif. “Caldrà valorar-ho i fer un estudi rigorós i jurídic, que s’haurà de fer si no arribem a un acord”, afirma. L’alcaldessa diu que el govern municipal partirà d’aquesta xifra per arribar a un acord de compensació amb Adif. I posa èmfasi sobretot en els greuges al barri de Sant Narcís: “Els veïns han patit molt.” En aquest sentit, Madrenas va avançar que el govern està estudiant les vies possibles per quantificar els danys morals soferts arran de les obres i els continus incompliments per part d’Adif. “Tot i que són certs, serà difícil poder-los quantificar, ja hem parlat amb experts, però nosaltres no ens volem resignar i hi treballarem”, sosté. “Esperem que no acabem en judici, sinó amb un acord amb Adif”, avisa. Dins d’aquestes negociacions cal incloure les compensacions patrimonials entre l’Estat espanyol i la ciutat, que han d’acabar en “equilibri”. “Tot ha de quedar en el registre de la propietat; una plaça ha de ser de titularitat municipal, i l’entorn de l’estació, de l’Estat”, posa com a exemple Madrenas.

Missatge a l’Estat

Per negociar, diu l’alcaldessa, cal aportar dades i documents “rigorosos”, com és el cas d’aquest informe, “que permeten defensar les nostres tesis de forma fonamentada i no pas amb intuïcions o especulacions”. Madrenas reconeix que aquesta reunió “està encallada”, malgrat que es podia haver desencallat, però Enric Millo“va refusar tenir-la”. “Tot i així crec que aquest episodi tan lamentable ha quedat superat”, diu, i demana passar pàgina i “tancar d’una vegada per totes la carpeta del TAV”. “Necessitem tancar-la, i només cal voluntat política”, conclou Madrenas, que assegura que de voluntat per part del govern municipal “hi és tota”, ara caldrà veure si el nou govern espanyol en té.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona