Infraestructures i serveis

LLUÍS SALA

DIRECTOR DE L’AEROPORT GIRONA-COSTA BRAVA

“Em costa interpretar què pot passar amb el <Brexit>”

Els anglesos representen el 34% dels viatgers de l’aeroport de Girona i els procedents dels països l’Est han crescut un 30% el 2018

El de Girona és el segon aeroport de Barcelona

Des de fa temps, estem segurs del futur de l’aeroport de Girona
Girona aporta al sistema aeroportuari català un actiu impressionant
No vull renunciar al vol Girona-Madrid [...] que tenia una demanda molt important

Va ser nomenat director de l’aeroport de Girona el novembre del 2009, quan ja s’havia iniciat la davallada del nombre de viatgers per la retirada de vols de Ryanair. Després d’anys de descensos, el 2017, la infraestructura de Vilobí d’Onyar va començar a recuperar xifres i, finalment, s’ha tancat el 2018 amb la desitjada xifra de més de dos milions de passatgers.

Aconseguits els dos milions de passatgers. Com ho valora?
Ja fa dos anys vam iniciar el canvi de tendència i tots teníem com a fita arribar als dos milions. Aquest any, ho hem superat i, per tant, estem molt satisfets, més tenint en compte que ha estat un any en què el nostre principal client, Ryanair, no ha crescut per un tema conjuntural que té, i que estic segur que és a punt de solucionar, a part d’altres aspectes del sector, com ara vagues a l’Estat francès. Independentment d’això, l’aeroport ha seguit creixent i també hem avançat en diversificació.
Què esperen del 2019?
El 2019 és un any d’incerteses. Tothom coneix l’actual situació del Brexit i per a un sector tan important com el transport aeri, evidentment, no és la millor situació tenint en compte que el nostre principal mercat és l’anglès, amb prop d’un 34%. En qualsevol cas, esperem seguir en la mateixa línia que fins ara.
Si el mercat anglès falla, hi ha perspectives que altres mercats puguin compensar una possible davallada?
El Brexit és un tema complex. Em costa interpretar què pot passar amb el Brexit, perquè algú parla d’un Brexit dur o no tan dur, uns altres que hi haurà una transició... Crec que aquesta incertesa, i no només per al transport aeri sinó per a un país absolutament turístic, és una preocupació per a tots. Alternatives? És clar que n’hi ha, però insisteixo que l’anglès és un mercat molt important. Per tant, vull pensar que, en un aspecte tan important com és la mobilitat en un món globalitzat, al final es trobarà una solució. Crec que hi haurà prou equilibri i espero que la situació d’aquests moments, de no saber què passarà, desaparegui aviat.
Funciona molt bé el vol a Moscou. Hi ha expectatives que augmenti la freqüència?
Sí, funciona molt bé. Bé, alguna sorpresa hi pot haver aquest estiu. Pobeda ja ens ha mostrat el seu interès de seguir amb el vol a Moscou, que, durant la temporada d’estiu, és diari. Ara a l’hivern, és una de les dues companyies que tenim i que opera tres dies a la setmana. I no parlo de la possibilitat de noves companyies perquè són elles les que ho han de dir, però el mercat de l’est és molt interessant per a l’aeroport. De fet, els propers anys, està previst que creixi, i nosaltres hi hem d’estar atents.
Quant d’important és el mercat de l’est per a l’aeroport?
Aquest any, hem estat operant en onze països de l’est d’Europa, com ara Polònia, Rússia, els tres països bàltics, Romania... Però és que el creixement de l’aeroport d’aquest any ha vingut donat, bàsicament, per aquest mercat, que ara mateix representa el 18% del mercat total i que, respecte de l’any passat, ha crescut un 30%. Quan comento que aquest mercat els propers anys seguirà creixent, ja es reflecteix en les dades d’aquest any. És una dada a tenir en compte. La nostra obligació i el nostre interes són no desaprofitar cap oportunitat. El repte permanent dels gestors aeroportuaris és disposar d’un producte tan flexible com sigui possible perquè quan vingui una companyia i ens digui que vol operar de determinada manera li ho puguem oferir. I puc assegurar que no totes operen igual. Aquest és el nostre repte, i Girona té un producte absolutament flexible per ser capaç d’adequar-se a qualsevol necessitat d’una companyia.
Com està el projecte que l’aeroport sigui la quarta pista del Prat o l’aeroport complementari, com diu vostè?
Aquesta tema s’està consolidant i crec que és importantíssim. Al final, tampoc és important si quarta pista o com li diem, l’important és que tinguem els conceptes clars. El cert és que Girona aporta al sistema aeroportuari català un actiu impressionant, en el sentit que formarem, i estem en el camí de fer-ho, una de les millors parelles aeroportuàries d’Europa, perquè oferim un producte complementari al de l’aeroport de Barcelona. Un producte complementari vol dir un producte diferent, des del punt de vista del que oferim a les companyies aèries i també de preu. Això, en les principals ciutats europees ja existeix. Ho repeteixo sempre: a Frankfurt, Londres, fins i tot ara mateix a Madrid hi ha un projecte empresarial de construir un segon aeroport. Madrid no el té, però Barcelona sí: és Girona, i hem d’aprofitar-ho. Això amplia el ventall d’oferta aeroportuària i, per tant, em permet dir que la nostra oferta és excel·lent.
Per tirar endavant això és necessari el baixador del TAV?
És important, és necessari, però no suficient. I per què dic no suficient? Perquè ja fa temps que estem treballant en aquesta línia d’oferir a l’aeroport de Girona un producte diferent a les companyies. Hem de ser més atractius. Des de fa anys, vam ampliar el nostre punt de mira i vam buscar on era el nostre posicionament estratègic, quina era la destinació on havíem d’anar. La veritat és que estudiant què passava per Europa ens vam adonar que teníem una posició absolutament atractiva, que és un producte beneficiós per a tothom, per a Barcelona, per a nosaltres i per a Catalunya, en el sentit que ampliem el ventall d’oferta aeroportuària. I això és el que estem fent. Estem procurant que tant el client passatger com el client companyia aèria valorin, i de fet ho fan, el que els oferim des de Girona: tenir obert l’aeroport les 24 hores del dia, la disponibilitat d’operacions en condicions de baixa visibilitat i les facilitats, per les nostres reduïdes dimensions, perquè els processos motors aeroportuaris, les facturacions i l’embarcament siguin molt ràpids, el que permet a les companyies que el temps d’escala sigui més reduït.
Últimament s’han fet inversions importants.
Des de fa temps, estem segurs del futur l’aeroport de Girona. Per això les inversions no han parat mai. És cert que uns anys més que altres, però, ara mateix, estem molt concentrats en tota la millora del camp del vol, la pista de rodatge i la plataforma. En uns mesos ho tindrem tot renovat, tot preparat. L’aeroport és una infraestructura de què, com a gironins, hem d’estar orgullosos. Parlant amb la gent, estic segur que això tots ho compartim. Valoro moltíssim que totes, ja no parlo d’una majoria, sinó que totes les institucions gironines, tant econòmiques com polítiques, parlin de quarta pista o de complementarietat. Aquest concepte el tenim molt arrelat i tots ens hem adonat que això garanteix el futur de l’aeroport de Girona i representa per a Catalunya un actiu aeroportuari impressionant.
Hi ha alguna perspectiva d’un futur vol Girona-Madrid?
Aquest és l’etern tema. Com que també he viscut i conec el permanent desig de tenir aquesta connexió, no vull renunciar-hi. Les coses no són fàcils, perquè tenim una competència molt seriosa d’altres mitjans de transport, com ara el tren d’alta velocitat i, a part, des de Barcelona hi ha una oferta molt àmplia a destinacions estatals. Ara bé, el nostre és un món amb permanent moviment i el vol Girona-Madrid no només l’utilitzàvem nosaltres, sinó també molta gent de la nostra zona d’influència, del sud de l’Estat francès, el Vallès i el Maresme, i tenia una demanda molt important. Crec que hem d’estar atents perquè, en aquest món de gran moviment i en constant activitat, si surt, siguem capaços d’aprofitar-ho com qualsevol altra destinació. Farem tot el possible per no desaprofitar cap oportunitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona