Urbanisme

les inversions de l'estat

Adif cobra a Girona l'accés al parc Central per fer-hi obres

L'Ajuntament ha d'accedir-hi per treure el ‘finger' i construir la nova marquesina que l'Estat no ha volgut pagar

L'import és de 4.500 euros i es reclamarà a Adif conjuntament amb totes les inversions que el consistori ha hagut d'avançar

Adif es va negar a fer subterrani el pas per connectar les dues estacions

L'empresa Adif obliga l'Ajuntament de Girona a pagar una taxa si vol accedir dins la zona en obres de la llosa del parc Central. La necessitat d'entrar-hi és precisament per enderrocar el finger –l'actual túnel d'enllaç entre estacions– i construir la marquesina d'accés a l'estació del TAV. El conjunt de l'obra l'assumeix l'Ajuntament perquè Adif s'ha negat a fer un pas subterrani entre les dues estacions, i també a desmuntar el finger i substituir-lo per una estructura oberta al parc.

El regidor responsable del projecte ferroviari de Girona, Carles Ribas, va explicar ahir que la taxa que ha calgut pagar és de 4.500 euros i que inclou el conveni per edificar dins la zona i la vigilància de l'obra: “Entre administracions les taxes no se solen cobrar, però Adif obliga tothom a fer-ho”, assegura. Tot i ser un import petit –en relació amb el conjunt de l'obra–, Ribas ja ha avisat que aquesta quantitat s'afegirà al recompte de la inversió que fa el consistori per l'enderrocament del túnel d'enllaç –que podria costar al voltant de 200.000 euros– i la construcció de la marquesina amb un cost estimat d'uns 325.000 euros, projecte en tràmit de licitació. Tot amb l'objectiu de reclamar-ho a Adif un cop s'acabin les obres, juntament amb un recopilatori de greuges de tots els incompliments acumulats per dur-ho als tribunals.

Actualment s'està treballant per compaginar els calendaris de les diverses obres que afecten el sector. Ribas diu que la voluntat és que quan acabi la reposició de tota la zona es faci la construcció de la marquesina i el desmuntatge del finger. La intenció és que siguin obres realitzades de manera coordinada a fi de mantenir l'accés a l'estació del TAV obert als usuaris.

Una obra reclamada

L'enderrocament de l'actual estructura que connecta l'estació del tren convencional amb l'estació del TAV i la construcció d'una marquesina està justificada per l'efecte barrera que el finger provoca al parc Central.

En principi, amb el projecte de fer subterrànies les vies del tren convencional es preveia fer la connexió subterrània. En el moment que es feia el finger, però, el projecte de cobrir el tren convencional ja havia estat descartat per l'Estat. En aquest punt, i per intentar obtenir garanties que seria una estructura provisional, l'Ajuntament va provar d'arrencar el compromís de l'Estat que si es mantenia el tren convencional en superfície es fes igualment un pas subterrani que connectés les dues estacions. Adif no va considerar necessària l'actuació, de la mateixa manera que des del consistori gironí es considerava just el contrari.

Un cop va rebre la negativa d'Adif, l'Ajuntament es va oferir a pagar l'enderroc i fer una marquesina per aixoplugar els usuaris que transitaven d'una estació a l'altra alhora que es treia la barrera visual i física de l'actual estructura. Arran de les inundacions del túnel del TAV el novembre del 2014, però, es va fer una reunió a Madrid on Adif, entre altres coses, es va comprometre a assumir el desmuntatge del finger. Va ser un compromís verbal que després l'empresa ha negat, tot i haver-hi nombrosos testimonis de l'acord. En vista d'aquest nou greuge, el consistori va fer una reunió oberta amb els veïns el 18 de juliol passat per decidir una posició conjunta de tota la ciutat. Cansats d'anys d'obres, els veïns van optar perquè el consistori la pagués per evitar més retards i reclamar els diners posteriorment.

LES XIFRES

8
anys i quatre mesos
es compliran diumenge des de l'inici de les obres del TAV a la ciutat de Girona.

LES FRASES

500.000
euros
és el cost aproximat previst de l'enderroc del ‘finger' i la construcció d'una marquesina per substituir-lo.
La idea és que quan acabi la reposició del parc es faci el desmuntatge del ‘finger' i la construcció de la nova marquesina
La taxa és per obtenir el permís per ocupar els terrenys d'Adif. Inclou el conveni per edificar en aquesta zona i la vigilància de l'obra
Entre administracions les taxes no se solen cobrar, però Adif obliga tothom a fer-ho
Carles Ribas
regidor responsable del projecte ferroviari a girona

L'aparent paràlisi de l'obra per refer el parc Central inquieta els veïns

J. Nadal

La llarga espera de la represa de les obres al parc Central per restituir-lo a la ciutat, després de la construcció de l'estació subterrània del TAV, ha aconseguit desesperar els veïns. La desesperació, acompanyada de desconfiança cap a Adif per un seguit de continuats incompliments del calendari i objectius, es va suavitzar el 24 de novembre quan el govern municipal va donar per iniciades les obres de reurbanització. Des d'aleshores, però, s'ha vist poca activitat al parc Central, i això ha fet revifar novament la inquietud entre els veïns. L'activitat que hi resulta a hores d'ara més evident és la d'operaris que treballen en les sortides d'emergència i boques de ventilació de l'estació de busos, que s'està construint a la primera planta del subsòl. Es tracta, però, d'una altra obra –en aquest cas promoguda per la Generalitat.

Tot i aquesta aparent paràlisi de l'obra per recuperar el parc Central, ja s'hi treballa, asseguren els tècnics que segueixen els treballs. Són tècnics municipals, de l'empresa adjudicatària i d'Adif. En concret, el que es fa és la coordinació dels serveis afectats, alhora que l'empresa ha aixecat un nou mapa topogràfic per encaixar correctament el projecte. Per altra banda, s'estan fent també els rasants al perímetre de l'obra. La previsió és que, un cop s'acabin aquestes feines, es comenci a veure la maquinària pesant necessària per omplir tota la llosa de terra, moment en què resultarà més evident per als ciutadans l'activitat, asseguren els tècnics municipals. De moment, doncs, i a partir de les valoracions tècniques, el regidor Ribas diu que s'està seguint el calendari previst. Si no hi ha retards, les obres tenen un període d'execució de cinc mesos.

En el ple de dilluns, Ribas va ser interpel·lat pel regidor d'ERC Martí Terés sobre aquesta aparent inactivitat de les obres de restitució del parc Central. El regidor responsable del projecte ferroviari li va admetre que “és una fase d'obres que es veuen poc”, però que els tècnics li asseguren que s'està fent el que toca: “Tots voldríem un regiment de treballadors. En el primer moment que hi veiem un retard, els ho diré. Ara per ara, però, no veig preocupació entre els tècnics”, va assegurar. En aquest aspecte, Ribas hi va afegir ahir que, si detecten més endarreriments, el govern de la ciutat “serà el primer a denunciar-ho”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona