Urbanisme

ALESSANDRO SCARNATO

ArQUITECTE

“El turisme no és la gallina dels ous d'or a Barcelona”

“Barcelona està presentada cada cop més com una marca comercial i es banalitza”

“Hi ha el perill que alguns barris de la ciutat esdevinguin petits guetos on la gent no vol anar”

“S'ha trencat la visió gairebé indiscutible que els Jocs Olímpics van ser un esdeveniment només positiu. Algunes coses s'haurien pogut fer millor”

Amb ulls italians.
Alessandro Scarnato (Torí, 1978) fa 15 anys que viu a Barcelona. El passat mes d'octubre va publicar el llibre Barcelona supermodelo, una adaptació de la seva tesi sobre la transformació urbanística de la capital catalana, i en especial de Ciutat Vella, entre els anys 1979 i 2011. El llibre és un relat que permet conèixer des dels ulls d'un arquitecte italià els canvis urbanístics, socials i polítics que ha experimentat Barcelona.
Morir d'èxit no ho crec, però Barcelona pot entrar a l'UCI si no regula el turisme

La gestió del turisme massiu és un dels grans reptes que afronta Barcelona. És un fenomen que ha generat un intens debat públic entre els veïns per les conseqüències que comporta. També en l'àmbit urbanístic. L'arquitecte Alessandro Scarnatto ho analitza en el seu llibre Barcelona supermodelo.

El turisme ha passat de ser una activitat 100% positiva que no s'havia de controlar a un fenomen amenaçador.
Per molts anys el turisme s'ha considerat únicament positiu. Però és com el foc, que t'ajuda a cuinar, et pot escalfar, però també et pot cremar la casa. La diferència està en la capacitat de controlar-lo. A Barcelona s'ha vist per primer cop que una activitat turística desregulada i lliure té un efecte terrífic sobre el mercat immobiliari, i això pot ser extremadament negatiu si no es supervisa.
I com es pot regular?
Hi ha dues vies possibles a les ciutats històriques. Unes bones polítiques d'habitatge públic i de protecció patrimonial poden ajudar a fer que el turisme no es descontroli. L'habitatge públic contribueix a mantenir i augmentar la massa crítica de veïnat, que fa que el centre històric i la ciutat es mantinguin vius i no siguin senzillament aparadors. I la protecció patrimonial regula fins a quin punt es pot modificar físicament la ciutat per acollir turistes. És molt important perquè crea consciència del que és la identitat urbana, i allà on els veïns tenen interès i estima per viure al barri l'agressió immobiliària ho té menys fàcil.
Com està gestionant Barcelona aquest augment dels ciutadans temporals?
El govern municipal té molt clar que s'ha d'actuar i ha tingut la valentia d'afrontar el tema. Organitzar l'activitat turística és molt innovador i una oportunitat que té Barcelona, perquè el turisme massiu a la ciutat és un fet recent i, per tant, té una mirada nova que no tenen altres ciutats a Europa. Però hi ha una altra Barcelona que encara mira aquest fenomen d'una manera ingènua, i tocar-lo es pot interpretar com una amenaça a la reactivació de l'economia. Està demostrat que el turisme, en realitat, no aporta tots els diners que creiem, no és una gallina dels ous d'or.
Pot morir d'èxit Barcelona?
És un risc, però no crec que passi perquè té una massa de veïnat molt fort i molt reactiu. Morir d'èxit no ho crec, però entrar a l'UCI és possible. Tanmateix, sí que hi ha el perill que alguns barris acabin sent petits guetos on la gent no vol anar i que per aquestes àrees entrin a la ciutat actors econòmics financers i immobiliaris que no podem controlar.
Al llibre parla d'una “visió maragallista” de la ciutat. En què consistia?
En l'etapa de Pasqual Maragall a l'alcaldia la intervenció sobre la ciutat tenia una relació amb la intervenció sobre la ciutadania. A més, va tenir l'oportunitat de fer una cosa que mai s'havia fet i que després altres ciutats van imitar, que és fer servir un esdeveniment com els Jocs Olímpics per integrar-lo a la ciutat i reestructurar-la pel que fa a la seva identitat.
Hi ha qui qüestiona el consens generat durant anys al voltant de l'herència dels Jocs i parlen de “miratge olímpic”.
Jo crec que aquesta crítica és, en part, efecte de la nostàlgia generacional, d'una Barcelona que era més seva que l'actual. És cert que s'ha trencat la visió gairebé indiscutible que els Jocs van ser només positius, i que hi hagi crítica és bo perquè hi va haver una època en què no es podia parlar malament de Barcelona. Hi ha coses que s'haurien pogut fer millor i altres que es van fer bé però que després de 25 anys cal canviar.
Per què el títol ‘Barcelona supermodelo'?
Tothom parla del “model Barcelona”, però la ciutat ha passat de ser un model urbanístic a convertir-se en una model de moda. Com si hagués passat de ser un exemple a ser una supermodel. La ciutat està presentada cada cop més com una marca comercial i es banalitza.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona