Urbanisme

Municipal

Un carril soterrat, solució als embussos de trànsit a Roses

Un estudi diagnostica l'estat de la mobilitat de Roses i proposa solucions

La bidireccionalitat de l'avinguda de Rhode repartiria els 15.000 vehicles diaris que en surten ara a l'estiu

Mindan: “Intuïem la problemàtica, però les xifres ens desvelen l'abast del problema”

L'estudi de mobilitat encarregat per l'Ajuntament de Roses a l'empresa Doymo proposa entre moltes altres qüestions la construcció d'un vial soterrat a l'avinguda Rhode de la població per afavorir que es pugui donar fluïdesa al trànsit d'entrada i sortida a la població i ajudar a desembussar el centre, sobretot en època estival.

Es constata que en plena temporada turística, a la Gran Via hi ha molta saturació sobretot en sentit Figueres i també al carrer Tarragona i al carrer Nou, fet que comporta molts perjudicis per als veïns. Com a doble mesura per millorar la mobilitat en vehicle privat al front marítim, l'estudi proposa, d'una banda, la restricció del trànsit al centre (carrer Nou-Tarragona) i, fins i tot es proposa restringir el trànsit pel carrer Madrid. Això sol es creu, però, que saturaria més el front marítim i, per això, per altra banda, s'exposa que seria necessari, al seu entendre, fer de doble sentit l'avinguda de Rhode i es planteja la construcció d'un vial soterrat.

L'alcaldessa, Montserrat Mindan, apuntava la setmana passada que el soterrament d'aquesta via li sembla una bona solució. “Ens consta que hi ha altres poblacions que en tenen i els funcionen, com és el cas de Gandia”, afirmava Mindan, que hi afegia: “Pensem que no té res a veure amb la proposta de túnel que s'havia posat sobre la taula fa anys i que realment tenia molt d'impacte.”

Mindan considera que la solució podria donar fluïdesa al trànsit interior i, per això veu adequada la proposta: “A més, considerem que podria quedar molt discret.” El soterrament que es proposa hauria d'incloure, a parer de Mindan, tota l'avinguda des de la plaça Catalunya fins al port esportiu. “Es podria construir en fases i per trams; podria ser reversible. Creiem que podria donar joc.”

El regidor d'Urbanisme i Medi Ambient, Carles Pàramo, recordava per la Gran Via Pau Casals de Roses s'absorbeixen en plena temporada fins a 15.000 vehicles al dia i que, per això, els canvis es fan necessaris. Mindan afirma que s'intuïa la problemàtica però que no se'n sabien les xifres: “Intuïem quina era la problemàtica però les xifres ens desvelen l'abast del problema.” “El fet que ens diguin que passen 15.000 vehicles per la Gran Via i 5.000 pel carrer Nou ens preocupa i ens fa adonar que els veïns estan patint una pressió de circulació molt forta. Això és el que més s'ha copsat”, afirmava.

L'objectiu de l'estudi de Doymo era millorar la mobilitat principalment en el front marítim, crear una xarxa ciclista, proposar un sistema de transport públic eficient, establir un programa d'estacionament per a residents i turistes i disminuir la congestió i evitar el trànsit en vies que no estan preparades per absorbir-lo.

Amb les xifres a la mà, l'equip de govern es fa una idea de la pressió que reben els veïns de determinades zones de la ciutat. En la presentació del pla de mobilitat que es va fer aquesta setmana passada al teatre municipal es comparava els 15.000 cotxes que passen diàriament per la Gran Via en ple estiu amb altres vies del país. “Per posar exemples, per la carretera de Cadaqués hi passen 6.000 vehicles diaris, com pel túnel del Cadí”, explicava l'enginyer Manel Pineda, responsable de l'estudi de diagnosi i propostes.

LES XIFRES

30
quilòmetres per hora
és la velocitat màxima a què es recomana circular pel nucli urbà, exceptuant les vies bàsiques
12.800
és el nombre de places d'aparcament
que es calcula que hi ha a la trama urbana de Roses
15.000
és la xifra de cotxes
que es calcula que passen per la Gran Via de Roses en plena temporada

Mobilitat per a vianants i ciclistes

L'estudi de mobilitat analitza entre altres qüestions la mobilitat de vianants. Es constata, per exemple, la falta de continuïtat del passeig Marítim, l'existència de voreres massa estretes a l'entorn del carrer Gravina i ronda Sant Miquel i el trànsit massa elevat en vies que no estan preparades per absorbir-lo com els carrers Nou, Puig-rom i Francesc Macià. Com a solucions es parla de l'ampliació de la zona de vianants i l'ampliació de voreres a l'entorn de Francesc Macià i Miquel Oliva. Respecte a la mobilitat ciclista es proposa senyalitzar els camins i les vies que connecten el nucli urbà amb les urbanitzacions de Mas Boscà, Mas Fumats i Mas Mates, la creació d'un carril bici que connecti el nucli urbà amb Mas Oliva i, amb les vies verdes i els aiguamolls i limitar a 30 quilòmetres per hora en tot el nucli excepte en vies bàsiques. També es proposa regular la circulació de bicicletes pel passeig i crear una circulació alternativa per la calçada i s'aconsella potenciar el lloguer de bicicletes normals i elèctriques.

Soterrament i ampliació del pàrquing del passeig

Joan Puntí

La diagnosi en matèria d'aparcament constata que s'està prop de la saturació a la zona centre de Roses però que, en dies feiners, hi ha moltes places buides a la resta de les zones. Roses té 12.800 places i 8.000 turismes censats. Per Setmana Santa es posa en relleu la saturació al centre però que hi ha places lliures als solars de les zones pròximes i, a l'estiu, es destaca l'embús també a les platges i a Santa Margarida. Es proposa el soterrament i l'ampliació de l'aparcament del passeig marítim perquè permetria donar continuïtat al passeig i també perquè es localitzaria a la zona de més pressió sobre l'estacionament en zona estival. A més, es creu que facilitaria la conversió de l'avinguda de Rhode en la via de doble sentit que es necessita.

L'estudi posa sobre la taula que caldria proposar aparcaments dissuasius (gratuïts) i també aparcaments per a residents (zona verda) i també zona blava.

L'alcaldessa veu adequat l'aparcament soterrat a la platja i qüestionava la idea que podria no ser rendible i, per tant, fer inviable el projecte. “Ara tenim un aparcament davant la plaça Sant Pere que és rendible fins i tot a l'hivern. Amb el nou aparcament soterrat es podria buscar la rendibilitat amb el pupil·latge de la gent que hi viu tot l'any i amb els clients dels dos hotels que hi ha a la zona”, plantejava Mindan com a arguments que combaten la falta de rendibilitat que s'exposa com a probable.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona