Urbanisme

De carretera a avinguda?

Madrenas ha decidit que el seu gran projecte com a alcaldessa sigui la conversió de la carretera Barcelona en avinguda

Altres governs hi havien plantejat reformes i projectes que van acabar sense fer-se

Es vol fer un carril bici des de la Clínica Girona fins al Cassià Costal

La carretera Barcelona és l'eix central de Girona, la principal artèria viària de la ciutat, i molts governs hi han plantejat reformes i projectes per racionalitzar-ne el trànsit i que fos més atractiva per als vianants, que, per un motiu o un altre, han acabat sense fer-se. Ara, Marta Madrenas ha decidit afrontar el repte i que la conversió de l'antiga N-II en una veritable avinguda sigui el seu gran projecte polític com a alcaldessa, aprofitant també tota la transformació que ha de viure els pròxims tres anys l'entrada sud de la ciutat. La idea de Madrenas és fer la via “més segura i amable” perquè sigui un zona de passeig per a vianants que uneixi el centre de la ciutat amb la zona d'equipaments i centres comercials que es desenvoluparà a l'entrada sud.

Madrenas, que remarca que no és un projecte per a aquest mandat, sinó més amb vista al següent i que s'anirà fent “de mica en mica”, explica que la seva idea és que l'“avinguda Barcelona” vagi des de la plaça Marquès de Camps fins a Can Turon, però que més endavant hauria d'arribar també fins a l'Avellaneda. En el tram més proper al centre, les actuacions seran més de manteniment i millora –l'única obra amb impacte serà la ja prevista al Cassià Costal, que suposarà eixamplar la vorera–, mentre que el gruix del projecte de Madrenas se centrarà, com és lògic, al tram que va de l'Hipercor cap al sud, on ara mateix en bona part no hi ha ni voreres. “Ara mateix és tercermundista i s'ha de dignificar. En aquella zona hi ha d'haver una gran vorera, en l'ample que ja existeix, amb il·luminació, amb arbrat, amb els elements públics que dignifiquin tot aquest espai, perquè puguis caminar i anar en bicicleta de dalt a baix”, detalla l'alcaldessa.

En aquest sentit, el regidor d'Urbanisme i Mobilitat, Joan Alcalà, destaca que un dels elements de la futura avinguda serà un carril bici que anirà des de la Clínica Girona fins al Cassià Costal, des d'on es desviarà cap a la zona del Migdia. De fet, Alcalà subratlla que, tant el projecte de la Clínica Girona com el de l'Hipercor com el del Cassià Costal, que es faran pròximament, ja inclouen carril bici, i que la resta s'anirà fent a mesura que hi hagi disponibilitat. La idea és que el nou carril per a ciclistes, igual que tots els canvis que es facin en voreres, s'executi sense disminuir els carrils per als vehicles motoritzats.

Precisament l'ordenació del trànsit és l'altre repte. La carretera Barcelona és la via amb més intensitat de trànsit de Girona. Segons el pla de mobilitat (del 2014) hi passen els dies laborables en els dos sentits entre 22.000 i 38.000 vehicles, depenent del tram. Madrenas considera que, a mesura que es vagi dinamitzant i que hi hagi més gent caminant, “psicològicament” els conductors ja alentiran la velocitat i, si no, s'“emprendran mesures de mobilitat” perquè “això ha de ser un carrer com al centre”.

Projectes anteriors

No és el primer cop que es planteja un projecte per reformar la carretera Barcelona i fer-la més “urbana”. El 2002, just després del traspàs de l'alcaldia de Joaquim Nadal a Anna Pagans, es va fer públic un projecte de reforma que incloïa voreres més amples amb arbrat al centre –disminuint l'amplada dels carrils de circulació–; una rotonda a l'hotel Melià i aparcaments, voreres amples i un carril bici a tota l'entrada sud en lloc dels carrils de serveis laterals. La reforma, però, depenia del projecte del TAV, llavors en desenvolupament, i va acabar no fent-se. Més recentment, en la memòria de tots hi ha el gran projecte de reurbanització de l'entrada sud, elegit per concurs el 2010, amb cinc blocs d'onze pisos, un parc urbà, un hotel i també tot un passeig amb voreres amples i arbres, que la crisi va truncar. Una curiositat: es plantejava la possibilitat que el carrer Barcelona fos de sentit únic.

LA XIFRA

38.000
vehicles
passen al dia, segons el pla de mobilitat, pel tram més al sud (entre la C-65 i el carrer Reggio Emília).
A l'entrada sud hi ha d'haver una gran vorera, amb arbrat i il·luminació, que dignifiqui un espai ara tercermundista
No és per a aquest mandat, sinó per a un període de sis anys. Es faria de mica en mica
Marta Madrenas
Alcaldessa de girona

LES FRASES

2019
és l'any
en què han d'entrar en funcionament l'institut Ermessenda a l'antiga Simon i en principi la Clínica Girona.

Importants canvis els pròxims tres anys amb nous equipaments i reformes de places

L.A

En els pròxims tres anys diversos projectes suposaran importants canvis al llarg de la carretera Barcelona de Girona. Els principals canvis seran a la zona sud –molt degradada des que a finals del 2009 les naus industrials van quedar buides i la crisi va frustrar la zona residencial que s'hi havia de fer–, en què s'han d'obrir nous equipaments, com ara la Clínica Girona i l'institut Ermessenda, i també s'ha de potenciar una nova zona comercial a Can Turon, però la carretera també viurà canvis més cap al centre, amb la reforma de diverses places.

Zona sud

El canvi més al sud serà al sector de Can Turon, que fa anys ja es va intentar potenciar amb el PC City i que ara es tornarà a revitalitzar amb l'obertura del primer Leroy Merlín de la demarcació i el quart hipermercat gran Esclat –el primer que no és a la costa–. Leroy Merlín ja ha posat data a l'establiment –de 10.000 metres quadrats–: juny del 2018. El grup Bonpreu, propietari d'Esclat, en canvi, no hi ha posat encara data i només se sap que tindrà entre 2.500 i 3.500 metres quadrats. Entre tots dos es preveu que generin uns 300 llocs de treball directes.

Aquesta nova zona comercial se sumarà i servirà de pont entre la que hi ha a l'Avellaneda i la del Mas Gri (Decathlon, Bauhaus i Media Mark). Justament a l'altra banda de la rotonda d'accés al Mas Gri, d'on ara és a punt de marxar el Centre Verd, s'habilitarà un nou aparcament dissuasiu. La intenció de l'Ajuntament és estrenar-lo aquest 2017.

El nou aparcament se sumarà al del Mas Gri i també pot servir en un futur per a la Clínica Girona, que es construirà just a l'altra banda de la gasolinera. La clínica serà un gran edifici de 36.000 metres quadrats, amb tres plantes subterrànies i vuit per sobre del nivell del sòl a la banda que dona a la carretera Barcelona, i cinc plantes pel costat del tren. La idea de l'empresa era obrir l'estiu del 2019, però la tramitació de permisos s'està endarrerint.

L'altre gran nou equipament de la zona sud és l'institut Ermessenda, que se situarà a l'antiga fàbrica Simon. Segons va anunciar Ensenyament, l'obertura serà en el curs acadèmic 2019/2020.

En tota la zona entre la clínica i l'institut, la previsió és que s'hi facin pisos.

Centre ciutat

Tres places adjacents a la carretera Barcelona també tindran notables reformes. La plaça Salvador Dalí s'elevarà a nivell de carrer amb l'ampliació de l'Hipercor, en unes obres que està previst que s'enllesteixin a finals del 2019 o el 2020. Menys se sap sobre la plaça Espanya, que d'aquí a poc quedarà alliberada de l'estació provisional de busos. Des del consistori s'aposta per convertir-la en “una porta a la ciutat” però encara no se n'ha definit el projecte. La que sí que ja està molt avançada és la reforma de la plaça Marquès de Camps, que s'ha d'acabar al maig.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona