Infraestructures i serveis

Els vols intercontinentals es redueixen a 11 per la crisi

L’aeroport de Barcelona tenia l’any passat fins a 47 connexions directes de llarga distància

El comitè de rutes vol recuperar l’oferta en un context de davallada global de vols i passatgers

L’aeroport de Barcelona mira d’aixecar el vol després dels pitjors mesos de la crisi sanitària. Tot i la recuperació gradual del nombre de vols i passatgers durant els mesos de juliol i agost, les xifres estan encara molt per sota d’anys anteriors en què el creixement de l’aeroport semblava imparable.

Els vols intercontinentals han estat uns dels més damnificats per la crisi i s’han reduït més d’un 75%. Si l’any passat l’aeroport del Prat oferia 47 destinacions intercontinentals, ara mateix Barcelona té connexió directa amb 11 destinacions intercontinentals. En aquest context, el comitè de desenvolupament de rutes aèries de Barcelona (CDRA), organitza durant aquesta setmana la primera edició del Barcelona Air Route Meeting, que reuneix representants de les principals companyies aèries intercontinentals per treballar la restauració de la connectivitat aèria intercontinental de Barcelona. El CDRA, que treballa des de l’inici de la pandèmia per mirar de minimitzar l’efecte de la crisi sanitària en el sector aeri, està integrat per la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, la Cambra de Comerç de Barcelona i Aena. Des de l’inici de la crisi sanitària es va crear un grup de contingència aeronàutica que ha fet un pla d’acció i ha mantingut reunions setmanals per avaluar la situació i prendre mesures per minimitzar l’afectació i estudiar què es pot fer a curt i mitjà termini. Així, aquest grup ha facilitat fins ara la tornada a l’aeroport del Prat de companyies com ara Qatar Airways, Etihad, Singapore Airlines, Emirates Airlines, i Level, entre d’altres. A les reunions, a més dels quatre membres del CDRA, hi han participat altres socis rellevants com ara l’Agència Catalana de Turisme, Barcelona Turisme, Fira de Barcelona, el Port de Barcelona i Acció.

El CDRA està treballant en l’elaboració del seu pròxim pla estratègic 2021-2024, que té previst presentar a principi de l’any vinent, un cop es pugui tenir una millor visibilitat del sector a mitjà i llarg termini. Tot i això, són conscients que el trànsit intercontinental és el més sensible a la recuperació. Ara mateix, els vols intercontinentals amb origen i destinació a Barcelona encara tenen uns volums molts baixos d’ocupació i per això la càrrega aèria d’aquests mateixos vols és important també per a la viabilitat de la connexió durant el període de crisi actual.

Entre els mesos de gener i agost, l’aeroport de Barcelona va registrar 10.299.728 de passatgers, cosa que representa una pèrdua d’un 71,1% respecte del mateix període del 2019, segons dades facilitades per Aena, mentre que les operacions es van reduir un 60,8%. Tot i això, les xifres s’han anat incrementant de manera gradual des mes de juny. Així, l’agost va sumar 1.110.578 passatgers, un 79,5% menys que el mateix mes de l’any passat; el mes de juliol n’havien estat 872.924, mentre que al juny no es va arribar als 150.000 viatgers. El nombre d’operacions al Prat a l’agost va pujar fins a les 14.045, unes 4.000 més que al juliol, però encara va ser un 57% inferior a les xifres de l’agost del 2019. El tràfic de mercaderies no ha estat tan afectat per la davallada. Des de l’aeroport de Barcelona es van transportar 8.037.234 tones a l’agost, un 39,1% menys en comparació amb el mateix mes del 2019.

La situació a l’aeroport de Girona és de tímida recuperació. Durant l’agost hi va haver 37.565 passatgers, uns 2.000 més que al juliol, però les xifres mostren una davallada d’un 87,7% respecte del mateix mes de l’any passat. L’acumulat de l’any és de 158.074 usuaris, amb una caiguda d’un 88,6%.

En el cas de Reus, les xifres de passatgers van anar de baixa a l’agost: se’n van comptabilitzar 9.680, mentre que al juliol havien estat 14.513. La xifra acumulada els primers vuit mesos de l’any, 30.927 passatgers, evidencia que el 2020 es tancarà molt per sota del milió de passatgers del 2019.

Per la seva banda, l’Associació de Línies Aèries (ALA) preveu un hivern “molt dur” que arribarà després d’un estiu negre marcat per la crisi de la Covid-19 en què a la reducció de vols s’ha sumat la baixa ocupació dels avions, amb una mitjana d’un 60% durant els mesos de juliol i agost. El president de l’ALA, Javier Gándara, va explicar ahir durant la presentació del balanç de la temporada d’estiu que només un 20% dels viatgers que van agafar un vol l’estiu passat han repetit aquest any. Per això i pel fet que no s’espera una recuperació equivalent als nivells anteriors a la pandèmia fins al 2024, Gándara va demanar mesures al govern espanyol per garantir la supervivència del sector i va recordar que la IATA estima unes pèrdues de 15.000 milions només a l’Estat. El president de l’ALA va indicar que les reserves de setembre estan oferint un panorama “desolador” i que l’octubre “no pinta gens bé”. Va calcular l’oferta en un 40% i no es va atrevir a fer previsions més enllà del desembre per la incertesa de l’escenari. “Els nivells de demanda no estan per sobre del 30% respecte al que van ser l’any passat, tant de bo m’equivoqui”, va reblar..

LA XIFRA

1,11
milions
de passatgers va registrar l’aeroport de Barcelona a l’agost, un 79,5% menys que en el mateix mes del 2019.

La gran fira audiovisual passa al juny

La fira audiovisual més gran del món, l’Integrated Systems Europe (ISE), ha decidit ajornar fins al juny del 2021 la seva primera edició a Barcelona per culpa del coronavirus. El saló, que l’any passat va reunir més de 80.000 visitants a Amsterdam, s’ha d’organitzar l’any vinent a Barcelona. Els organitzadors, però, consideren que “no és prudent” mantenir el calendari inicial, que preveia la celebració de la fira de forma presencial entre el 2 i el 5 de febrer.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia