Infraestructures i serveis

Ryanair no aclareix al govern el seu futur a Girona

Després de la primera reunió amb l’aerolínia irlandesa, Territori demanarà a Aena quines accions té previstes per abordar la situació

Calvet afirma que Ryanair “no podrà fer el que li doni la gana”

La primera reunió oficial entre el govern català i Ryanair per tractar sobre el futur d’aquesta aerolínia a l’aeroport de Girona va acabar ahir sense cap concreció per part de la companyia irlandesa. Una vegada més, Ryanair va precisar que la decisió definitiva la prendran les setmanes vinents i que, tal com ja s’havia dit, els motius per decidir tancar les bases de Girona i les Canàries responen a una decisió d’estratègia empresarial davant del context d’un mercat a la baixa en l’àmbit europeu; pel retard en el lliurament de nous avions, i pel fet que alguns aeroports no són rendibles la temporada d’hivern.

Després de la reunió que van fer ahir a la tarda a Dublín el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín; el director d’Aeroports de Catalunya, Jordi Candela; el conseller delegat de la companyia, Eddie Wilson, i el director de màrqueting, David O’Brien, el Departament de Territori i Sostenibilitat va emetre un comunicat en què assegurava que vol liderar la recerca d’una solució. “Tot i que no som ni propietaris ni gestors de l’aeroport, des de la Generalitat volem liderar la recerca d’una solució per tal de disposar d’un aeroport que estigui al servei de les persones i de l’economia del país”, va afirmar Isidre Gavín. En aquest sentit, la conselleria ja ha avançat que es reunirà, d’una banda, amb Aena, propietari i gestor de l’aeroport, “per saber quines accions té previstes per abordar la situació”, i de l’altra, “amb el territori, per analitzar el context actual”. Un cop més també, el govern va criticar que l’actual “sistema de gestió aeroportuària, que és centralitzat, perjudica aquest tipus d’aeroports”, en paraules de Gavín.

Hores abans de la reunió amb Ryanair, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va assegurar que “Ryanair no podrà fer el que li doni la gana” si finalment presenta un expedient de regulació d’ocupació (ERO) per al tancament de la base a l’aeroport de Girona. Així, va assegurar que el govern vetllarà perquè s’acompleixin tots els requisits legals, i que fins i tot sol·licitaran al Ministeri de Treball “poder estar assabentats i si s’escau ser-hi presents”. Si l’ERO a l’aeroport de Girona tira endavant, es veurien afectats 164 llocs de treball.

Calvet va fer aquestes declaracions ahir al matí a TV3, i va reiterar que el govern català s’havia assabentat del possible tancament a través del comunicat que la companyia va enviar als treballadors fa una setmana aproximadament.

El conseller va recordar que el govern català té convenis de promoció amb Ryanair i altres companyies als aeroports de Girona i Reus. En el cas de Girona amb Ryanair, els contractes han pujat a 60 milions d’euros. De totes maneres, el conseller de Territori va reconèixer que els convenis de promoció “no estan lligats a la base”, però va insistir que l’objectiu del govern és mantenir l’activitat que hi ha hagut fins ara, amb uns 125-130 vols setmanals i un impacte econòmic al territori d’uns 500 milions d’euros, segons el conseller.

Per protestar contra el plans de la companyia, tant pilots com tripulació han convocat diversos dies d’aturades i de vagues Així, el sindicat Sepla ha registrat un preavís de vaga per fer aturades els dies 19, 20, 22, 27 i 29 de setembre i ha demanat mediació amb la companyia. Els treballadors de cabina han convocat vaga per als pròxims dies 6, 8, 13, 15, 20, 22, 27 i 29 als aeroports de l’Estat en què opera la companyia irlandesa.

Els sindicats mantenen que darrere del tancament hi ha la intenció de la companyia de pressionar les administracions per obtenir més ajudes. A més d’intentar anul·lar el compromís d’aplicar la legislació laboral espanyola als treballadors. Ryanair sempre ha defensat que el seu personal està sota la normativa laboral irlandesa, que li és més favorable des del punt de vista empresarial.

Ryanair no podrà fer el que li doni la gana. La nostra obsessió és que es pugui mantenir el nombre de vols
Damià Calvet
Conseller de territori
Tot i que no som propietaris ni gestors [...] volem liderar la recerca d’una solució
Isidre Gavín
secretari d’Infraestructures
El que pot negociar la Generalitat amb la companyia no té res a veure amb les nostres demandes
Alexandra Sais
portaveu del sindicat sitcpla

Segona jornada de vaga de la tripulació

Els sindicats Sitcpla i USO van lamentar ahir que no tenien “cap constància” de la reunió del govern de la Generalitat amb la direcció de Ryanair, segons informa l’Agència Catalana de Notícies (ACN).

“El que pot negociar la Generalitat amb la companyia no té res a veure amb les nostres demandes, però sempre és una petita ajuda per intentar que la base no tanqui i, per tant, que els nostres llocs de treball no estiguin en perill”, va afirmar la portaveu del sindicat Sitcpla, Alexandra Sais, des de l’aeroport de Girona coincidint amb el segon dia de la jornada de vaga convocada per la tripulació de la companyia irlandesa als aeroports.

En aquest sentit, els sindicats Sitcpla i USO van reiterar una vegada més que per a aquesta vaga s’han dictat uns serveis mínims “abusius” i que això “fa que no puguem exercir el nostre dret a vaga i que una altra vegada més ens deneguin un altre dret”, va manifestar Lidia Arasanz, portaveu d’USO Ryanair.

La segona jornada de vaga de la tripulació de Ryanair tampoc va afectar els passatgers que ahir feien servir aquesta companyia a Girona.

De totes maneres, i segons les mateixes fonts, USO Ryanair va presentar ahir a la Guàrdia Civil una denúncia contra Ryanair per haver vulnerat el dret de vaga reprogramant un vol amb origen a Girona.

En el cas de l’aeroport de Barcelona, la jornada va transcórrer amb normalitat i sense incidències greus.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona